Hirdetés

Kingdomino: Kezdetek teszt - nincs olyan, hogy elég mamut

|

Megérkezett az eddigi legjobb Kingdomino-variáció, ami pont annyival dobja fel az alapjátékot, hogy azért ne zsibbadjon le az agyunk a taktikázástól.

Hirdetés

Számos kiváló és sikeres játékot köszönhetünk Bruno Cathalának, a francia társasjáték-tervezőnek, aki egyebek mellett a 7 Csoda: Párbajt, a Kanagawát, a Five Tribest, és a Kingdominót is megalkotta. Ezek mindegyike könnyen tanulható, és az egész család számára szórakoztatóak, az meg már csak extra, hogy mindhez sikerült remek grafikusokat találni, akik gyönyörű rajzokkal dobják fel a játékélményt. 

A 2016-ban megjelent Kingdomino számos egyéb elismerés mellett elnyerte a Spiel des Jahrest, 2021-ben pedig ennek egy variációja, a Dragomino lett az év gyerekjátéka az SdJ zsűrije szerint. Egyértelmű volt, hogy folytatni kell, így megszületett a Kingdomino: Kezdetek, ami a játékmenetet kreatívan rázza fel.

Hirdetés

Mikor még nem voltak királyok

Az őskorba utazunk vissza, ahol 2-4 játékosnak barlangja környezetét kell építgetnie. Az alap játékmenet ismerős lehet azoknak, akik játszottak már valamelyik Kingdominóval: ezúttal kis vadászterületet formálunk úgy, hogy elvesszük az asztalra fektetett négy dominó egyikét, majd azt a szabályok szerint, a lehető legtöbb pont elérése reményében beillesztjük saját, 5x5-ös zónánkba. Koronák helyett most tűz jelenti a szorzót, de ez a változás nem csak a dizájnban mutatkozik meg.

A Kezdetek három játékmódot kínál, melyek mindegyike egyre összetettebbé teszi a játékot. A Felfedezések játékmódban megjelennek a vulkánok, amik attól függően, hány kráterrel rendelkeznek, lehetővé teszik, hogy adott távolságra elhelyezzünk egy tűzjelölőt, ami ugyanúgy szorzónak számít, ahogy a lapkákon látható kis tűzikonok. Ha például olyan vulkános lapot veszünk el, amin egy kétkráteres hegy látható, két mező távolságban bárhova letehetjük a tűzjelölős korongot. Meglehetősen egyszerű, minimálisan kell gondolkodni és tervezni.

Eggyel összetettebb a Totemek játékmód. Ebben már megjelennek a "nyersanyagok" is: a tereptípusok közül négyhez tartozik egy-egy jelölő, melyek gombákat, halakat, mamutokat és kovaköveket ábrázolnak. Aki olyan lapkát vesz el, amivel nyersanyag is jár, pontot szerezhet a végén, és aki a legtöbb darabbal rendelkezik egy-egy nyersanyagból, megkapja a kapcsolódó totemlapkát, ami ugyancsak bónuszt ér. Ez már egy fokkal bonyolultabb: kalkulálnunk kell azzal, hogy mennyi nyersanyag lehet még a készletben, van-e esélyünk beelőzni riválisainkat, ha elkezdünk vadul mamutot vagy bármi egyebet gyűjtögetni, netán érdemes-e inkább más taktikán gondolkodni. A helyzetet nem könnyíti meg, hogy a tűz elbánik a nyersanyagokkal is.

Végül pedig ott a Törzsek játékmód, mely felülírja a Totemek néhány szabályát. A nyersanyagok itt nem érnek pontot, ellenben két-két különböző beváltható egy a barlangtáblára elhelyezett ősemberre, melyek vagy a közvetlen környezetükben lévő dolgokért (nyersanyagokért, tűzjelölőkért, más ősemberekért) adnak pontot, vagy önmagukban érnek valamennyit, és minél többet teszünk egymás mellé közülük, annál jobban járhatunk a végén. Négy eltérő nyersanyagért bármit választhatunk a lapkák közül. Ez már komolyabb odafigyelést, taktikázást igényel - nem csak arra kell figyelnünk, hogy a lehető legnagyobb területeket építsük, de arra is, tudunk-e úgy építeni, hogy az azonos nyersanyagok egymás mellé kerüljenek, és ha egy ősembert magunk mellé állítunk, megsokszorozzuk a pontjainkat.

Azonnal kell egy bárány agyarral

Azok, akik jól ismerik már a Kingdominót, nagyon hamar bele fognak rázódni ebbe is. A vulkánok, nyersanyagok és ősemberek bevezetése némileg felfrissíti a formulát, mégsem bonyolítja túl, és mivel a három különböző játékmód valamelyest egymásra épül, fokozatosan tanulhatjuk meg az újabb és újabb mechanikákat. Míg a Queendomino egyszerre zúdította ránk az épületeket, a királynőt és a sárkányt, itt jobb ütemben adagolja a játék az újításokat.

Sokat dob az élményen, hogy gyönyörűek mind a fényesen csillogó lapkák, mind a fából készült nyersanyagok, illetve hogy olyan easter eggekkel találkozhatunk, mint az agyarral rendelkező ősbárányok, vagy épp Sid a Jégkorszakból. A dobozban található egy pontozófüzet is, és külön dícséretet érdemel, hogy az insertben mindennek megvan a helye, semmi nem lötyög. Egyedül talán a rikító színű ősemberekbe tudnék belekötni - a neon rózsaszínt és zöldet túlkompenzálásnak érzem a Queendomino szinte egyforma piros-narancssárgája után.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Joggal merülhetett fel a kérdés, hogy a Kingdomino, az Age of Giants kiegészítő, a Queendomino és a Dragomino után lehetett-e még újítani a formulán, de Cathala mester megmutatta, hogy van értelme egy újabb variációnak. Nem túl könnyű, de nem is túl összetett, és magunknak szabályozhatjuk, mekkora kihívást szeretnénk. Egy fárasztó nap végén ugyanannyira jó móka, mint egy hétvégi maraton során, 2-4 fővel egyaránt kiválóan működik.

(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)

Kingdomino: Kezdetek
Nem volt még ennyire élvezetes a Kingdomino, kezdőknek és haladóknak is ajánlott.
Ami tetszett
  • három összetettségi szint
  • gyönyörű dizájn minden tekintetben
  • remekül eltalált tanulási görbe
Ami nem tetszett
  • Az ősemberek lehettek volna kevésbé rikítóak
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)