Hirdetés

Rókákat szaporíthatunk a Fesztáv tervezőjének új játékában

|

A rókák tudománya egy olyan kísérletet dolgoz fel, amiben kutatók azt vizsgálják, háziasíthatók-e ezek az erdei állatok.

Hirdetés

Elizabeth Hargrave amerikai játéktervező arról ismert, hogy szereti a természetet: neki köszönhetjük a 2019-ben Kennerspiel des Jahres díjat nyert, azóta számos kiegészítővel bővített Fesztávot (aminek neve egyébként németül Flügelschlag, azaz Szárnycsapás, mindenki eldöntheti, melyik a szebb szerinte), a kevésbé népszerű, pillangós Mariposast, illetve a kis dobozos Tussie Mussie-t is, amiben virágokkal játszhatunk, és tanulhatunk is róluk.

Nem meglepő, hogy a külföldön 2023-ban, míg nálunk idén júliusban megjelent, Jeff Fraser segítségével összehozott A rókák tudománya is hasonló témával dolgozik, ám ez annyiban más, hogy nem csak nézegetjük a lepkéket és madarakat, hanem bele kell nyúlnunk a természet rendjébe. A játék alapját Dmitrij Beljajev és Ljudmila Trut 1958-ban indított kísérlete adja, amiben azt próbálták megvizsgálni, hogy háziasíthatók-e orosz ezüstrókák, méghozzá úgy, hogy a legszelídebb példányokat párba állították, majd megnézték, kicsinyeiken jelentkeznek-e a háziasítás jellegzetességei: lógó fülek, kunkori farok, foltok.

Hirdetés

Róka-romantika

A rókák tudományában a játékosoknak többé-kevésbé ezt a kísérletet kell újraalkotniuk, miközben törekednek arra, hogy a lehető legtöbb pontot gyűjtsék a játék végére. A folyamat közepesen összetett, a 36 oldalas játékszabály elsőre soknak tűnhet, de ha végigrágjuk a lépéseket, láthatjuk, hogy csak a szöveg és a magyarázat sok, maga a játékmenet nem annyira bonyolult.

A játékosok először felváltva választanak egy nőstény és egy hím rókát, valamint egy ellátmányt (egyszer használatos kártyát, jelölőt, jokert stb.), amivel egyben meghatározzák, hogy a következő körben hogyan kerüljenek sorra. A két róka lesz a két szülő, ők kockákat biztosítanak, amik a következő fázisban jutnak szerephez.

A felhúzott kockákkal aztán a Tenyésztés során dobni kell, majd az azonos színűeket összerendezni; a kockákon fél és egész szimbólumok láthatók, arra kell törekednünk, hogy minél több egészet tudjunk alkotni. Ha végeztünk, az eredményt feljegyezzük egy kölyökkártyára, aki a következő körben majd szülőként próbál helytállni. Az alapján, hány mezőt jelöltünk be, kap egy szelídség-értéket is - ahogy a kísérletben, úgy itt is annál értékesebb egy róka, minél szelídebb, és a legbarátságosabb rókát felmutató játékos a kör végén bónusz pontot kap. Ajánlott azonban a sikeres pontszerzéshez még egy szempontot figyelembe venni: a tanulmánykártyákat.

A Kutatás fázisában a játékosok tanulmánykártyáik szintjeit teljesíthetik úgy, hogy rókafigurákat helyeznek rájuk, amennyiben van olyan kölyökrókájuk (alapvetően egy körben csak egy róka születik, de megfelelő fejlesztéssel elérhetjük, hogy akár hármat is nevelgethessünk körönként), amely teljesíti egy kártya következő elérhető szintjének feltételeit. Ha például a tanulmánykártya azt írja elő, hogy legyen 2-es értékű egy kölyökróka füle, és 1-es a farka, amennyiben a kölyök megfelel ennek, már kapunk is két pontot.

Ugyancsak ebben a fázisban végezhetünk fejlesztéseket, hogy új tanulmányokat szerezzünk, több rókánk, joker kockánk legyen, vagy szponzorokkal való barátkozás következtében a játék végén extra pontokhoz juthassunk.

A körök az adminisztrációval zárulnak, amikor az el nem vett rókák és a szülők a dobópakliba kerülnek, új szülők jelennek meg a kínálatban, és oda kerülnek a kölykök is - bizony, minden játékos összes kölyke potenciális szülővé válik, de nem biztos, hogy hozzá kerül majd vissza, hiszen középről, a választékból bárki elveheti. Ez ad egy kis feszültséget az egyébként nem kifejezetten interaktív játékhoz.

Fület-farkat behúz

A rókák tudományát alapvetően 3-4 játékosra tervezték, és attól eltekintve, hogy iszonyat sok helyet kér az asztalon (a tervezők is tudták ezt, több esetben is tippet adnak, hogy mit csináljunk, ha nem férünk el), szuperül működik. A választás és az adminisztráció fázisában kell megvárni a többieket, a további fázisokban mindenki egyszerre cselekszik, így a játékidő sem nyúlik túl hosszúra.

Játszható ugyanakkor egyedül és két fővel is. Utóbbi esetben egy egyszerű gép nehezíti a dolgunkat, aki beleszól a körsorrendbe, befoglal bizonyos rókákat, ám a következő körre felturbózza őket. Sok vizet nem zavar, sok figyelmet nem kér, úgyhogy nem probléma, hogy a két főre optimalizálást így oldották meg. Az egyszemélyes játéknál természetesen ugyanúgy a riválisnak nevezett ellenféllel játszunk, több pontot kell nála elérnünk, míg a kétszemélyes játéknál a "gép" csak akadályoz minket, pontot nem gyűjt.

Bár a témában van valami sötét és vitatható, a játék alapvetően kedves: a rókafigurák aranyosak, a kártyákra rajzolt rókák szintén, ahogy a neveik is - külön jó, hogy a kölyköket mi nevezhetjük el. Kissé szomorú, hogy minden rókát csak egy körben "használunk" szülőként, utána megszabadulunk tőle, és az a kölyök, akit mi magunk neveztünk el, két kör múlva már csak emlék lesz. A dizájn összességében gyönyörű, könnyen beleélhetjük magunkat abba a szerepbe, hogy az '50-es, '60-as években vagyunk tudósok, és ezt a kutatás részleteit leíró szövegek segítik. Nagyon praktikusan oldották meg a kölyökkártyákat, ezekre ugyanis filccel kell írnunk, amit gyorsan le is törölhetünk - ugyanígy egyetlen kártyával helyettesítették a pontozótömböt is. A játékostáblák ahhoz képest, hogy mennyi funkciójuk van (ezeken követhetjük a fejlesztéseket), indokolatlanul nagyok, ezek áttervezésével lehetett volna értékes helyet spórolni.

Elsőre, pláne két játékossal, amikor a gépi rivális lépéseit is meg kell tanulni, soknak tűnhet, de 1-2 játszma után tényleg egyértelművé válik, hogy A rókák tudománya egy komolyabb családi, de nem gamer szintű játék, amiben döntéseink és a szerencse egyaránt szerephez jut. A tanulmánykártyák miatt már az elején látjuk, milyen irányba érdemes elindulnunk, majd ahogy haladunk a lépések és a körök során, úgy lesz egyre inkább egyértelmű, hogyan szerezhetünk pontot. Kell egy délután a megtanulásához, de az egy izgalmakkal teli fél nap lesz, amit sok-sok további követhet.

(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

A rókák tudománya

  • Eredeti cím: The Fox Experiment
  • Tervező: Elizabeth Hargrave, Jeff Fraser
  • Eredeti kiadó: Pandasaurus Games
  • Magyar kiadó: Reflexshop
  • Játékosszám: 1-4 fő
  • Korhatár: 14+
  • Időtartam: 1-1,5 óra
  • Játékszabály: reflexshop.hu

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)