A társasjátékos közösségben alapvetés, hogy a Monopoly nem azért népszerű, mert jó, hanem mert hosszú évek aktív munkájával a marketingesek elhitették, hogy ez a társasjátékok királya. Voltak jobb és rosszabb változatok, bizonyára köztetek is sokan vannak, akiket gyerekként összesodort az élet valamelyikkel, és nem biztos, hogy kedves emlékek fűznek titeket hozzá.
Ennek a cikknek viszont nem az a célja, hogy rúgjon egy újabbat a Hasbro társasjátékába, hanem hogy kiemelje azokat a legalább húsz évvel ezelőtt megjelent játékokat, amik még ma is tökéletesen élvezhetőek, nem csak emlékeinkben tűnnek jónak, és emellett ajánljon néhány újabbat, amik hasonló mechanikákkal dolgoznak, hasonló élményt kínálnak, mégis egy kicsit másképp.
Cluedo
Ki, mivel, hol követett el gyilkosságot - 1949 óta próbálják játékosok milliói kideríteni ezt a Cluedóban, egyre bővítve tudásukat ügyes tippeléssel, sorra kizárva a lehetséges tárgyakat, gyanúsítottakat és szobákat. Az Agatha Christie művei által inspirált játéksorozat játékaiban ügyesen kell levonnunk következtetéseket, miközben elmerülünk a nyomozás élményében, hangulatában. Nincs belőle annyi variáció, mint Monopolyból, de amik vannak, azoknak legalább nem a lehúzás a célja: a Harry Potter-témájú vagy a Trónok harcás egyaránt kellően egyediek, egyszerre szólnak rajongóknak és adnak hozzá valamilyen módon a játékmenethez.
Ha tetszett: Az X bolygó nyomában
Az utóbbi évek egyik legjobb, magyarul is elérhető dedukciós játéka Az X bolygó nyomában, amelyben a játékosoknak a címszereplő égitestet kell megtalálniuk, egyben rájönniük, hogy a 12 vagy 18 cikkelyre osztott égbolt egyes részein mik találhatók. Egy app segítségével véletlenszerűen generálhatjuk le az objektumok elhelyezkedését, és ugyanezt az alkalmazást kell használnunk arra is, hogy pásztázással, kutatással, célzott kereséssel információkat szerezzünk. Minden objektumra vonatkozik egy egyedi szabály (gázfelhő mellett biztosan van üres mező, az aszteroidák vagy párban állnak, vagy négyes csoportban stb.), ezt és a játék során megtudakolt infókat figyelembe véve szűkíthetjük a lehetőségeket, majd ha úgy érezzük, eleget tudunk, az X bolygó helyének meghatározásával lezárhatjuk a játékot - a győzelemhez azonban ez még kevés.
Carcassonne
2001 óta hódít a Carcassonne, amiben véletlenszerűen felhúzott lapkák ügyes elhelyezésével gyűjtögethetünk pontokat. Utakat, várakat építünk, folyamatosan mérlegelve a lehetőségeinket és figyelve arra, ellenfeleink mit terveznek. Egyszerű, de már csak azért is élvezetes, mert a játszmák végére gyönyörű térkép rajzolódik ki, ami ráadásul soha nem lesz kétszer egyforma. Az évek során tíz nagy és legalább kétszer, ha nem háromszor ennyi kisebb kiegészítője jelent meg, volt belőle amazonasos, aranylázas, szafaris, ősemberes és Star Wars-os kiadás, kisebb-nagyobb összefoglaló csomagok, a kooperatív A ködbe zárt Carcassonne és persze a kiválóan elnevezett kártyás változat, a Cardcassonne. A kiadó folyamatosan felmelegíti, a boltok polcairól biztosan nem fog még eltűnni egy jó darabig - kezdő társasozóknak és családi összejövetelekre tökéletes.
Ha tetszett: Cascadia vadvilága
Számtalan lapkalerakós játékot ajánlhatnánk még, de ami a Carcassonne közönségénél jó eséllyel betalál, az a Cascadia vadvilága. Ebben a pontoknak csak egy részét szerezhetjük a hatszögletű területlapkák ügyes elhelyezésével, a többit állatkorongok az épp aktuálisan érvényes szabályok szerinti lerakásáért kapjuk. Mindenki a maga kis területét építgeti, a játékosok csak azzal szabotálhatják egymást, hogy épp azt a lapka-állat párost veszik el a középen heverő négy közül, amire másnak is szüksége lett volna. Meg lehet próbálni még az Akropoliszt is, ez kevésbé összetett, itt csak a lapkaelhelyezésre kell figyelni.
Rizikó
Az 1957-ben debütált Rizikó kapcsán annyit azért érdemes megjegyezni, hogy a szerencsétlenül sikerült kockadobások odavághatnak az élménynek, de még így is egy élvezetes, izgalmas stratégiai játék, amiben a világuralom a cél, területeket kell elfoglalnunk, hogy a végén diadalmaskodhassunk. Ez persze egyszerűbb, ha szövetkezünk társainkkal, de mivel csak egyvalaki nyerhet, egy idő után úgyis el fognak árulni. Ennek is rengeteg változata van már, a Legacy kiadás a világ első legacy-típusú játéka volt, ami aztán a Pandemic Legacyt és számos más, egyszer játszható társast inspirált.
Ha tetszett: Small World
A Small Worldben ugyancsak a terjeszkedés és területfoglalás a cél, ám katonák helyett 14 faj fantasy lényei küzdenek, akik igyekeznek riválisaikat eltakarítani a túl kicsi világból. A játék során nem csak egy faj dicsőségéért harcolhatunk, ami külön izgalmassá teszi. Megjelent belőle World of Warcraft-témájú variáció is, gamereknek az biztosan jobban fog tetszeni.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Activity
A végtelenségig, de minimum az unalomig lehet játszani az Activityt, az egyik legismertebb partijátékot, aminek szabályait 2 perc alatt el lehet magyarázni, és gyakorlatilag bármilyen életkornak megfelelő. Mutogatunk, körülírunk, rajzolunk, felhúzzuk magunkat, ha a szerintünk tök egyértelműen beazonosítható rajzunkat senki nem ismeri fel - csupa móka, kacagás. Van belőle utazós, krimi, és megannyi egyéb változat, ha az alapdoboz kártyáit már kívülről ismerjük, biztosan találunk olyan kiadást, ami még rejt új feladványokat.
Ha tetszett: Time's Up Party
Egészen hasonló a Time's Up Party is, de modernebb, nincs benne rajzolás, és nem mellesleg megjelent Harry Potter-témájú variációja. Három körön át ugyanazokat a neveket, címeket kell kitalálni, az első fordulóban körülírással, a másodikban egyszavas utalásokkal, a harmadikban mutogatással. Bizonyos szempontból hasonló a Kulcskérdés is, valamint az Imagine - mindkettőben ábrákat használva kell rávezetnünk játékostársainkat a megfejtésekre.
Trivial Pursuit
A műveltségi társasjátékok műfaja trükkös: van, aki tündököl benne, és van, aki úgy érzi, semmit nem tud a világról, ennek megfelelően néhányan nagy ívben kerülik, míg mások rajonganak érte. Az egyik klasszikus a Trivial Pursuit, amiben különböző kategóriákban kell helyes válaszokat adnunk, hogy elsőként szerezzük meg minden kategória jelölőjét. Az alapváltozat már erősen kifutott, legfeljebb használtan találni egy-két példányt, de a Harry Potter rajongói többfélét is kaphatnak, és a Jóbarátok kedvelői is próbára tehetik tudásukat.
Ha tetszett: Pont a közepébe
Kvízjátékokból szerencsére nagy a választék, szerepelhetne itt a Honfoglaló, az iKnow, a SzabaduljKvíz vagy az Inquizitor, de inkább egy rendhagyó társast ajánlunk nektek, amiben a győzelem nem is a műveltségen múlik, sokkal inkább azon, hogy a játékosok mennyire ügyesen tippelnek. A Pont a közepébe résztvevői csapatokban tippelhetik meg, az előttük lévő feladványkártyák közül melyik válasza állhat a legközelebb az adott kör célpontszámához. Hány évig élt Robinson Crusoe a szigeten? Hány éves korában halt meg Darth Vader? Hány km/h-s sebességre képes a leggyorsabb cápa? Biztosra ezeket kevesen tudhatják, de tippelni annál izgalmasabb. Akinek a válasza legközelebb van a célpont számhoz, közelebb kerül a győzelemhez.
Ti vettetek elő mostanában olyan társast, ami már régi, de még ma is élvezetes? A fentiek közül melyeket szeretitek, és melyeket nem?