Csak az utóbbi egy évből három olyan hírt sikerült előbogarásznom, aminek keretében egy-egy játéktörténeti klasszikusról emlékeztünk meg azon apropóból, hogy már több, mint tíz esztendeje boldogítanak bennünket, játékosokat, mégpedig a szó lehető legpozitívabb értelmében. A Fallout, a Grim Fandongo és a Half-Life mellett még számos klasszikust sorolhatnánk fel, dicsőíthetnénk jogosan, de az ember már csak olyan, hogy néha figyelmetlen, s elsiklik az ilyen "apróságok" felett. Most a szemfüles énem győzedelmeskedett, s keserédes örömmel jelenthetem be, hogy Garrett legelső kalandja, a Thief: The Dark Project november 30-án töltötte be a tízet.
Az időközben sajnos felszámolt Looking Glass Studios alkotására bátran ráaggaszthatjuk a forradalmi jelzőt. A Dark Engine kiválóan kezelte az árnyékokat, s bár nem számított megjelenése pillanatában sem a legszebbnek, a célnak tisztességesen megfelet. A badass főszereplő, Garrett pedig a korábbi belsőnézetű akciókhoz képest sérülékeny fickónak bizonyult, de ez így is volt rendjén. Elvégre egy besurranó tolvajt és nem egy fényespáncélú lovagot alakítottunk. A technokrata, dark fantasy és steampunk elemeket vegyítő világ, a pazarul kidolgozott háttértörténet és a valóban hosszú játékidő az utolsó fillérig megérte a pénzét. Eric Brosius hangmérnök pedig olyan kiváló munkát végzett, hogy máig etalonnak számít a szakmában, s komoly verseny folyik azért, hogy ki tudja épp aktuális projektjéhez megszerezni a Mester tehetségét és szaktudását. Az pedig külön öröm, hogy a Quake-láz tombolása mellett is képes volt megragadni a játékosok fantáziáját, csak hogy később trilógiává nője ki magát.
A harmadik epizódot már a Warren Spector vezette, szintén felszámolt Ion Storm követte el, s bizton állíthatom, méltó folytatást üdvözölhettünk benne. A Thief név még mindig jól cseng a szakmában, s négy év telt el a trilógia záró epizódja óta, így igencsak megérett az idő a téma felmelegítésére, pont úgy, mint a Deus Ex esetében.
A dolog pikantériája, hogy mindkét játék jogai az SCi/Eidos párosánál vannak, s a Deus Ex 3-at fejlesztő montreáli stúdió oldalán korábban szerepelt egy bejegyzés, miszerint egy másik projekten is dolgoznak. A titkos fejlesztés címének kezdőbetűje pedig "T". Amennyiben vesszük a fárdságot és végigböngésszük a kiadópáros portfolióját, akkor viszonylag kevés címet találunk, amire illik a leírás, és még szűkebb a kör, ha csak a valóban minőségi, és jól csengő nevekkel foglalkozunk.