Greg Applebaum, az észak-kaliforniai School of Medicine pszichológia professzora júniusban elvégzett kísérlete alapján kijelentette, hogy "a hardcore játékosoknak kevesebb vizuális információ is elegendő ahhoz, hogy megfelelő következtetéseket vonjanak le."
125 játékos és nem-játékos emberen tesztelte elméletét. A kísérletben az alanyok előtti képernyőn több betű jelent meg egy karikát formálva 0,1 másodpercig. A számok eltűnése után azonnal egy nyíl jelent meg a kör közepén, ennek az irányából kellett megmondaniuk, hogy a korábban látott betűk közül melyikre mutat a nyíl.
A nyíl véletlenszerű idő után jelent meg, valahol 13 milliszekundum és 2,5 másodperc között. A játékos tesztalanyok minden esetben és időintervallumban jobban teljesítettek, mint a nem-játékos társaik.
"Az agyunk alapból sok vizuális információt dob el. Például az orrunk folyamatosan a látómezőnkben van, mégsem érzékeljük, mert így jobban látunk."
Tehát minden emberben megvan a fölösleges vizuális információk kizárására való képesség, a tanulmány csupán arra derített fényt, hogy a hardcore gamereknek fejlettebb az a készségük, hogy átlássák a dolgokat, felidézzék a részleteket és kizárják az éppen nem lényeges pontokat.
Korábbi tanulmányok is alátámasztják ezt az elméletet, 2003-ban a Rochester Egyetemen jutottak hasonló konklúzióra, ahol az akció játékosokat hasonlították össze a Tetris játékosokkal.
2009-ben azt tudtuk meg, hogy a lányok jobb játékosok, mint a fiúk, 2012-ben pedig egy gyógyászati robotikai tanulmányban a fiatal játékosok szintén jobban teljesítettek a robotkaros műtét szimulációkon a képzett orvosokkal szemben.