Héthónaposan együtt bukfenceztem szüleim FIAT Polski 126p tÃpusjelzésű ikonikus járgányával, elsÅ‘ forgalmi vizsgámon majdnem átrendeztem zsűrim fizimiskáját egy semmibÅ‘l feltűnÅ‘ gyalogos gerjesztette satufékkel és megtermett bÅ‘rdzsekis próbababák kocogtatták fogazatomat, miután vadonatúj fekete BMW-jüket illuminált állapotban babusgattam. Gépjárművekhez, vezetéshez kötÅ‘dÅ‘ kellemetlen élményekkel - személyemmel egyetemben - milliónyi játékos szembesülhetett az utóbbi esztendÅ‘k Need for Speed szüretelései kapcsán. Visszatekintve a szintetikus olajban vergÅ‘dÅ‘ felhozatalra bátran kijelenthetjük, tudathasadásban szenved a széria. Az évek múlásával szétfarigcsálta gyökereit, ezzel párhuzamosan rajongói táborát is, igaz távozó támogatók mellett újakat is toborzott. Epizódokon keresztül vagánykodhattunk hatalmas, nyitott világokban, majd hirtelen megleptek bennünket körversenyekre koncentrálódó folytatással, melyre rástemplizték a szimulátor plecsnit. Â
Váratlanul bejelentettek három, különbözÅ‘ stÃlusokban rajtrácshoz kényszerÃtett NFS mutációt, melynek Shift névre keresztelt tagja a szimulátorok olvasztótégelyében kÃvánja egyesÃteni a sorozat rajongóit. A Slightly Mad angliai fÅ‘hadiszállásán szélesre tártak minden ablakot és megszabadultak az urbánus, játéktermi szövÅ‘dményektÅ‘l. Búcsút inthetünk a dinitrogén-oxid süvÃtésének, a kétszázzal abszolvált kilencvenfokos korlátszaggató kanyaroknak, az idÅ‘lassÃtásnak, valamint a hollywoodi történetvezetésnek. A Shift személyében köszönthetjük az „autentikus versenyjátékok first person shooterét", melyben minden a vezetési tapasztalatok és élmények körül összpontosul.
BelsÅ‘ szemszögbÅ‘l, agyba épÃtett kamerával
Nyugalmi állapotban döngicsélÅ‘ versenygépünk szélvédÅ‘je mögött kuporogva végigmustrálhatjuk a műszerfal részletesen kidolgozott, „lélegzÅ‘" komponenseit, biztosak lehetünk benne, nem találkozunk ugyanolyan mérÅ‘műszerekkel vagy egybevágó formákkal. Ha mindent tüzetesen átvizsgáltunk megbarátkozhatunk sofÅ‘rünk elgémberedett végtagjaival, bizonyos korlátok között feszengve interakcióba léphetünk autónkkal, környezetünkkel. Nehéz is lenne biztos kormányfogás és pedálok használata nélkül realisztikus vezetÅ‘i tapasztalatokban részesülni, persze pilótánk meghazudtolja az „áll, mint Katiban a gyerek" tételt, jóval többet kapunk és látunk, mint kormányművűre tapasztott pálcikakezeket és statikus szemléletmódot.
SofÅ‘rünk kézmozgásait animálták, a szemmagasságban elhelyezett kamera segÃtségével láthatjuk, amint gázfröccs adásakor lábai megfeszülnek, vagy megmarkolja a váltót és határozottan bepöccenti másik fokozatba. Fejünket bármerre elfordÃthatjuk, azonban érdemes óvatosan szemlélni a mellettünk elsuhanó tereptárgyakat, riválisokat. Egyrészt tekintélyes sebességhatárt átlépve környezetünk elmosódik és látóterünk beszűkül, kizárólag a fókuszpontunk által behatárolt területek maradnak élesek (éppen amerre nézünk). Másrészt pedig számolnunk szükséges a pilótánkra ható gravitációs erÅ‘kkel, melyek rongybábúként dobálják testét kanyarokban, fékezésekkor és karambolok során. Hirtelen gyorsÃtások, fékezések hatására rángatózni kezd a kamera, valamint kissé deformálódik látómezÅ‘nk, ezzel imitálva a fellépÅ‘ erÅ‘hatásokat (szélvédÅ‘n keresztül realisztikusan kirepülÅ‘ sofÅ‘r?). Â
Biztonsági öveket bekötni, háromszázzal közeledik a gumifal
Az ütközések mértékétÅ‘l függÅ‘en amortizálódik versenygépünk, ez esetben menettulajdonságai akár jelentÅ‘s mértékben is megváltozhatnak. Érdemes szót ejteni a Shift-ben bevezetett, karambolok esetében fellépÅ‘ vizuális hatásokról és annak „mellékhatásokról". A fejlesztÅ‘k lehetÅ‘ségük szerint megpróbálják élethű autóbalesetekkel sokkolni a játékosokat. A becsapódás intenzitása függvényében több másodpercen keresztül elvesztjük kapcsolatunkat a külvilággal. ElÅ‘ször vad rángatózásba kezd a kamera, majd minden fekete masszába burkolódzik és halljuk amint szÃvünk kegyetlen gyorsasággal verdes torkunkban, kapkodva próbálunk levegÅ‘höz jutni. Ezután tisztulni kezd a feketeség után fellépÅ‘ homályos, környezet és tovább koptathatjuk a gumikat.
Mint emlÃtettük a Need for Speed Shift vezetési képességeinkre épÃtkezik, valódi versenypilótának érezhetjük magunkat valódi autók volánja mögött, többek között valódi pályákon. Utóbbiból összesen tizenöt darabot sűrÃtettek a játékba, azonban találkozni fogunk fiktÃv körpályákkal is, melyekhez körülbelül több mint nyolcvan vezethetÅ‘ jármű dukál. Az eddig napvilágot látott információk szerint bepattanhatunk az Audi RS4, az Lotus Elise 111R, a Shelby Terlingua, a Porsche 997 GT2 és a Pagani Zonda vezetÅ‘fülkéjébe is. Minden egyes autó eltérÅ‘ motorhangzással és autentikus kinézettel rendelkezik, teljes mértékben megfelelnek való életben fellelhetÅ‘ társaikhoz és azok tulajdonságaihoz. Kivitelezésük alaposságára egy szavunk sem lehet, hihetetlen részletességgel modellezték mindegyiket a Slightly Mad szimulátor-perverz alkotói. Tényleg komolyan gondolják a realisztikusságra vonatkozó kijelentéseiket: külsÅ‘ nézetben látványos visszatükrözÅ‘dések (mely ugyanúgy vonatkozik a belsÅ‘ nézetre is) és fénytörések, megmunkált környezeti elemek és váltakozó napszakok.
Tanulékony ellenfelek és árkád játékelemek
Korábban emlegetett iskolázottságunkat mindenképpen kamatoztatni fogjuk riválisaink ellenében, ugyanis a fejlesztÅ‘k Ãgéretei szerint a mesterséges intelligenciára bÃzott sporttársak gyorsan tanulnak és alkalmazkodnak játék- és vezetési stÃlusunkhoz, valamint mindegyikük sajátos sofÅ‘ri stÃlussal operál. KülönbözÅ‘ személyiséggel megáldott ellenfelekkel találkozhatunk a ringekben, akik átveszik agresszÃv vagy higgadt természetünket és az alapján hozzák meg döntéseiket. Amennyiben mindenkit agresszÃven támadunk, sokadik nekifutásunkra egyszerűen belénk csapódnak és nem hagynak élni bennünket. Ez érvényes ellenkezÅ‘ esetben is, békésen kocsikázva nincs szükségünk folyamatosan hátrapillantani és félteni autónk farát. Nyomás hatására ellenfeleink hibáznak, elnéznek kanyarokat és egymással szemben is érvényesÃtik akaratukat.
A Shift játékmenetének nehézsége riválisaink mellett az irányÃtáson is múlhat, pontosabban bukhat. FejlesztÅ‘i nem szeretnének lemondani az árkádkedvelÅ‘k támogatásáról (habár három különbözÅ‘ NFS produktum testesedik), ezért helyet kaptak benne bizonyos ki-be kapcsolható mankók. Skálázhatjuk az adaptÃv mesterséges intelligenciát, egyéni elképzelésink szerint állÃtgathatjuk a kezelÅ‘felület elemeit és igénybe vehetjük a Race Indicator segÃtségét is. Nevezett rendszer az aszfaltcsÃkon váltakozó szÃnjelekkel közreműködik vezetÅ‘i tudásunk csiszolásához. Piros és sárga szÃnek esetén fékeznünk kell, zöldnél tövig nyomhatjuk a gázpedált, mÃg a kék felhÃvja figyelmünket, hogy vánszorgunk a pályán. Igazi árkádelem, azonban hasznos lehet azon játékosok számára, akik nehezen boldogulnak majd az élethű fizikával, irányÃtással.
Februári számunkban további információkkal megspékelt elÅ‘zetest olvashattok az Ãgéretesnek ÃgérkezÅ‘ „váltásról", melynek látatlanban is érdemes esélyt adni, és majd a végleges verzió alapján megÃtélni a végterméket, mivel a számunkra is bemutatott korai verziójából újdonságok garmadája hiányzik. A fejlesztÅ‘k persze titkolóznak és visszatartják a még szaftosabb részleteket.