Néhány éve visszatérő téma, hogy vajon szükség van-e szakszervezetre a videojátékiparban, nemrég pedig ismét napvilágot látott egy történet, ami a szerveződést támogató fejlesztők igazát támaszthatja alá, ezúttal a Gearbox Software háza tájáról. Mivel a cég pénzügyei nem nyilvánosak, a sztori viszont a fizetések rendszerét érinti, nem hagyományos csatornákon, hanem hat névtelenül nyilatkozó, a Gearboxhoz közel álló személy útján jutottak az információk a Kotaku hasábjaira, amik szerint a Borderlands 3 után kifizetett bónuszokban komolyan csalódnia kellett a játékon dolgozó szakembereknek.
Ugyan a bennfentesek elmondása szerint a texasi stúdió a játékiparban megszokott bérekhez képest alacsonyabb havi juttatást kínál a munkatársainak, a Gearbox egy ígéretes rendszerrel csábítja magához a tehetségeket: a cég nyereségében minden dolgozó osztozik, minden negyedév végén a profit negyven százaléka bónuszok formájában kerül szétosztásra. Az évek óta működő rendszer a Borderlands 2 esetében például egy ház komplett megvételére elegendő jutalmat jelentett.
A Take-Two legutóbbi pénzügyi jelentéséből kiderült, hogy februárra a Borderlands 3 közel nyolcmillió eladott példánynál járt, ami alapján sokan komoly jutalomra számítottak a Gearboxnál (a beszámolók szerint a cég is hatszámjegyű összeggel kecsegtette őket a megjelenés idején, ami értelemszerűen segített a crunch-időszakban). Ehelyett a Kotaku információi szerint Randy Pitchford nemrég azt közölte a csapattal, hogy ennél sokkal kisebb összeg lesz a csekken, amit ténylegesen megkapnak. A hír azért is érintette különösen rosszul a stúdió veteránjait, mert az olyan, egyértelmű bukásnak számító címek, mint az Aliens: Colonial Marines, vagy éppen a Battleborn miatt az utóbbi években sem voltak különösen jók a negyedéves bónuszok.
Az alkalmazottak elmondása szerint Pitchford azzal indokolta a kisebb összegű jutalmakat, hogy a Borderlands 3 elkészítése drágábnak bizonyult, mint amire számítottak, és az eladásokat is felülbecsülték. A két ok közül az elsőben nagy szerepe volt a Gearbox kanadai leánystúdiója megnyitásának, illetve egy technológiai váltásnak: a csapat a fejlesztés közben állt át az Unreal Engine 3-ról az UE4-re. Ráadásul a játékot kiadó 2K Gamesszel is elég előnytelen szerződést kötött a stúdió, ugyanis a Borderlands 3 után csak onnantól kap jogdíjakat a Gearbox, hogy a bevételek nemcsak az alapjáték készítésének költségeit (amit 95 millió dollárra becsülnek), hanem a DLC-k fejlesztésének díját is visszahozzák. Ezzel együtt pedig közel 140 millió dollárnyi eladás után kezdődnek csak el a kifizetések.
A Gearbox elnökének további kommunikációja a kollégáival elég vegyes hangvételt ütött meg a beszámolók szerint: egyfelől megígérte, hogy megpróbál előleget szerezni a 2K Gamestől a jogdíjakból, hogy nagyobb bónuszt adhassanak, másfelől viszont kijelentette, hogy akinek nem tetszik a jutalomrendszer, az akármikor kiléphet. Randy Pitchford személye más szempontból is szálka a dolgozók szemében, a stúdió feje ugyanis a pocsék évnek számító 2016-ban több forrás szerint is egy 12 millió dolláros bónuszt vitt haza, igaz, ez a nyereség a cégnél maradó hatvan százalékából származott. A sztorit meglebegtető bennfentesek szerint így a morál jelenleg elég alacsony (sokan egy nagyobb jutalomra építették pénzügyi terveiket is) és sok távozó munkatársra számítanak.
A Kotaku egyébként egy közleményt is kapott a Gearboxtól az ügy kapcsán, amiben a stúdió kiemeli, hogy tudomásuk szerint az övék a legnagylelkűbb bónuszrendszer az iparágban, amin keresztül több mint százmillió dollárt fizettek már ki az alkalmazottaiknak. Továbbá elmondták, hogy a Borderlands 3 fejlesztési költségei voltak a legnagyobbak a stúdió történetében, ennek ellenére már nyereséges a játék, így az első kifizetést megkapták a jogdíjakból a programban résztvevő dolgozók, továbbá egy előrejelzést is adtak nekik, hogy a következő negyedévekben mennyi plusz pénzre számíthatnak a Borderlands 3-ból, de ez persze nem nyilvános. Ez később megváltozhat, ha a Gearbox Software a tőzsdére megy, amin a cikk forrásai szerint éppen dolgoznak a stúdiónál.
Mit gondoltok, trükközhettek a bónuszokkal a Gearbox vezetői, vagy a dolgozók egyszerűen a rossz tervezés áldozatai lettek?