Mivel az elmúlt három évben nem indultam el úgy társasozni, hogy ne tettem volna be a táskámba a Fröccsöt, mondhatjuk, hogy rajongója vagyok a Gémklub Stúdió 2020-ban megjelent játékának. Témájával, humorával, és gyönyörű külsejével könnyen felkelti bárki érdeklődését, szinte bármilyen társaságban - partijátéknak azért nem mondanám, de hat fővel is legalább annyira élvezem, mint ha ketten ülünk le elé.
Hajnóczy Soma a témánál maradva tervezett meg egy új, teljesen más élményt kínáló, de hasonlóan szép és izgalmas társast, ami a Dűlőre jutunk nevet viseli. Ha úgy tekintünk Soma társasjátékaira, mint egy univerzumra, az újdonság a Fröccs előzményjátékának tekinthető: itt szüretelünk, préselünk és palackozunk, hogy aztán majd Sarki Jézus és Icuka jól meggazdagodjon abból, hogy szódával keveri minőségi borainkat.
A borászat alapjai
Bár a tapasztalt társasjátékosoknak bizonyára a Viticulture ugrik be a Dűlőre jutunkot látva, a témán, a borkészítés folyamatán és az akcióválasztás módján kívül nem sok közös pontot találhatunk a Stonemaier játékával, és egyszerűbb is annál. Feladatunk négy borász valamelyikének szerepében rendeléseket teljesíteni, ám ahhoz, hogy leszállíthassuk a kért palackokat, előbb le kell szednünk a szőlőfürtöket, aztán azokat hordóba tölteni, majd elég ideig érlelni, hogy finom bor lehessen belőlük.
A játéktér közepére kilenc lapka kerül, melyek mindegyikén az elérhető akciók valamilyen kombinációja található. A soron következő játékos első lépéseként választ egy lapkát, elveszi az azon lévő szőlőket, majd végrehajtja a lehetséges akciókat: két vagy három szőlőből hordót készít, érleli valamely hordóját, véletlenszerűen húz egy szőlőt a húzózsákból, elvesz egyet-kettőt az egyébként bárki által teljesíthető rendelések közül, hogy azt csak ő szolgálhassa ki, a többiek ne, vagy lehelyezi az egyik gazdáját, aki majd később, amikor valaki adott lapkát választ, egy extra akciót biztosít számára. Egyes akciók láncolatokat is kiválthatnak - fantasztikus érzés, amikor egy jó lépést még 3-4 követ.
Minden lapka csak akkor választható, ha van rajta szőlő, tehát ha egy játékos az egyiket kiválasztotta, az utána következő már nem érheti el ugyanazt. Ekkor jön képbe a középen elhelyezkedő téli dűlő: ez ugyanis nem csak hogy bármikor választható, és három akciólehetőséget kínál, de használata megfordítja az elérhetetlen lapkákat, melyeken így új akciók válnak elérhetővé.
Ezzel együtt viszont előállhat olyan helyzet, hogy vagy a téli dűlőt használjuk szüntelen, vagy olyan akciót választunk, ami számunkra nem a legelőnyösebb, csak azért, hogy később megfordíthassuk a lapkát, aminek túloldalán nekünk hasznos akció található (és reménykedünk, hogy más nem csap le rá). Nemkívánatos szituáció például az, amikor el kell vennünk egy szőlőt, ám a présházunk már tele van (alapvetően maximum 6-ot tárolhatunk itt), így a frissen megszerzett fürtöket más játékosnak kell adnunk, amivel akaratlanul segítjük őt, talán nagyobb mértékben, mint magunkat az adott lépésünkkel.
A játék abban a körben ér véget, amikor egy játékos annyi rendelést teljesít, amennyi az adott játékosszám követelménye (2-nél 6, 3-nál 5, 4-nél 4) - ez kb 45-60 percet jelent, attól függően, hányan játszunk. Ezt követően a rendeléskártyákon feltüntetett pontszám, illetve az azok szélén lévő, a melléjük helyezett kártyákkal passzoló ikonok alapján alakul ki a végeredmény, továbbá ha használjuk a kitüntetések modulját (mindenképp érdemes már a második játéktól), további pontokhoz juthatunk, ha a többieknél gyorsabban teljesítünk adott feltételeket az összecsapás során. Egyébként a karaktertábláknak is van B oldala, ezzel más-más egyedi képességhez juthatnak a játékosok; javasolt ezt használni az A oldal helyett, amint úgy érezzük, megértettük a szabályokat.
Egyedül is lehet gyakorolni, ugyanis került bele egy egész jól működő, minimális adminisztrációt igénylő szóló mód (kihagyott ziccer, hogy nem nevezték "szőlő módnak"): ekkor a Borász ellen játszunk, akit egy 24 lapos pakli irányít - csak felcsapunk egy kártyát, és végrehajtjuk annak utasítását. Négy nehézségi szint érhető el, és a játék akkor ér véget, ha elfogy az említett pakliból minden lap. A játékmenetet szívatások bonyolítják, de ezek nem túl kegyetlenek. Attól függően, hány pontot szerzünk a végére, értékelést kapunk, így mindig dolgozhatunk saját rekordunk megdöntéséért.
Majdhogynem meg is szomjaztam
A tálalás a Dűlőre jutunk esetében is kiváló: a szőlőket, a hordókat és a palackokat apró minifigurák jelölik, ezeket összehajtogatható kosarakban tároljuk. A grafikákat a Fröccshöz hasonlóan ismét Szép-Bíró Erika rajzolta. Az AR-játékot azért hiányoltam - míg a Fröccs dobozában egy weboldalra vezető extra játék rejlett, itt ilyen most nincs, csak azt kapjuk, amire befizettünk.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Szintén hiányzik nekem egy extra figura, egy "munkás", amivel mindenki számára jól láthatóan jelölhetjük, mely dűlőlapkát választottuk legutóbb - sokkal könnyebb lett volna követni, mi történik, mit kell tennünk nekünk, és tervezni, milyen lehetőségeink lesznek, ha más végez a körével. Ez a hiányosság a gazdajelzők valamelyikének ideiglenes bevetésével orvosolható.
Ezen hiányosságokkal együtt is szórakoztató játék a Dűlőre jutunk. Ugyan az, hogy akár kilenc akciómező közül is választhatunk, néhány játékost lebéníthat, de minél jobban ismerjük a játékot, annál gyorsabban fogunk tudni haladni, megtalálni azokat az akciókat, amik nekünk adott helyzetben hasznosak. A Fröccsel ellentétben sokkal inkább családi, mintsem partijáték, de annak remek szórakozás.
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)
Dűlőre jutunk
- Tervező: Hajnóczy Soma
- Kiadó: Gémklub
- Játékosszám: 1-4 fő
- Korhatár: 8+
- Időtartam: 45-60 perc
- Játékszabály: Gémklub.hu