A játékkiadók- és fejlesztők sokáig élvezhették háborítatlanul a nyerőgépre hajazó, véletlenszerű jutalmakat kínáló loot box mechanika előnyeit, ám az utóbbi években a törvényhozóknak is szemet szúrt a jelenség káros volta, így már az EU tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó irányelve is előírja a randomizált fizetett tartalmakra való figyelmeztetést.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a forgalmazónak már a hirdetésekben is fel kellene hívnia a figyelmet arra, hogy egy játék loot boxokat tartalmaz, egy friss kutatás szerint azonban a kiadók nagy ívben tesznek erre a kötelezettségre.
A GamesIndustry.biz beszámolója szerint a téma szakértőjének számtó Leon Xiao egy kiterjedt kutatásban járt utána a kérdésnek, a Meta szárnyai alá tartozó közösségi oldalakon (Facebook, Instagram, Messenger) és a TikTokon is elemezve, hogy tartalmaznak-e a nyerődobozokra vonatkozó utalásokat az érintett platformokon futtatott videojátékos hirdetések. Az eredmény pedig lesújtó.
A Metánál megvizsgált 188 hirdetés mindössze 11%-a árulta el, hogy a játékokban alkalmazáson belüli vásárlások (IAP) találhatók, a loot boxokra pedig még kevesebb, csupán 7%-nyi reklám figyelmeztetett.
Ami pedig még elszomorítóbbá teszi a képet, hogy mindössze egyetlen cím, az Elder Scrolls Online kampánya volt következetes, ami azt jelenti, hogy csak ennél a játéknál tartalmazta az összes futtatott hirdetés az IAP-okra és a loot boxokra vonatkozó utalásokat.
Xiao a TikTok esetében is hasonló következtetésekre jutott, ahol 100 vizsgált reklámból szintén csak 7%-nyi figyelmeztetett a loot boxokra. Az alkalmazáson belüli vásárlások kapcsán a kutató 130 hirdetést vett figyelembe, de csupán 6,7%-uk utalt az IAP-okra.
A vizsgálat úgy találta, hogy a nagyobb kiadók (pl. Activision Blizzard, Take-Two, Ubisoft) közül egyedül az Electronic Arts követte a figyelmeztetésre vonatkozó kötelezettséget, ám még ők is nehezen észrevehető, szinte olvashatatlan módon.