Amíg a Steam szinte egyedüli versenyzője volt a digitális disztribútorok piacán, nem voltak különösebben nagy viták arról, hogy a platform üzleti modellje mennyire igazságos, viszont amióta mások is próbálnak betörni ebbe a térbe, azóta egyre gyakrabban vetődik fel annak a lehetősége, hogy a Valve platformja nincs túl jó hatással a versenypiac egészséges működésére.
A Wolfire Games csapata most pert indított a kiadó ellen, ugyanis úgy gondolják, hogy a Steam jelen formájában gátolja a versenytársak előrelépését az üzleti szabályzatával.
A Wolfire által benyújtott perdokumentum szerint a platformmal az a legnagyobb probléma, hogy az elterjedtsége miatt a legtöbb kiadó rákényszerül arra, hogy megjelenjen rajta, viszont ezzel együtt olyan üzleti feltételeket is el kell fogadniuk, amelyekkel hosszútávon a fogyasztók járnak rosszul.
Konkrétan arról van szó, hogy a Steam szabályzata szerint a Valve megakadályozhatja a fejlesztőket és kiadókat abban, hogy alacsonyabb árakat állítsanak be más üzletekben, illetve abban, hogy a Steam kulcsokat olcsóbban áruljanak más disztribútorokon keresztül, amivel a konkurenciának is gondot okoznak:
"A fejlesztők csak úgy tudják megengedni maguknak a Steam 30%-os részesedését, ha megemelik az áraikat és ezáltal kevesebb pénzt tudnak fordítani innovációra. A játékosok így kárt szenvednek, ugyanis a Valve magasabb részesedése miatt ők fizetnek többet. A versengés, a kibocsájtás és az innováció ezáltal oly módon károsulnak, hogy azt sosem lehet igazán kárpótolni."
Nem ez az első eset, hogy a szakma kifogásolja a Steam 30%-os részesedését, elvégre a Game Developers Conference legutóbbi kérdőívében a többség is úgy ítélte meg, hogy túl sokat tart meg magának a Valve az eladásokból, illetve az utóbbi időben egyre több piaci szereplő reagált azzal, hogy a saját üzleteiben megfelezte a részesedését.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
A per egyébként nem csak a Steam üzleti szabályzatára hivatkozik, a Wolfire Games állítása szerint az is bizonyítja az igazukat, hogy az elmúlt évtizedben még azok sem tudtak igazán megdönteni a platform egyeduralmát, akiknek egyébként van elég anyagi tőkéje ahhoz, hogy erre reális esélyük legyen.
Bár az Epic Store jelenleg a második legnagyobb digitális üzlet, a dokumentum szintén a kudarcba fulladt kísérletek közé sorolja, ugyanis az Epic Games csakis orbitális összegek befektetésével és exkluzív megegyezések egész hadával tudott eljutni erre a pontra és még így is csak a piac 15%-át tudta megszerezni magának, és rengeteg támadással kellett szembenéznie az agresszív üzleti stratégia miatt, amire nem lett volna szükség, ha a Steam feltételei lehetővé teszik az igazságos piaci versenyt.
Szerintük ezt bizonyítja az az idézet is, amelyben Tim Sweeney azt állítja, hogy azonnal stratégiát váltanának, ha a Steam vállalná a versenyképesebb feltételeket:
"Ha a Steam véglegesen átállna a 88%-os kifizetésekre minden egyes fejlesztő és kiadó számára, mindenféle extra megkötések nélkül, akkor az Epic nagyon gyorsan felhagyna az exkluzív szerződésekkel (persze eleget téve a már megkötötteknek) és fontolóra vennénk, hogy a játékaink felkerüljenek a Steamre."
If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) April 25, 2019
Az utóbbi időben egyre többen szólaltak fel a Steam üzleti gyakorlatai ellen, de az eddigi precedensek sikere alapján nem igazán lehet magabiztosan azt mondani, hogy ezek a perek elégségesek lesznek arra, hogy a közeljövőben megváltozzon a piaci helyzet.
Egyrészt nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a Steam monopol helyzetben lenne, hiszen vannak versenytársai, még akkor is, ha ők hátránnyal indulnak, másrészt a Valve érvelhet azzal, hogy a platform köré épített fejlesztői infrastruktúra indokolja a magasabb részesedést, legalábbis egészen addig, amíg egy konkurens nem tud hasonló szolgáltatást nyújtani. A Valve egyébként egyelőre nem kommentálta a pert, de kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Ti mit gondoltok? Jogosak a Steammel szembeni vádak?