A Resident Evil széria megalkotója, Shinji Mikami egy vadonatúj stúdió élén tér vissza, hogy a The Evil Within képében megmutassa, mitől is rettegünk majd a jövőben. A szó jó értelmében persze.
A VG247-nek lehetősége volt harminc percen keresztül belekukkantania a Tango Gameworks első címébe, amelytől már most azt várják a rajongók, hogy visszahozza a horror játékok régmúlt nyomasztó, bizonytalan hangulatát. Figyelem, spoiler veszély!
Mint tudjuk, a The Evil Within (Japánban Psycho Break) történetének elején három nyomozó érkezik egy elmegyógyintézetbe, ahol tömeggyilkosságok történtek és mire odaérnek, egy árva lelket sem találnak az épület előtt, csupán a gazdátlan rendőr kocsikat. A főhős a legidősebb nyomozó, Sebastian, akit az intézetbe való érkezése után leütnek és a feladata az lesz, hogy ép bőrrel ússza meg a hátborzongató kalandot.
Az elmegyógyintézet recepciójához érve nem a legotthonosabb hangulat fogadja őket, mindenhol vérbe fagyott hullák, felborított székek és asztalok. Amíg az egyik MI-irányította társ az ajtóban felügyel, addig Sebastian nekiáll megvizsgálni a helyszínt, majd talál egy kamerákkal teli biztonsági szobát, ahonnan a helyszín nagy része megfigyelhető.
Sebastian a monitorokon keresztül látja, hogy egy kísérteties alak pillanatok leforgása alatt végez három rendőrrel, akik megpróbálnak ugyan védekezni, de láthatóan a tűzfegyver eredménytelennek bizonyult a „kísértettel” szemben. Ahogy főhősünk elfordul a vérfagyasztó látványtól, szembe találja magát egy földöntúli, fiatal lánnyal és elájul.
Sebastian egy húskampón fejjel lefelé lógva, véresen tér magához, miközben a háttérben klasszikus dallamok csendülnek fel. Körülnézve hullákat lát maga körül, akik hasonlóan kényelmetlen helyzetben vannak, mint ő (bár őket annyira már nem zavarja ez, mert nem élnek), de mielőtt még megpróbálhatna megszökni, egy nagydarab maszkos lény lép a szobába és húsbárdjával szeletelni kezd egy kétes eredetű húst, miközben vérfagyasztó hangokat hallat.
Ez az a pillanat, amikor a játékos átveszi Sebastian felett az irányítást és nagy nehézségek árán kiszabadulva megszerzi a szemben lévő ajtó kulcsát és megpróbál elmenekülni, sajnos eredménytelenül: az ajtó kinyitása riasztóként szolgál, így nincs mit tennie, futnia kell, majd kezdetét veszi a The Evil Within egyik legfontosabb funkciója, a rejtőzködés és figyelemelterelés.
Főszereplőnknek egy rakás szobán és folyósón kell végiglopakodnia, kihasználva a különböző berendezési tárgyak adta rejtő helyeket, de a meneküléshez szüksége lesz leleményességére is, így az őt kutató nagydarab maszkos lény figyelmét tárgyak eldobásával terelheti el és haladhat észrevétlenül tovább. Időközben gigászinak tűnő ellenfele szert tesz egy láthatóan korábban hasonló célokra használt láncfűrészre is, amelynek egyértelmű hátrányai mellett van pozitív oldala is: így akkor is hallhatjuk, hogy brutális üldözőnk merre jár, ha éppen nem is látjuk.
A játékot kipróbáló szerencsés kolléga tapasztalatai szerint a lopakodós részek meglepően jól sikerültek, ennek ellenére hiányzik belőlük az eredetiség és a Tango Gameworks meglepően sokszor nyúlt olyan régi horror elemekhez és trükkökhöz, amelyet a stílus kedvelői már kívülről fújnak. Szerencsére az akcióorientálttá vált Resident Evil helyett most az igazi, túlélő-horrorral elhíresült Resident Evil szellemi utódját kapjuk, amelynek kulcsa az elszigetelt, feszült légkörben rejlik és ez okot ad a reménykedésre, hogy Shinji Mikami új játéka méltó lesz a műfajhoz.
Az erősen módosított, id Tech 5 motor által hajtott The Evil Within megjelenésére 2014 folyamán számíthatunk PC, X360, PS3, PS4 és Xbox One platformokra.