2016-os megjelenése óta töretlen A Mars terraformálása népszerűsége, amit elég egyértelműen bizonyít, hogy a játék még mindig a BoardGameGeek összesített listájának hatodik helyén áll, valamint hogy 2024-ben, egy - több mint 19 000 támogatónak köszönhetően - ultra sikeres Kickstarter-kampány után új kiegészítők érkeznek hozzá. Ezek egyikét egyébként a magyar származású Turczi Dávid készíti Nick Shaw-val együtt, és szólómódot hoz az eredeti játékba.
Mindeközben a Fryxelius testvérek kitaláltak egy variációt, ami idén a magyar boltokat is elérte: ez A Mars terraformálása kockajáték, amiben színes kockáké és kártyáké a főszerep, a cél pedig... nos, a Mars élhetővé tétele.
A Mars négyszögesítése
Ebben a változatban is mindenki egy céget képvisel, a játékosok feladata pedig a lehető legtöbb pontot gyűjteni, miközben kártyákat játszanak ki, és ezzel az oxigénszintet, a hőmérsékletet, és az óceánok mennyiségét növelik. A játék befejezéséhez elég két globális jellemzőt kimaxolni, nem kell mindhármat csúcsra húzni.
Ezúttal nincs mindenkinek egy külön táblája, amin követi, hogy épp hol tart a különböző nyersanyagok termelésével, mivel ezek szerepét a kockák veszik át. Mindenki kaphat párat a játék elején annak megfelelően, hogy a cége mivel kezd, mit biztosít, majd újakat is szerezhet a közös készletből. Lényegében szinte bármit is csinálunk, ahhoz kockára lesz szükség - erre azért már a játék neve is felkészített minket.
A játékos a körében vagy termelhet, vagy akciót hajthat végre. A termelés során eldobhatók kézben tartott kártyák, és új kockákhoz juthatunk, míg az akciófázis ennél több lehetőséget kínál. Ezt választva új kockát szerezhetünk, átfordíthatunk meglévőket más oldalukra, hogy nekünk hasznosabb nyersanyagot használhassunk, lapokat húzhatunk, majd kijátszhatunk egy kártyát a költsége megfizetésével (a megfelelő kockák, illetve univerzális jelölők felhasználásával), növelhetjük a globális jellemzőket, városlapkát, palántát helyezhetünk le a központi játéktáblára (komponenseket és pontokat szerezve ezzel), vagy instant gyarapíthatjuk győzelmi pontjaink számát. Kártya kijátszása esetén attól függően, milyen színű, különféle hatások aktiválódnak: a zöldek a következő körök termelési fázisai során nyújtanak extra kockákat, a pirosak azonnali hatással bírnak, a kékeken pedig különleges akciók szerepelnek, amik ezek kijátszását követően válnak választhatóvá a kártyát lehelyező játékos számára.
A játék doboza nagyjából akkora, mint az Árész-expedícióé, a játéktábla félbehajtva fér el benne - messze nem foglal annyi helyet az asztalon, mint az eredeti változat, és emellett a kártyák is kisebbek. A kockák öt színben díszelegnek, mindegyiken három-három erőforrás-szimbólum kapott helyet változó gyakorisággal: sárgákon például megakreditből három van, de Földből csak egy, így nagyobb szerencse kell, hogy ez utóbbit dobjuk ki. Persze ezt kompenzálja, hogy egy akcióként arra az oldalra fordíthatjuk át bármely kockát, amelyikre csak szeretnénk.
A végső pontozásnál szerepet játszik, ki érte el az egyes mérföldköveket elsőként, illetve ki rendelkezik a legtöbb olyan kártyával, amin látható azon erőforrások szimbóluma, melyek pontot érnek - ezt minden meccs elején véletlenszerűen kell kidobni a kockákkal.
A lehetséges lépésekre egy praktikus játékossegédlet emlékeztet minket, viszont ebből mindössze kettő jutott a dobozba, holott négy játékos játszhat - fura ez a döntés, valószínűleg nem dobta volna meg sokkal az árat, ha még kettőt belehelyeznek.
Magányosan, távol
A játéknak egyszemélyes módja is van, amiben 50 kör során kell a lehető legtöbb pontot szereznünk, és elérni mindhárom célértéket a globális jellemzőkkel. Nincs ellenfél, csak arra kell figyelnünk, hogy mozgassuk a jelölőt, ami mutatja, hanyadik körben járunk, és elvegyük azokat a mérföldköveket, amiket adott időn belül nem tudtunk elérni.
A csomag része továbbá egy Cégbirodalmak kora nevű kiegészítő, ami új kártyákat, mérföldköveket és szabályokat léptet életbe, ezzel bonyolíthatjuk A Mars terraformálása kockajátékot, ha szükségét érezzük. Érdemes előbb az alapokat megtanulni, és ezzel csak később foglalkozni, mert valóban tesz rá még egy réteget, ám ha már magabiztosak vagyunk, jöhet a nagyobb változatosságot kínáló bővítmény.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Nyilván, mivel a kockadobás egészen fontos szerepet játszik a játékmenetben, azok, akik alapvetően nem diadalmaskodnak azon játékokban, amiknél a szerencsén múlik a siker, ezt sem fogják igazán szeretni. Valamennyire kompenzálja ezt a kockaforgatás lehetősége, de a problémát - már akinek probléma ez egyáltalán - nem oldja meg teljesen. Egy játszma akár egy óra alatt is lejátszható, itt is igyekeztek kiküszöbölni az alapjáték legnagyobb hibáját, az elnyújtottságát - sikerrel.
Alapvetően teljes mértékben átjön, hogy ez egy újabb A Mars terraformálása játék, mind a dizájnban (ami szerintem továbbra is hagy kívánnivalót, különösen a kártyákra került grafikák), mind játékmenetben. Sokkal kevésbé összetett, gyorsabban megvan egy menet, viszont ezzel együtt a mechanika egészen távol áll attól, amilyet az alapjáték kínál. Erőforrásokat gyűjtünk és ezek beváltásával kártyákat pakolászunk le, mégis máshogy, mint a nagy testvér esetében. Egyáltalán nem garantált, hogy azok, akik az eredetit szerették, ezt is fogják, de egy próbát megérdemel - ha nem az AMT élményét keressük, csak rövidebb változatban, hanem nyitottak vagyunk valami távolról hasonlóra, mégis újra, ez épp megfelel.
(A játékot köszönjük a Reflexshopnak!)