Hirdetés

Az Overgrowth fejlesztői beperelték a Valve-et

|

Az indie stúdió beperelte a kiadót, ugyanis úgy vélik, hogy a Steam piaci helyzete lehetetlenné teszi a versenytársak növekedését.

Hirdetés

Amíg a Steam szinte egyedüli versenyzője volt a digitális disztribútorok piacán, nem voltak különösebben nagy viták arról, hogy a platform üzleti modellje mennyire igazságos, viszont amióta mások is próbálnak betörni ebbe a térbe, azóta egyre gyakrabban vetődik fel annak a lehetősége, hogy a Valve platformja nincs túl jó hatással a versenypiac egészséges működésére.

A Wolfire Games csapata most pert indított a kiadó ellen, ugyanis úgy gondolják, hogy a Steam jelen formájában gátolja a versenytársak előrelépését az üzleti szabályzatával.

A Wolfire által benyújtott perdokumentum szerint a platformmal az a legnagyobb probléma, hogy az elterjedtsége miatt a legtöbb kiadó rákényszerül arra, hogy megjelenjen rajta, viszont ezzel együtt olyan üzleti feltételeket is el kell fogadniuk, amelyekkel hosszútávon a fogyasztók járnak rosszul.

Hirdetés

Konkrétan arról van szó, hogy a Steam szabályzata szerint a Valve megakadályozhatja a fejlesztőket és kiadókat abban, hogy alacsonyabb árakat állítsanak be más üzletekben, illetve abban, hogy a Steam kulcsokat olcsóbban áruljanak más disztribútorokon keresztül, amivel a konkurenciának is gondot okoznak:

"A fejlesztők csak úgy tudják megengedni maguknak a Steam 30%-os részesedését, ha megemelik az áraikat és ezáltal kevesebb pénzt tudnak fordítani innovációra. A játékosok így kárt szenvednek, ugyanis a Valve magasabb részesedése miatt ők fizetnek többet. A versengés, a kibocsájtás és az innováció ezáltal oly módon károsulnak, hogy azt sosem lehet igazán kárpótolni."

Nem ez az első eset, hogy a szakma kifogásolja a Steam 30%-os részesedését, elvégre a Game Developers Conference legutóbbi kérdőívében a többség is úgy ítélte meg, hogy túl sokat tart meg magának a Valve az eladásokból, illetve az utóbbi időben egyre több piaci szereplő reagált azzal, hogy a saját üzleteiben megfelezte a részesedését.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


A per egyébként nem csak a Steam üzleti szabályzatára hivatkozik, a Wolfire Games állítása szerint az is bizonyítja az igazukat, hogy az elmúlt évtizedben még azok sem tudtak igazán megdönteni a platform egyeduralmát, akiknek egyébként van elég anyagi tőkéje ahhoz, hogy erre reális esélyük legyen.

Bár az Epic Store jelenleg a második legnagyobb digitális üzlet, a dokumentum szintén a kudarcba fulladt kísérletek közé sorolja, ugyanis az Epic Games csakis orbitális összegek befektetésével és exkluzív megegyezések egész hadával tudott eljutni erre a pontra és még így is csak a piac 15%-át tudta megszerezni magának, és rengeteg támadással kellett szembenéznie az agresszív üzleti stratégia miatt, amire nem lett volna szükség, ha a Steam feltételei lehetővé teszik az igazságos piaci versenyt.

Szerintük ezt bizonyítja az az idézet is, amelyben Tim Sweeney azt állítja, hogy azonnal stratégiát váltanának, ha a Steam vállalná a versenyképesebb feltételeket:

"Ha a Steam véglegesen átállna a 88%-os kifizetésekre minden egyes fejlesztő és kiadó számára, mindenféle extra megkötések nélkül, akkor az Epic nagyon gyorsan felhagyna az exkluzív szerződésekkel (persze eleget téve a már megkötötteknek) és fontolóra vennénk, hogy a játékaink felkerüljenek a Steamre."

Az utóbbi időben egyre többen szólaltak fel a Steam üzleti gyakorlatai ellen, de az eddigi precedensek sikere alapján nem igazán lehet magabiztosan azt mondani, hogy ezek a perek elégségesek lesznek arra, hogy a közeljövőben megváltozzon a piaci helyzet.

Egyrészt nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a Steam monopol helyzetben lenne, hiszen vannak versenytársai, még akkor is, ha ők hátránnyal indulnak, másrészt a Valve érvelhet azzal, hogy a platform köré épített fejlesztői infrastruktúra indokolja a magasabb részesedést, legalábbis egészen addig, amíg egy konkurens nem tud hasonló szolgáltatást nyújtani. A Valve egyébként egyelőre nem kommentálta a pert, de kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Ti mit gondoltok? Jogosak a Steammel szembeni vádak?

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)