Akár egy komédia is készülhetne arról, ami a Microsoft és az Activision Blizzard összeolvadása körül zajlik, amelyben ugyanolyan poénfaktor lehetne a különböző szabályozó szervek rácsodálkozása a játékiparra, mint a Sony áskálódása, de ez sajnos a valóság, és bármennyire sikerült a redmondiaknak átverekedniük magukat az eddigi akadályokon, most a brit versenyhivatal (Competition and Markets Authority, CMA) komolyan megakasztotta a haladásukat az akvizíció elutasításával. A vicc az, hogy nem is a Call of Duty franchise vagy a mobilos üzletág miatt aggódnak, hanem azért, hogy a tranzakció hátrányosan érintené a felhős játékok piacát.
A Microsoft persze nem adja fel, és a fellebbezés mellett újabb megállapodásokat üt nyélbe, hogy megmutassa, milyen együttműködő, de az ügynek, és még inkább a CMA vizsgálódásának köszönhetően elképesztő részletek is napvilágot láttak a játékiparral kapcsolatban.
Az eddig sem volt titok, hogy a nagy költségvetésű játékok fejlesztése drága mulatság, az viszont meglepő, hogy milyen ütemben drágul. A CMA jelentésében volt egy rész, amely a modern AAA-címek átlagos fejlesztési- és marketingköltségeiről szólt: ez alapján átlagosan egy ilyen projekt, amely nemrég kapott zöld utat és 2024/2025 magasságában tervezik a megjelenését, átlagban 200 millió dollárba (körülbelül 67 milliárd forintba) kerül, amely jelentősen meghaladja az öt évvel ezelőtti 50-150 millió dolláros átlagértéket. A tavalyi The Callisto Protocol fejlesztése például még "csak" 162 millió dollárba került, viszont a CMA szerint a Call of Duty franchise új részeinek költségvetése már meghaladja fejenként a 300 millió dollárt, és a GTA 6 büdzséje is 250 millió felett van.
A CMA jelentése számos fejlesztőt és kiadót említ, akik statisztikákat szolgáltattak nekik (név nélkül természetesen), ez alapján pedig 80-350 millió dollár között költenek fejlesztésre, és további 50-380 millió dollár közötti összeget szánnak marketingre, promócióra. Egy meg nem nevezett kiadó pedig elárulta, hogy az egyik fő franchise-a 660 millió dollárból készült, és további 550 milliót költöttek reklámozásra, szóval több mint 1,1 milliárd dollárjukba (közel 375 milliárd forintba) került az egész.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Ez pedig még nem is a plafon, hiszen a technológiák folyamatos fejlődésével és a játékosok ingerküszöbének emelkedésével egyre masszívabb AAA-élményekre lesz szükség, ami egyre több erőforrást fog felemészteni, egyre hosszabb fejlesztési időre lesz szükség és egyre jobban nőni fognak a termékek árcédulái is, hogy megtérüljenek a befektetések. Szerintetek mikor fog elérkezni az a pont, amikor már fenntarthatatlanná válik az AAA-játékok fejlesztése?