A videojátékok közel 70 éves története során a "játék", mint fogalom többnyire egy egyszer kiadott terméket jelentett, amihez a későbbi évtizedekben legfeljebb külön megvásárolható utólagos kiegészítők, vagy kisebb hibajavítások érkeztek.
Az utóbbi években viszont rohamosan terjedni kezdett az úgynevezett live service megközelítés, amelyben a fejlesztők folyamatosan frissülő szolgáltatásként tekintenek a játékaikra, akár éveken át is bővítve őket - általában erős multiplayer fókusszal és az ehhez szükséges állandó online netkapcsolattal. A trendnek nem mindegyik játékos örül, de a jelek szerint a jövőben még nagyobb teret hódíthat magának.
A GamesIndustry.biz ugyanis nemrég egy olyan kutatásról számolt be, melynek eredménye szerint a stúdiók elsöprő többsége live service projektekben gondolkodik. A felmérést egy kifejezetten a játékiparra szakosodott tőkebefektetési társaság, a Griffin Gaming Partners hozta nyilvánosságra, világszerte 576 stúdiót faggatva ki a szolgáltatásalapú játékok kapcsán.
Mint ebből kiderült, a szondázásba bevont csapatok 95%-a tart fenn live service címeket, vagy ilyeneken dolgozik. A válaszadók 66%-a emellett egyetértett abban, hogy az élő szolgáltatások szükségesek a játékok hosszú távú sikeréhez.
A jelentés ennek kapcsán megjegyzi, hogy egy hagyományos cím fejlesztése általában 2-3 évig tart, míg a szolgáltatásalapú projektek akár több mint 5 évre is leköthetik a készítőket. A fejlesztőkkel beszélgetve a Griffin azt is kiderítette, hogy a céljaikat tekintve a legtöbben annak örülnének, ha a jelenleginél is gyorsabban tudnák kiszórni a frissítéseket, kéthetente-havonta szolgálva új játékbeli tartalmakkal.
Azt viszont már mi tesszük hozzá, hogy a fentieket olvasva azoknak sem érdemes búsulni, akiket nem szólítanak meg a szolgáltatásalapú játékok, hiszen az elmúlt években több példát is láthattunk arra, hogy a megfelelő minőség esetén egy hagyományos címmel is lehet még bankot robbantani, elég csak az Elden Ringre, vagy éppen a tavaly megjelent Baldur's Gate-re gondolni, de példának hozhatjuk a konzolpiacot domináló Sonyt is, amely éppen kihátrálni látszik a live service-mániából.