Újraértelmezte a négy fal közötti digitális játék fogalmát a mozgásérzékelős konzolok és az okoseszközök megjelenése. A fitneszre és a sportolásra épülő játékos programok (exergames) a klikkelés helyett a testmozgást helyezik előtérbe, elősegítve az egészséges életmód terjesztését. Kérdés, hogyan hat ki mindez a gamerkultúrára?
Játék, motiváció és testmozgás
A játékokkal kapcsolatos egyik legkedveltebb kutatási irányzat a motiváció vizsgálatára fókuszál. Az ezzel foglalkozó szakemberek rendszerint arra kíváncsiak, hogy melyek azok a tényezők, amelyek lekötik a játékosokat, kialakítják a pozitív érzelmeket, és fenntartják az érdeklődést. Ezek a kérdések több szempontból is fontosak lehetnek. Egyrészt visszajelzést nyújthatnak a játékkészítők számára arról, milyen elemeket érdemes (és kell) felhasználni egy jó játék megtervezésekor, valamint segítenek abban is, hogy a hétköznapi életben felmerülő tevékenységeket (lehet ez munka vagy tanulás) játékos formába öntsük. Ennek lehetőségeit vizsgálja és alkalmazza a mára már egyre szélesebb körben elterjedő gamification (játékosítás) módszertana, amely a játékelemek, a játékdinamika és a játékos gondolkodás nem játékos közegben történő felhasználását fogja össze.
Az eddigi vizsgálatok rendszerint három fő motivációs dimenziót különítenek el, ezek a felfedezés, az ismerkedés és a teljesítés. A felfedezőt a játék tartalmának megismerése motiválja; a kalandvágy hajtja, és az új feltárásának, valamint az információ megszerzésének vágya energetizálja. Az ismerkedő a játékon belüli kapcsolatok kialakításában és a barátságok létrehozásában bontakozik ki. A teljesítő a játékban elért eredményekkel motiválható. Célja a maximális pontszám vagy szint elérése, valamint a megszerezhető különlegesebb és ritkább virtuális tárgyak birtoklása. Sok esetben ezek a virtuális javak a másokon való felülkerekedés eszközei. Az ezt előnyben részesítő játékosok rendkívül kompetitívek és kitartóak, erősen motiváltak és céltudatosak.
A különböző motivációs típusok ismerete kiemelten fontos a játékosítási folyamat során. A testmozgással, illetve egészséges életmóddal kapcsolatosan számos olyan jól működő alkalmazást ismerhetünk meg, melyek pozitívan hatnak a felvázolt kategóriákra.
Nevelj zsiráfot, vagy fuss a zombik elől
A játékosítás számos területen alkalmazható, segíthet a nyelvtanulásban (Duolingo), a tudásmegosztásban (Stack Overflow), az egészségügyben (PainSquad) vagy akár a munka motiválásában (Windows Language Quality Game). Számunkra jelen esetben az a speciális terület válik különösen érdekessé, amely a testmozgással foglalkozik. Képzeljétek el azt, hogy egy olyan játékot (legyen az például egy okostelefon-alapú alkalmazás) kell készítenetek, amely motiválja a felhasználót arra, hogy napi rendszerességgel eljárjon futni. Hogyan nézne ez ki? Milyen világot teremtenétek meg köré, és milyen játékszabályokat iktatnátok be? A hasonló kérdésekkel foglalkozó fejlesztők ötleteléseiből számos olyan alkalmazás született, amely játékos keretek közé helyezi a sportolást.
A futással kapcsolatos egyik legismertebb, nemzetközi fejlesztésű alkalmazás, a Nike nevéhez kötődő Nike+ az elsők között hozta be az okoseszközökön alapuló játékos gondolkodást a sport világába. A program lényege az, hogy célokkal, kihívásokkal és versenyhelyzetekkel lássa el az olyan mindennapi folyamatokat, mint például a kocogás. A játékosított alkalmazás használatával a sportolni kívánók különböző küldetéseket teljesíthetnek (például fuss le öt kilométert), a közösségi hálók segítségével versenyezhetnek ismerőseikkel, valamint elnyerhetnek különböző virtuális jelvényeket és kupákat. Jól látható, hogy a Nike+ főként a teljesítőket fogja meg. A pontszerzés, a célok teljesítése, valamint a versengés hatékonynak bizonyul arra, hogy az ilyen érdekeltségű játékosokat bevonja és megtartsa.
A teljesítés mellett a felfedezésre és a törődésre, gondoskodásra is építő Tep egy hazai fejlesztésű, tamagocsiszerű "tracker" alkalmazás. A program lényege az, hogy sétálás, futás vagy biciklizés során elért eredményeinkkel életben tartsunk egy zsiráfot, akit etetni és itatni kell. A feladatközpontú játék lehetőséget ad arra, hogy nyomon kövessük a különböző aktivitások során megtett távot, az elégetett energiát, valamint az eltöltött időt, majd ezek függvényében fejlesszük aranyos kis zsiráfunkat.
Ugyancsak a futás játékosítását tűzte ki célul a Zombies, run!, bár más megközelítésben. Amint az az alkalmazás nevéből is sejthető, a felhasználó feladata az, hogy egy poszt-apokaliptikus világban túlélje a vérengző zombik támadását. Ennek legmegfelelőbb módja természetesen a menekülés, melynek során lehetőségünk nyílik olyan segédeszközök (gyógyszerek, fegyverek stb.) gyűjtésére, melyekkel felvehetjük a zombik ellen a küzdelmet. A Zombies, run! esetében ugyancsak felismerhetők a felfedező és a teljesítő motivációk, kiegészülve a kellemes borzongás nyújtotta adrenalinban dús élménnyel.
Amint az megfigyelhető, a bemutatott alkalmazások között párhuzamot vonhatunk. Mindegyik esetében az a cél, hogy egy viszonylag monoton és sokszor kevésbé motiváló tevékenységet izgalmassá és élvezhetővé tegyenek. A testmozgásra vonatkozó ösztönzés kimutatható, az élménnyel kapcsolatosan pedig annyit javasolnék: próbáljátok ki őket!
Sport a tévé előtt
Ha eddig azért kerülted az edzőtermeket, mert nem akartál mások előtt sportolni, vagy egyszerűen csak nem volt rá időd, itt a megoldás. A mozgásérzékelővel ellátott konzolok (amilyen például a Kinect vagy a Wii) lehetőséget adnak arra, hogy mozgásod segítségével olyan játékokban tedd próbára magad, amelyek felérnek egy komolyabb edzéssel. Ilyen az előző részben említett Nike+, amely elkészítette konzolon futó verzióját is. A program személyre szabott edzésterveket tud nyújtani annak érdekében, hogy elérd a célod (lehet ez fogyás, az állóképesség fejlesztése vagy a tömegnövelés). A kardioprogramok terén sikert aratott Zumba Fitness nevű játék a táncot ötvözi az edzéssel. A játékos olyan mozgások egyvelegét sajátíthatja el, ami a breakdance, a latin és egyéb aktív táncok ötvözéséből született meg.
Mit mutatnak a kutatások?
A testmozgás játékosításával, valamint az exergame-ekkel foglalkozó vizsgálatok viszonylag egységes eredményekkel szolgálnak. Elhamarkodott lenne kijelenteni, hogy az ilyen típusú programok minden esetben hatékonyak, viszont az megmutatkozik, hogy képesek elkötelezni és motiválni a felhasználókat. Sok esetben a közösség erősíti a motivációt, a megosztás, az ismerősök eredményeinek figyelemmel kísérése arra késztethet, hogy ne hagyjuk abba a testmozgást. A különböző, mozgásérzékelővel bíró konzolalapú programok egyaránt nyújthatnak megoldást úgy az egészséges, mint az egészségügyi problémákkal rendelkező személyek számára. Utóbbiak esetében gyakoriak a rehabilitációs beavatkozások, melyek az izmok fejlesztésétől kezdődően az állóképesség javításán át számos területre kiterjedhetnek. Összességében kijelenthetjük, hogy ezek a játékok és játékosított programok hatékonyan ötvözik a játékokban fellelhető motivációs erőt az egészséges életmód előnyeivel.
Ha viszont te nem elégszel meg ennyivel, akkor csatlakozz a Mozdulj Gamer Mozgalomhoz, és gyere el az első közös megmozdulásunkra szeptember 27-én. A rendezvény ingyenes, csak regisztrálnod kell, ha részt akarsz venni rajta, ide kattintva teheted ezt.