Egészen megdöbbentő, hogy mindössze másfél évtized alatt egyszerű online videotékából a világ számos országában jelenlévő médiavállalattá nőtte ki magát a Netflix. A cég az utóbbi években ráébredt arra, hogy a tartalomgyártás legalább akkora üzlet, mind a tartalomszolgáltatás, így amellett, hogy korábban elkaszált sorozatoknak (The Killing, Longmire stb.) dobott mentőövet, több sajátot is fejlesztett, köztük a zseniális House of Cardst, a Hemlock Grove-ot.
A Netflix legfrissebb sorozata a tavaly decemberben bemutatott Marco Polo, amely a címszereplő 13. századi velencei utazó visszaemlékezéseire támaszkodik. Persze nem feltétlenül a történelmi hűség volt a Trónok harcával konkurálni kívánó stáb célja, amely sajtóértesülések szerint legalább 90 millió dollárt tapsolt el az első évad tíz epizódjára. Ennek megfelelően lenyűgöző díszletek között kerül sor a fiatal Marco és a Mongóliát Kínával egyesítő nagykán, Kubiláj találkozására. Az egyszerű jurtáktól a monumentális palotákig mindent figyelemreméltó gondossággal építettek fel, de nem lehet egy rossz szavunk a kosztümökre sem, tehát ami a történelmi kalandfilmek legfontosabb kellékét, vagyis a külsőségeket illeti, minden hibátlan.
Látványos ütközetekben és szépen megkoreografált akrobatikus kungfu-jelenetekben, valamint a kortárs sorozatokból kihagyhatatlan meztelenkedésben nincs hiány, de nem (csak) ezért érdemes rászánni az időt, hanem például a Kubilájt alakító Benedict Wong miatt, akitől 2014 egyik – ha nem a legjobb – színészi játékát láthatjuk. Igazán kár, hogy az évad antagonistájaként bedobott Csia Sze-tao, azaz a tücsökkancellár egydimenziós karakter csupán, és sajnos a címszereplőt megformáló Lorenzo Richelmy sem tud felnőni Wonghoz.
Ezzel együtt a Marco Polo az utóbbi hónapok egyik legkellemesebb meglepetése a Szung-dinasztia bukásáról, udvari intrikáról, kungfuról, asszaszinokról, európai ésszel felfoghatatlan tradíciókról (kislányok lábának elkötése, hadifoglyokból főzött gyújtózsír stb.), valamint a világ meghódítására készülő nagy formátumú férfiról (aki mögött mindig ott áll egy nő, vagy több).
4/5