Évek óta izgatottan várom már a Mind MGMT hazai megjelenését, úgyhogy miután átvettem a Reflexshoptól a bemutatóhoz adott példányt, a metrón hazafelé természetesen a dobozt nézegettem, és minél tovább forgattam, vizsgálgattam, annál jobban felcsigázott. Itt egy rejtélyes felirat, ott egy kék szövegre ráírt piros mondat… azt csak később vettem észre, hogy a fedlapra fényes szöveg van nyomva, és ha úgy tartom a fényben, csak akkor fedi fel magát. Egy társasjáték, ami így indít, nyilván nagy hatással tud lenni az emberre, de több mint 200 társassal a készletben már tudom, attól, hogy valami külsőre megnyerő, nem biztos, hogy a játékmenete is betalál.
Szerencsére a Mind MGMT a kicsomagolás után sem okoz csalódást. Amellett, hogy még több titok és rejtély van benne (melyek egy része egy weboldalra vezet, ami kódok beírásáért cserébe mindenféle dolgokat ad), élvezet játszani - a benne rejlő SHIFT csomagok pedig folyamatosan teszik még érdekesebbé.
Soha nem kaptok el!
A Scotland Yardot vagy más, "rejtett mozgásos" játékokat ismerőknek nem lesz idegen a játékmenet. Az alap felállás szerint két fél néz szembe egymással: az egyik oldalon egy fejvadász áll, akinek a 6x7 mezőből álló táblán mozogva meghatározott látványosságok meglátogatásával kell újoncokat toboroznia, a másik oldalon pedig az ellenállás, melynek ügynökei megpróbálják elkapni az emberfeletti képességekkel rendelkező illetőt. Aszimmetrikus, minden menetben egy fejvadászt kerget négy ellenálló, és játékosszámtól függetlenül mindig mindenki játékban van: ha egy az egy ellen játszunk, az ellenállók oldalán lévő játékos négy karaktert kezel, ha meg például hárman ülünk az asztalnál, az ügynökök a két ellenálló játékos között oszlanak szét. Ketten is jó élményt ad, egyáltalán nem bonyolult, de ha összegyűlik a társaság, a szerepeket leosztva is működik.
A fejvadász a játék legelején kihúz hármat a 16 gyönyörűen illusztrált kártya közül, ez mondja meg számára, mely látványosságokhoz kell eljutnia. Mindegyikből öt van a pályán, minden mezőn kettő-kettő különböző, így bőven tud úgy toborozni, hogy nem akad össze ügynökökkel, de az se baj, ha egy mezőre kerül velük: csak akkor tudják elkapni, ha a soron lévő ügynök a megfelelő akciót használja. Mozgása alapvetően rejtett, ő egy térképen jelölgetheti, merre jár, amit egy paraván mögé bújtat. A teljes játékváltozatban őt segítő további karaktereket, úgynevezett halhatatlanokat is irányítania kell, akik szintén toborozhatnak. A végső célja 12 újoncot maga mellé állítani, vagy lejátszani adott számú kört anélkül, hogy elkapnák, de két körönként fel kell fednie, hány újoncnál tart, ami hasznos információ a rá vadászók számára.
Az ellenállók mindeközben nyilván arra utaznak, hogy elcsípjék a fejvadászt. Nem kell vakon találgatniuk: körükben léphetnek, majd végrehajthatják a megoldáshoz őket közelebb juttató akciók egyikét. Ez lehet a kérdezés, amivel megtudhatjuk, a fejvadász lépett-e már olyan mezőre, amin adott látványosság látható. Ha igen, le kell raknia egy jelölőt arra a mezőre, ahol volt (ha több ilyen is van, ő dönti el, melyikre teszi), ezáltal közelebb juthatunk ahhoz, hogy kiderítsük helyzetét. Később, miután odalépünk, megkérdezhetjük, hanyadik lépésével érintette, így még pontosabban be tudjuk mérni, merre haladt, hol lehet. Mivel kétszer ugyanarra a mezőre nem léphet, a feladat nem olyan nehéz, mint elsőre tűnhet, de ügyesen kell taktikázni és cselekedni. Jegyzetelésre az ügynökök csak apró, a táblára helyezendő zsetonokat használhatnak, de ezek is elegendőek lehetnek fontos infók, feltételezések feljegyzésére.
A játéknak két nehézségi szintje van, érdemes a Kiképzéssel kezdeni, ami megtanítja az alapokat, és utána jöhet a Teljes játék, mely új szabályokat, feltételeket, lépéseket vezet be. A szabályok elolvasása után rögtön minden érthető, a lehetséges akciók észben tartását pedig a tábla alá csúsztatott kártyák segítik. A teljes játék során ügynökeink egyedi képességekkel rendelkeznek, kapunk egy extra akciólehetőséget, képbe kerülnek a már említett halhatatlanok, illetve a mozgásunkat korlátozó barikádok is. Még ezzel sem nyúlik túl hosszúra a játékidő, viszont egy ponton túl javasolt az ügynököket sürgetni, ha túl sokáig agyalnának.
És hogy biztosan ne unjuk meg hamar, a dobozban található 14 SHiFT csomag. A fehér kis "kazetták" új játékelemeket tartalmaznak, és mindig az a fél nyithat ki egyet a sajátjai közül, aki vesztett az előző játszmában, hogy ezáltal némi előnyre tehessen szert. Rajtunk áll, hogy az így megszerzett új komponenseket szeretnénk-e használni - új játékmódok, karakterek, képességek, segítők is megjelennek. A készítők is kihangsúlyozták, hogy elpusztítani semmit nem kell, legfeljebb a dobozba visszatenni, amit nem akarunk használni.
Érdemes még tudni, hogy szólóban vagy kooperatívan is játszhatunk egy iOS-re és Androidra elérhető alkalmazás segítségével, ami a fejvadász szerepét veszi át. Ez jól működik, magyarul is tud, és bizonyos játékosok számára még szórakoztatóbbá is teheti az élményt.
Mind megha... mármint Mind MGMT
A játék dizájnja fantasztikus, minden komponensre öröm ránézni, különösen úgy, hogy a Reflexshop minden grafikát, feliratot lefordított, amit csak lehetett, sőt, a játéktáblán még egy boltjukat is felfedezhetjük. Érdemes alaposan átvizsgálni a dobozt, elolvasni a táblák hátoldalán lévő képregényeket, és a fent említett weboldalt is használni, mert úgy lesz teljes az élmény. A dedukciós játékok kedvelői hamar ráéreznek majd, csak arra érdemes felkészülni, hogy az ellenállás tagjainak körei sokkal tovább tarthatnak, mint a fejvadászéi. Összességében viszont mindkét oldalon jó játszani, függetlenül attól, hogy 2-en vagy 5-en ülünk-e le elé, végig ott a feszültség, az izgalom, és mindkét félnek egyenlő esélye van nyerni.
Ahhoz, hogy jobban értsük, hogyan épül fel a világa, érdemes elolvasni a képregényeket is, mert erről maga a játék nem sokat mond el a játékszabály elején lévő rövid bevezetőn túl. Sajnos ezek csak angolul kaphatók, de ha sikeres lesz a társas, nagyobb valószínűséggel lokalizálják azokat is. Szívesen látnánk ezt megtörténni.
(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)