Hirdetés

Letarolja az amerikai vámháború a társasjáték-ipart, a kiadók szerint nincs menekvés

|

Lehetetlen helyzetbe kerültek a kiadók, a nap végén pedig mindez a vásárlóknak fog a legjobban fájni.

Hirdetés

A legújabb amerikai vámintézkedések következményei súlyosan érintik a társasjáték-ipart. Egy olyan szektort, amely az elmúlt másfél évtizedben hatalmas növekedésen ment keresztül. A Kickstarter térnyerése, a geekkultúra mainstreammé válása és a közösségi játékélmények iránti megnövekedett érdeklődés mind hozzájárultak ahhoz, hogy a társasjátékok, szerepjátékok és minfigurás wargame-ek korábban soha nem látott népszerűséget élvezzenek világszerte. Most azonban ez a virágzó iparág komoly veszélybe került, miután az Egyesült Államok 54%-os vámot vetett ki a Kínából érkező termékekre.

A probléma gyökere, hogy a társasjátékok gyártása - a kártyalapoktól és játéktábláktól kezdve a figurákon át egészen a szabálykönyvekig - túlnyomórészt Kínában történik. Az ottani gyártási infrastruktúra és költséghatékonyság az évek során gyakorlatilag kiszorította az amerikai és európai alternatívákat. Most, hogy az importköltségek drámaian megnőttek, rengeteg kiadó kerül kilátástalan helyzetbe.

A Fesztáv (Wingspan) sikerével világhírűvé vált Stonemaier Games részletes elemzést tett közzé a helyzetről The Darkest Timeline, vagyis "A legsötétebb idővonal" címmel, nem véletlenül. A cég szerint minden olyan kiadó, amely nem rendelkezik jelentős tartalékokkal, súlyos bajba kerülhet, főként ha épp Kínában van gyártás alatt álló terméke. Az előrejelzés szerint az iparág kénytelen lesz kis példányszámú, magas haszonkulcsú termékekre átállni, amelyeket közvetlenül a vásárlóknak értékesítenek - így a boltok, különösen a helyi játéküzletek, kimaradhatnak az értékesítési láncból.

Hirdetés

A Steve Jackson Games (amely 45 éve aktív a piacon olyan címekkel, mint a Munchkin vagy a GURPS) szintén riasztó hangvételű közleményt adott ki, amely akkora érdeklődést váltott ki, hogy ideiglenesen összeomlott a weboldaluk. A közlemény szerint egy jelenleg 25 dollárba kerülő játék a jövőben akár 40 dollárba is kerülhet. Nyilván nem a profit, hanem a túlélés érdekében. A kiadó attól tart, hogy a termékek egyszerűsödni fognak, megjelenések csúsznak, egyes játékokat teljesen elvetnek, és túl sok esetben a cégek végleg bezárhatnak.

Felmerülhet a kérdés, miért nem lehet egyszerűen áthelyezni a gyártást az Egyesült Államokba. A válasz igazából végtelenül egyszerű: azért, mert már nincs meg a gyártási háttér, sem az eszközpark, sem a szaktudás. Ezek pedig nem teremnek oda az USA-ba egy szempillantás alatt, varázsütésre. Sok terméktípus, például játéktáblák, műanyag figurák vagy speciális kártyák egyszerűen nem gyárthatók az USA-ban, vagy ha mégis, akkor olyan költséggel, amely messze meghaladja a vámok okozta drágulást - ez tényleg egy brutális patthelyzet. Ráadásul az ehhez szükséges gépeket és technológiát is éppen Kínából kellene beszerezni, még nagyobb költséggel, pontosan a már sokat emlegetett vámok miatt.

A Stonemaier Games egy konkrét példát is felhoz: a Quimbley's Toys & Games nevű vállalkozás megpróbált kizárólag amerikai gyártásra építeni, de végül kénytelenek voltak leállni. Ők maguk írták le a kísérletet úgy, mint a "saját sírjuk megásása". Justin Jacobson, a Restoration Games vezetője még ennél is élesebben fogalmazott:

"A legtöbben nem is értik, hogy a legtöbb hobbiszintű társasjáték gyártása az USA-ban szó szerint lehetetlen - még akkor is, ha a profit nem számítana."

A nem amerikai kiadók sem mentesülnek a problémák alól. Mivel az USA a legtöbb társasjáték-kiadó bevételének legalább felét adja, még ha nem is Kínából importálnak, hanem készterméket exportálnának az USA-ba, akkor is szembesülnek a megnövekedett vámköltségekkel. Ez a helyzet például a Warhammer-sorozatot gyártó brit Games Workshopot is erősen sújthatja, annak ellenére, hogy ők nagyrészt saját üzemükben készítik a figurákat.

A GS már a TikTokon is vár

Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!

A következmények súlyosak lehetnek: kampányok fognak összeomlani a Kickstarteren, kiadók zárhatnak be, fejlesztések akadhatnak el, munkavállalók veszíthetik el állásukat, és az iparág mérete radikálisan csökkenhet. A társasjátékok drágábbá válnak, a választék szűkül, a minőség csökkenhet, és csak a legnagyobb cégek tudják majd túlélni ezt az időszakot.

Természetesen vannak a világon fontosabb dolgok is, mint a társasjátékok, és a vámok most gyakorlatilag minden érinteni fognak az egész világon. Nem csak Kína vagy Európa került nehéz helyzetbe a Trump adminisztráció döntése miatt, hanem gyakorlatilag az egész bolygó, hiszen szinte a Föld minden országára vámokat vetettek ki. Mégis nehéz nem szomorúan szemlélni, hogy egy ennyire kreatív, közösségi és sokszínű iparágat épp akkor végeznek ki (és ez a kifejezés most cseppet sem túlzás), amikor a legélénkebb korszakát éli. A kockadobás mindig kockázattal jár, de nem a globális gazdaság rovására kellene megtenni, az egy picikét komolyabb műfaj, mint egy péntek esti baráti társasozás, ahol simán belefér a kockáztatás és a rossz döntés, hiszen majd a következő partiban okosabbak, ügyesebbek leszünk. A világgazdaságban viszont pár fokkal komolyabb a tét. 

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)