Melyik volt az a játék, ami évekkel ezelőtt kiakasztotta egy finn telefonszolgáltató oldalát? Egy Trials nevű flashjáték volt, amit az akkor még négyfős RedLynx rakott fel hozzájuk és több milliós látogatószámot generált a csak finnül elérhető oldalnak. Mostanra a finn fejlesztőcsapat hatalmasra nőtt, több mint száz játékot tudhat mögött és a Ubisoft védőszárnyai alatt már mindene megvan ahhoz, hogy továbbfejlesszék a védjegyüknek számító fizika-alapú játékukat.
A Ubisoft PR-osa még tavaly karácsony után keresett meg, mondván lesz egy rendezvény Finnországban, amin nagyon jó lenne, ha ott tudnék lenni, mert sikerült összetrombitálnia azokat az újságírókat, akikkel már évek óta ugyanazokra a rendezvényekre járunk. Ja, meg a játék is jó. Megnéztem. Tényleg az. Ráadásul hó is volt.
Minden adott volt egy jó eventhez, elő is kaptuk a Trials Evolutiont, hogy felelevenítsük egy kicsit az emlékeinket. Kacival négy órán keresztül pörgettük, majd amikor kilencvenhetedszerre sem sikerült megcsinálni a síelős skill-game-et, akkor nem túl őszinte mosollyal az arcunkon félreraktuk a játékot. Mondván, "majd a Fusion". Na, nem. A Fusion semmivel sem kevésbé frusztráló, vagy addiktív, mint a sorozat korábbi epizódjai, viszont lényegesen többet nyújt.
Amióta a Ubisoft felkarolta a RedLynx stúdióját, a csapatnak lehetősége nyílt más fejlesztőkkel is együtt dolgozni, ami természetesen a Fusion-ön is látszik. Több csapat is be-bedolgozgatott a játékba és segítették finneket, akiknek a multiplatform fejlesztés és a marketinges hajtépés is újdonságnak számít. Nem szoktak még hozzá a sikerhez a Trials HD és a Trials Evolution óta.
A Trials Fusion játékmenetében nem sok újdonságot találtam és ennek még soha nem örültem ennyire egy új játékkal kapcsolatban. Az irányításhoz továbbra is csak a két gombát kellett használnom, szerencsére a Trials megmaradt annak végtelenül szórakoztató játéknak, ami ugyan mindenki számára könnyen emészthető, de csak kevesekben van meg a kitartás, hogy valóban profivá válhassanak benne. "Rengeteg új megoldást raktunk bele, ez a legnagyobb Trials-játék, amit valaha csináltunk" - mondta nekem Karri Kiviluoma, a vezető játéktervező.
A Fusion futurisztikus világa rengeteg lehetőséget nyitott meg a fejlesztők előtt a pályadizájn terén. Az egyre nehezedő pályák tele vannak mozgó elemekkel, amik pont akkor pottyannak a helyükre, amikor odaérünk a motorral és ettől még nehezebb kiszámolni, hogy merre is egyensúlyozzunk, miközben zuhanunk lefelé. A játék teljesen egészében fizika-alapú, nincsenek animációk, minden azon múlik, hogy mi mennyire ügyesen tudunk egyensúlyozni és okosan variálni a gázzal és a fékkel.
Nagyon tetszett az új FMX mód, amiben végre csak a trükkök számítanak. Aki valaha játszott a Motocross Madness nevű csodával, az tudja, hogy mire számíthat, bár itt azért egy kicsit bonyolultabb a helyzet. No nem az irányítás terén, ugyanis a jobb gombát a megfelelő irányba húzva trükközhetünk és csak a pozíciónk dönti el, hogy éppen milyen trükköt sikerül beadni - ez is teljes egészében fizika.
A RedLynx igyekezett rengeteg meglepetést is belerakni a Trials Fusionbe és az alapján, amit eddig láttunk, sikerült is nekik. A pályákon elrejtett kihívásokat találhatunk, amik gyakran teljes egészében megváltoztatják az egész játékmenetet. Egyes mapoknak 2-3 változata is lehet ennek függvényében, ami megsokszorozza az egyébként sem kevés kontentet. A szokásos humor sem maradt el, a stúdiónak van egy enyhe pingvin-fétise, ami fel-feltűnik a játék során. Például, ha egy bizonyos pályán hátratolatunk és beesünk egy lyukba, akkor egy pingvinoduban találjuk magunkat, ahol értetlenül pislogó kis állatok állnak majd körül. Egy másik pályán van egy minigame, amelyikben teniszezhetünk az egyik kis csóka ellen. Nagyon viccesek ezek és valóban feldobják a játékmenetet.
Maga a játék egy idő után elképesztően nehéz lesz. Volt olyan pálya, ahol 130-szor (nem túlzás) próbálkoztam egyetlen ugrással, majd még az új quaddal is nekimentem, de azzal sem sikerült. Van egy masszív tanulási görbe, de a pályadizájnerrel folytatott beszélgetésem alatt megtudtam, hogy ha az ember az elejétől játssza végig a játékot, és nem csak csapong, mint mi most, akkor itt már nem lehet problémája. Ezt azért kétlem, de az biztos, hogy a Fusion tanulható.
Maga a Trials Fusion producere, Kim Lahti az előadás végén nekiment a legnehezebbnek kinevezett, Inferno IV-nek keresztelt pályának. Az első akadályon sem sikerült átvergődnie, ezért később megkértem az egyik fejlesztőt, aki ott állt mellettünk, miközben játszottunk, hogy próbálja ki, mert nem hittem el, hogy lehetséges. Három bukással csinálta végig. Fájt.
A Trials Fusionben visszatér a multiplayer, amiért igazából a legtöbben szeretik a sorozatot. Ebben a játékban a legjobb, amikor a másik orra alá dörgölheted a győzelmedet, legyen az lokális, vagy online. Ilyen az ember. Vagy ilyen vagyok én? Mindegy.
A játékhoz érkezik majd egy jelenleg soft launchban lévő mobilos játék is, a Trials Frontier, ami valamilyen formában kapcsolódik majd a Fusionhöz, de erről még nem beszéltek a fejlesztők. A későbbiekben még számíthatunk kiegészítőkre és egy Season Pass-re is, de a RedLynx nagyon okosan megtartotta a pályaeditort, úgyhogy rengeteg olyan tartalom érkezik majd, amit maguk a játékosok állítanak elő.
A Trials Fusion minden, amit egy Trials játéktól várunk. A Ubisoft egyfajta digitális drogdílerként elhozza a next-gen eddigi legnehezebb és leginkább addiktív játékát, ami úgy marad hű a gyökereihez, hogy közben képes volt megújulni. Ha beruháztál egy következő generációs masinára és már mind a négy játékodat végigjátszottad - és a kihívásokat is szereted -, akkor itt a tökéletes alternatíva.
A Trials Fusion megjelenése április 16-án várható PC-re, Xbox 360-ra, Xbox One-ra és PlayStation 4-re.