Akár egy komédia is készülhetne arról, ami a Microsoft és az Activision Blizzard összeolvadása körül zajlik, amelyben ugyanolyan poénfaktor lehetne a különböző szabályozó szervek rácsodálkozása a játékiparra, mint a Sony áskálódása, de ez sajnos a valóság, és bármennyire sikerült a redmondiaknak átverekedniük magukat az eddigi akadályokon, most a brit versenyhivatal (Competition and Markets Authority, CMA) komolyan megakasztotta a haladásukat az akvizíció elutasításával. A vicc az, hogy nem is a Call of Duty franchise vagy a mobilos üzletág miatt aggódnak, hanem azért, hogy a tranzakció hátrányosan érintené a felhős játékok piacát.
A Microsoft persze nem adja fel, és a fellebbezés mellett újabb megállapodásokat üt nyélbe, hogy megmutassa, milyen együttműködő, de az ügynek, és még inkább a CMA vizsgálódásának köszönhetően elképesztő részletek is napvilágot láttak a játékiparral kapcsolatban.
Az eddig sem volt titok, hogy a nagy költségvetésű játékok fejlesztése drága mulatság, az viszont meglepő, hogy milyen ütemben drágul. A CMA jelentésében volt egy rész, amely a modern AAA-címek átlagos fejlesztési- és marketingköltségeiről szólt: ez alapján átlagosan egy ilyen projekt, amely nemrég kapott zöld utat és 2024/2025 magasságában tervezik a megjelenését, átlagban 200 millió dollárba (körülbelül 67 milliárd forintba) kerül, amely jelentősen meghaladja az öt évvel ezelőtti 50-150 millió dolláros átlagértéket. A tavalyi The Callisto Protocol fejlesztése például még "csak" 162 millió dollárba került, viszont a CMA szerint a Call of Duty franchise új részeinek költségvetése már meghaladja fejenként a 300 millió dollárt, és a GTA 6 büdzséje is 250 millió felett van.
A CMA jelentése számos fejlesztőt és kiadót említ, akik statisztikákat szolgáltattak nekik (név nélkül természetesen), ez alapján pedig 80-350 millió dollár között költenek fejlesztésre, és további 50-380 millió dollár közötti összeget szánnak marketingre, promócióra. Egy meg nem nevezett kiadó pedig elárulta, hogy az egyik fő franchise-a 660 millió dollárból készült, és további 550 milliót költöttek reklámozásra, szóval több mint 1,1 milliárd dollárjukba (közel 375 milliárd forintba) került az egész.
Ez pedig még nem is a plafon, hiszen a technológiák folyamatos fejlődésével és a játékosok ingerküszöbének emelkedésével egyre masszívabb AAA-élményekre lesz szükség, ami egyre több erőforrást fog felemészteni, egyre hosszabb fejlesztési időre lesz szükség és egyre jobban nőni fognak a termékek árcédulái is, hogy megtérüljenek a befektetések. Szerintetek mikor fog elérkezni az a pont, amikor már fenntarthatatlanná válik az AAA-játékok fejlesztése?