Gyakorlatilag a G2A piacterének megjelenése óta - ahol bárki felkínálhat eladásra játékkulcsokat - folyamatos kételyek merülnek fel azt illetően, hogy legális-e az ott történő tevékenység, illetve hogy a játékipar egészének helyzetére milyen hatással van működése. 2015-ben több tömeges kódletiltás is érintette a G2A-t és a hozzá hasonló oldalakat, egy évvel később pedig arra kérte több fejlesztő is a gamereket, hogy ha a G2A-n keresztül vásárolnának, inkább forduljanak a torrent felé. Az utóbbi napokban ismét több fejlesztő szólalt fel a piactér ellen, aminek üzemeltetői elutasítják a szerintük alaptalan vádakat.
A szájkarate legújabb menetét Mike Rose, egy indie kiadó vezetője egy Twitter-bejegyzése indította útjára, amiben arra panaszkodott, hogy nem tudott letiltani egy Google-hirdetést, aminek köszönhetően a G2A az általa kiadott játékra vonatkozó hirdetése a saját hivatalos oldalaik előtt jelent meg. A poszt számos más fejlesztőből is kihozta a G2A-val kapcsolatos ellenérzéseiket, így például Rami Ismail, a Vlambeer egyik alapítója is a kalózkodásra buzdította azokat, akik egyébként a másodlagos kódértékesítőktől vásárolnának.
"Ezek az oldalak rengeteg időnket veszik el, amit fejlesztésre is fordíthatnánk, helyette ügyfélszolgálattal, kamu kulcsokkal kapcsolatos kérésekkel, bankkártya-visszatérítésekkel és hasonlókkal kell foglalkoznunk"
- írta a független fejlesztők közösségének prominens alakja.
If you can't afford or don't want to buy our games full-price, please pirate them rather than buying them from a key reseller. These sites cost us so much potential dev time in customer service, investigating fake key requests, figuring out credit card chargebacks, and more. https://t.co/25NWxrj8f8
— Rami Ismail (@tha_rami) June 30, 2019
A fejlesztők felháborodásának meg is lett a hatása, több gamer oldal és YouTube-csatorna is ismét foglalkozni kezdett a G2A hatásaival, ami értelemszerűen nem annyira tetszett az oldal üzemeltetőinek. Ezért a tőlük megszokott, kissé talán pimasz stílusban egy terjedelmes blogbejegyzést írtak saját védelmükben. Ebben az indie fejlesztőket azzal vádolták, hogy a velük történő direkt kapcsolatfelvétel helyett indítottak ellenük médiahadjáratot és valójában nem szeretnék megoldani a problémát. Ezzel kapcsolatban ugyan csak a felek saját elmondására hivatkozhatunk, de több független játékkészítő is jelezte, hogy korábban kérték a G2A-t játékuk forgalmazásának leállítására, akik ennek a kérésnek csak addig tettek eleget, míg az indie fejlesztők nem utasították el az ajánlatukat, hogy közvetlenül adjanak el nekik kulcsokat.
A piactér működtetői nem tartják magukat hibásnak. Elsőként azt állították, hogy a kulcsok tömege legális forrásból, nagykereskedőktől, illetve gyakran közvetlenül kiadóktól érkezik (erről szól a fenti videójuk), viszont mivel rengeteg játékkód megy át a rendszerükön, illetve a beváltásuk egyben fel is használná őket, nem tudják ellenőrizni, hogy megfelelő-e az eladásra felkínált áru. A G2A állítása szerint ezzel együtt is csak az eladások nagyjából egy százalékával merülnek fel problémák, és ennek az egy százaléknak is csupán a két százaléka (tehát az összes eladás 0,02%-a) kerül visszavonásra.
Ehelyett szerintük főképp a fejlesztők által promóciós célra kiadott kulcsok kerülhetnek eladásra a G2A-n, és ha tényleg csalás történt, arra valószínűleg a kiadók saját online üzletében került sor. Ezért azt a látszólag gáláns ajánlatot tették, hogy ha egy fejlesztő megkeresi őket egy potenciális lopott kulcs ügyével,
egy független céggel vizsgáltatják ki az ügyet, és amennyiben tényleg a G2A a hibás, az okozott kár tízszeresét fizetik vissza a fejlesztőknek.
Továbbá a posztban azt is állítják, hogy a jogbirtokosok jó részesedést kaphatnak, ha együttműködnek a G2A-val. Kitértek továbbá arra is, hogy az indie játékok nagyjából csak az eladásai nyolc százalékát teszik ki, tehát a csalások vagy lopott kártyás vásárlások főképp az AAA címeket érinthetik, ha statisztikailag nézzük a jelenséget.
A posztra természetesen a vita kirobbantója, Mike Rose is reagált, elmondása szerint a G2A által közzétett statisztikáknak önmagukban is gyanúsaknak kellett volna lenniük. Rámutatott, hogy játékukból, a Descendersből 226 kulcsot adtak el, ami ugyan nem sok, de feltűnőnek kellett volna lennie, hogy a 85 százalékukat három ember értékesítette, akik közül egynek a kezében volt a teljes készlet közel fele.
So let's delve into these lovely stats G2A have provided for us!
— Mike Rose (@RaveofRavendale) July 5, 2019
Descenders has sold 226 copies on G2A... but one single person sold 45% of those. In fact, 85% of keys were sold by 3 people!
So where the heck did they get so many cheap/free keys? How is that even possible? pic.twitter.com/FNYPtTZ0xK
A G2A arra is kitért a posztban, hogy a Descenders valószínűleg azért is szerepelt kevésszer a piactéren, mert a kiadója jól kezeli a hamis kulcsokat. Rose szerint ez az igazi probléma: a G2A és a hasonló piacterek megléte arra készteti az alkotókat, hogy több promóciós eszköz használatáról lemondjanak.
"A G2A szerint a kiadók és fejlesztők már elég jól kezelik azokat a kulcsokat, amiket nem szeretnének a szabad piacon viszontlátni. Igen, jól kezelem őket, mert a G2A létezik. Már nem adhatok ki kulcsokat olyan szabadon a sajtónak és influencereknek, mert a G2A nem hajlandó rendes ellenőrzést bevezetni a saját oldalán. Szintén emiatt vagyunk sokkal kevésbé hajlandóak mondjuk beszállni egy Humble Bundle-be, mert tudjuk, hogy a kulcsok úgyis megjelennek majd a G2A-n, amik aztán gyakorlatilag lenullázzák a steames eladásainkat."
- írta körül a problémát Rose, aki szerint a probléma a játékaik értékének az érzete, ami torzítja a fogyasztói gondolkodást, hiszen mindenki csak az olcsóbb felé megy.
Szóval itt tartunk: van egy piactér, ami jól megél abból, hogy olcsón ad el termékeket, az esetek kis részében illegálisan, de szinte minden esetben rontva a termék tényleges elkészítőinek üzletét, akik pedig látszólag nem sokat tudnak tenni ez ellen. Legalábbis addig, míg nem terjed el eléggé a megfelelő technológiai megoldás, ami feleslegessé teszi a kulcsokat. Ti mit gondoltok, mi lenne az üdvös megoldás lehetőleg minél több szereplő számára?