Egy kicsit elbambultunk, aztán tessék, A Gyűrűk Ura franchise őrült szárnyalásba kezdett: sorra jönnek a videojátékok, már második évadánál jár az Amazon sorozata, legalább két film készül, és dőlnek a társasok is.
A Gyűrűháború után, de még a jövő év elején megjelenő A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetsége előtt futott be A Gyűrűk Ura: Párbaj Középföldéért, amiről már akkor tudtuk, hogy érdemes lesz figyelni rá, amikor bejelentették, hogy a 7 Csodát és annak kétfős változatát, a 7 Csoda: Párbajt készítő Antoine Bauza és Bruno Cathala dolgoznak rajta, a grafikát pedig a társasos körökben ugyancsak nagy elismerésnek örvendő Vincent Dutraitre bízták. A végeredmény pont annyira remek lett, mint amennyire ilyen közreműködők láttán várhattuk.
Mindeközben Középföldén...
Ahogy címe is sugallja, ez egy kétfős játék, amiben az egyik oldalon a Szövetség, a másikon pedig Sauron áll. A játékosok, akárcsak a 7 Csoda: Párbajban, itt is három fordulót (fejezetet) játszanak, melyek során képpel felfelé fordított kártyákat vesznek el a központi alakzatból, ezáltal nyersanyagokhoz jutnak és hatásokat váltanak ki.
Győzni háromféleképpen lehet: a gyűrűküldetés teljesítésével (Sauronként a nazgulokkal kell utolérni Frodót és Samut egy sávon, a Szövetséget képviselve pedig el kell jutni Orodruinhoz, a Végzet Hegyéhez), úgy, ha magunk mellé állítjuk Középfölde népeit, vagy úgy, ha elfoglaljuk mind a hét területet.
A gyűrűküldetéssel akkor haladunk, ha kék, gyűrűt ábrázoló kártyákat szerzünk: vagy a nazgulok közelítenek Frodóékhoz, vagy Frodóék a hegyhez. Szövetségeket a zöld kártyák gyűjtögetésével köthetünk, hat különböző szimbólumra van szükségünk, hogy győzedelmeskedjünk (ez hasonló a 7 Csoda: Párbaj tudományos győzelméhez). Középfölde meghódításához pedig a piros kártyák és a helyszínlapkák megvásárlásán át vezet az út, egységeket és erődöket kell lehelyeznünk, illetve csatáztatnunk, mígnem egy játékos mind a hét területen képviseltetni tudja magát.
A 7 Csoda: Párbajt jól ismerők ennyiből már láthatják, hogy bár a kártyaszerzés módja hasonló, továbbá a csodákat itt a helyszínlapkák váltják fel, a tudományos jelölők zsetonjait az egyes népek random jutalmakat adó zsetonjaira, a katonai fölényt jelző sávot pedig egy kis csavarral a nazgulok és Frodóék helyzetét jelző sávra cserélték, a játékélmény mégis friss. Ha esetleg a fenti három győzelmi feltétel egyike sem teljesül a harmadik forduló végéig, az nyer, aki Középfölde több helyszínét bevette.
Nekem másképp mesélték
A Gyűrűk Ura: Párbaj más, mint az alapjául szolgáló sikerjáték, de legalább annyira egyszerűen tanulható, és remekül illeszkedik a tematikájához (kivéve talán a népek és Sauron viszonya, nem úgy ismerjük a hobbitokat, hogy a nagyúr mellé állnának). Nem bonyolították túl sem a csatázást (ha egy területen mindkét játékosnak vannak egységei, addig kell levenni őket párosával, amíg csak egyiküké marad), sem a küldetés teljesítését (lépegetünk, bónuszokat szerzünk, ennyi). Mindvégig izgalmas, hiszen szinte minden kártyahúzásnál történik valami, amivel a soron következő játékos látványosan közelebb kerülhet a győzelemhez, de mindkét fél reagálhat a másikra, vagy próbálhat más úton előrébb kerülni. A népek támogató zsetonjai rengeteget jelentenek, hiszen ezek között van olyan, amivel akár minden kártyahúzásnál bónuszt kaphatunk.
A 7 Csoda: Párbaj és kiegészítőinek nagy rajongójaként egy kicsit aggódtam, hogy ez nagyon hasonló lesz, csak más köntösben, de az első menet után is egyértelművé vált, hogy csak az alapokban van hasonlóság, valójában egészen más a játék. Közös a kettőben, hogy egyszerű, ahogy az is, hogy a maga módján jól mutat, de aki az elődöt rongyosra játszotta, ezt nem fogja lehúzós másolatnak érezni.
A Gyűrűk Ura: Párbaj Középföldéért
- Eredeti cím: The Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth
- Tervező: Antoine Bauza és Bruno Cathala
- Grafika: Vincent Dutrait
- Eredeti kiadó: Repos Production
- Magyar kiadó: Gémklub
- Játékosszám: 2 fő
- Korhatár: 10+
- Időtartam: 30-45 perc
- Játékszabály: Gémklub.hu