Hirdetés

Ha imádod a viking kalandokat, és bejött a Northgard, ezt neked találták ki

|

A Northgard - Ismeretlen földek kifejezetten ügyesen idézi meg az alapjául szolgáló videojátékot, de azok a stratégák is nagyon fogják szeretni, akik most, táblás formában találkoznak vele először.

Hirdetés

Egyáltalán nem lenne meglepő, ha belefutottatok volna már a francia Shiro Games által feljeltett Northgard videojátékba, hiszen a 2018-as PC-s megjelenés óta már elérhető konzolokon, sőt 2021-től mobilokon is. Egy északi mitológiára építő, vikinges stratégiai játékról van szó, ha kedvelitek a hasonszőrű címeket, akkor az eredeti játékkal is érdemes tenni egy próbát, számunkra viszont most a társasos adaptáció lesz a fontos.

Ha egy videojátékot társasjátékos formában adaptálnak, akkor a legtöbb esetben a megoldással szoktunk találkozni, hogy a stúdió licenceli egy neves dizájnernek vagy tárasjátékos kiadónak a portékáját, majd így megszületik egy olyan játék, ami optimális esetben tényleg meg tudja idézni az alapmű hangulatát, a legjobb esetben még a mechanikáit is. Nos, a Shiro Games biztosra ment, ugyanis nem adták ki teljesen a kezükből a Northgardot, inkább összefogtak az Open Sesame Games csapatával és kettejük együttműködéséből születhetett meg a Northgard - Ismeretlen földek társasjáték. Maradjunk annyiban, ennél szerencsésebb csillagzatot nem is kaphatott volna a társas, egyértelműen látszik rajta az eredeti alkotók keze nyoma.

Hirdetés

Klán klánnak farkasa

Elsőre a szabálykönyvet olvasgatva még akár kifejezetten nehéznek is tűnhet a játék, de nem kell megijedni. Valójában a Northgard egy kifejezetten könnyedén értelmezhető és gyorsan tanulható játék, viszont tényleg nagyon sok mindenre kell egyszerre figyelni játék közben, így az első időszak, vagy akár az első pár teljes játék is a próbálkozásokról, tapogatózásról szólhat, a valódi taktika majd csak akkor következik, ha megismerkedtünk az alapokkal és tényleg tudunk tervezni.

A kaland egyetlen központi területről indul, innen fognak terjeszkedni a játékosok (már az előkészületek során is). Mindenki egy saját viking klánt irányít, ezek a klánok eltérő különleges képességekkel bírnak. Van, aki extra győzelmi pontokat kap bizonyos feltételek teljesülésekor, másnak az élelem fog könnyebben érkezni, de olyan klán is akad, aki kap egy extra különleges egységet. Markánsan megkülönböztethető mechanikák ezek, de szerencsére nagyjából azért egyensúlyban vannak, nincs kifejezetten erős vagy túlzottan gyenge klán. 

A Northgard története összesen hét évet ölel fel, a végén vagy az nyer, akinek a legtöbb győzelmi pontja van, vagy már menet közben is véget érhet a játék abban az esetben, ha valaki három zárt területen birtokok egy adott év végén három nagy épületet - nyugalom, hamarosan kitérünk ezekre a kifejezésekre is. A játékosok sorban egymás után cselekszenek, kártyákat játszanak ki (alapból csak egyet, de a villám ikonnal rendelkező lapokat extra kártyaként pluszban is le lehet tenni). A kártyákkal lehet felfedezni, vagyis új térképlapkákkal kiegészíteni a játékteret, új egységeket toborozni épületeket felhúzni az előre megjelölt helyekre, vagy mozogni - ha pedig egy másik játékos által uralt területre lépünk, indulhat is a harc.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Lapkákból épült világ

Ha játszottatok már a Carcassonne bármelyik verziójával, akkor ismerősen fogtok mozogni a Northgard térképlapkáiból felépített világban is. A térképdarabokon a határvonalak lesznek nagyon fontosak, ugyanis az általuk bezárt részei lesznek a játéktéren a konkrét régiók. Kell egy kis idő ahhoz, hogy az ember agya megszokja ezt, és ne magukat a négyszögletű térképlapkákat tekintse külön területeknek, hanem a tájon kirajzolódó fehér és sárga vonalakkal behatárolt részeket. Egy régióban csak egy klán harcosai tanyázhatnak (ilyenkor birtokolja az adott játékos a területet), ha két nép találkozik akkor egyből jön a csata, ahol bejön a matek mellett a szerencse is az egyenletbe, nem maradt ki a kockadobás sem.

Miután minden játékos passzolt, vagyis nem akarnak több akciót végrehajtani, jöhet a betakarítás, az aktuálisan az uralmunk alatt álló területek nyersanyagait ekkor szerezhetjük meg. Egyrészt magukra a térképlapkára is vannak nyomtatva ilyen nyersanyagok, másrészt a felhúzott épületek is termelhetik őket. A fa építkezésre szolgál, az almával etethetjük a katonákat, a tudást szimbolizáló rúnakövek pedig a paklink szempontjából lesznek kulcsfontosságúak, segítségükkel kicserélhetünk vagy akár a játékból száműzhetünk is egy-egy lapunkat, de még akár egyedi extra klánkártyákkal is bővíthetjük a paklit. Fontos megjegyezni, hogy a hasonló játékokhoz képest kifejezetten vékonyka lesz a pakli még a meccs végére is, nem kell tehát millió és egy különböző lapot észben tartanunk - ez abszolút pirospont, fogunk éppen elég más dologra figyelni. 

Minden év a téllel és a katonák etetésével zajlik, ha nem tudjuk beáldozni az ehhez szükséges almát (és bizonyos számú egység után már az alma mellet fát), akkor bekerül egy semmire sem jó zavargáskártya is a pakliba, ami csak foglalja a helyet és borzolja a kedélyeket.

Nagyon sokféleképpen el lehet indulni a győzelem felé vezető úton, nincs egyértelműen nyerő taktika a Northgard - Ismeretlen társasban, és pont ez a szép benne. Persze hiába szövögetjük a terveinket, a többi játékos ezeket bármikor arcátlanul keresztül tudja húzni, vagy bedobnak egy olyan lapot, ami belerondít a stratégiánkba, vagy pont akkor támadnak meg minket és foglalják el az egyik fontos területünket, amikor épp a legnagyobb szükség lenne rá.

Minden évben extra kártyák közül szerezhetünk meg egyet (amikor valaki elpasszolja az adott kört, megkapja a tetszőlegeset az előre kirakott, az adott évhez tartozó lapsorból), ezek kifejezetten erősek tudnak lenni. A hetedik év végén viszont nem ilyen lapok közül választhatunk, akkor olyan kártyák váltják őket, amik a játékvégi pontszámlálásnál biztosítanak majd extra győzelmi pontokat. Az egészben az a legszebb, hogy az egész játék alatt egyetlen dolog lesz végig titkos a többi játékos előtt: győzelmi pontjaink száma. Hatalmas meglepetések érhetik így a pajtásokat a hetedik esztendő végén.

A Northgard nem csak egyébként kifejezetten megkapó látványvilágában idézi az eredeti videojátékot, hanem több konkrét mechanika is ötletesen köszön vissza belőle. Már az alapjáték is hosszasan le tud kötni egy baráti társaságot, de a dobozban nem véletlenül lapulnak még szörnyek minifigurái is. Miután túl vagyunk pár bemelegítő meneten, érdemes őket is elővenni, velük még egy extra réteget kap ez az egyébként is minőségi társas. 

(A játékot köszönjük a Gémklubnak!)

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)