Igazán különleges társasjáték lett a Monumental, amiben a területfoglalás, a fejlesztgetős játékmenet keveredik a pakliépítéssel, egy valóban ötletes "városépítős" mechanikával. Összesen öt civilizáció, a görög, a dán (gyakorlatilag viking), a japán, a kínai és egy az egyiptomi nép közül kell világasztaunk azt, akit győzelemre akarunk vezetni - maximum négyen játszhatunk, szóval az egyik nemzet biztosan kimarad a buliból. Már a játéktér kialakításánál is húz egy merészet a Monumental, ugyanis nem egy táblát vagy egy random terepet kapunk, hanem a térképsegédletben megtalálható pályákat rakhatjuk fel a játékosok száma alapján, vagy egyébként alkothatunk saját terepet is bizonyos szabályok betartása mellett.
Az egyes játékosok megkapják a saját civilizációjukhoz tartozó kártyapaklit, külön a kultúrpolitika kártyáikat, a hadúrjaikat (és a hozzájuk tartozó lapot), kilenc katonát, két felderítőt, két helyőrséget, illetve a pályára is felkerülnek az előre deklarált jelzők, aztán már indulhatunk is, hogy az ókortól kezdve egészen a modern éráig eljutva a mi népünk legyen a legerősebb, legsikeresebb.
Kártyából épült városok
Paklink kezdetben mindösszesen csak 15 civilizációkártyából áll, ezt jól átkeverve fogjuk felhúzni első városunkat. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a lapokból egy háromszor hármas formációt pakolunk le magunk elé (a sorrendet nem határozhatjuk meg, ballról jobbra, fentről lefelé kerül lerakásra az összesen kilenc kártyalap). Ez lesz maga a városunk. Ezt követően egy függőleges és egy vízszintes sort fogunk aktiválni, ennek mentén elforgatjuk az épületeket szimbolizáló lapokat, plusz az esetlegesen hozzájuk kapcsolt tudáskártyákat. Mindezeknek hála nyersanyagokhoz jutunk, bizonyos egyedi épületek pedig egyéb extrákkal is megjutalmaznak minket.
A folyamatosan frissülő fejlesztéskészletből új épületeket, tudásokat és felhúzható csodákat vásárolhatunk, ezekkel bővíthető a paklink. Mindeközben pedig hadseregünk és hadurunk segítségével új területeket foglalhatunk el, illetve a felderítőknek hála még erre sincs mindenképpen szükség, ők simán elemelhetik a nyersanyagokat egy barbárok lakta régióból is.
A Monumental mechanikái egyszerűek, könnyen tanulhatók. Érdemes menet közben is jól figyelni arra, nagyjából ki hogy áll (opcionálisan már itt is jelölni lehet a győzelmi pontok aktuális állását), mivel a játék végén dől csak el konkrétan az, hogy melyik civilizáció diadalmaskodik, ez pedig sokféle úton, több pontszerzési megoldással összehozható. Alapvetően három korszak (ókor, középkor, modern kor) fejlesztéslapjai jönnek majd velünk szembe, de a dobozban többféle kiegészítő is helyet kapott, ilyen például a hosszabb partikat biztosító reneszánsz kor is, amivel alaposan megtoldható a játékidő.
Kellő gyakorlás után aztán elő lehet venni a komolyabb bővítményeket is, melyeknek hála hősökkel, vagy akár legendás szörnyetegekkel is feldobható a játékmenet.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
Két pont van, mely mentén komolyabban bele lehet kötni a Monumental egyébként a műfaj kedvelői számára abszolút jól összepattintott rendszereibe. És az első nem is igazán ezeket a mechanikákat érinti, hanem inkább az ezeket elmagyarázó szabálykönyvet. Sok helyen nagyon hiányzik ugyanis pár képes magyarázat, azt például sehol senki sem magyarázza el, hogy az egyes nyersanyagokból a műanyag jelölők mihez tartoznak, csak ezek színeiből következtethetünk, de akad még pár egyéb apróság, ahol egy képes útmutatás könnyedén kivédhette volna a kérdéseket.
Az viszont már konkrétan a játékmenetet érinti, hogy nagyon hosszú az üresjárat, míg az ember újra sorra kerül. Minden játékosnak saját köre van, mely során egészen addig cselekedhet, míg erőforrásai engedik ezt, gondolkodási idővel együtt pedig ez elég sokáig eltarthat - nyilván később, a játék alapos ismerete után ez az idő azért rövidülni tud. Olyan társasággal érdemes tehát leülni a Monumental elé, ahol a játékidő nem kevés tétlenséggel töltött része nem fullad azonnal telefonnyomkodásba, ellenkező esetben kifulladhat a lendület még azelőtt, hogy a modern kor végére érne a csapat.
(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)