Hetek, sőt hónapok óta pletykálták, hogy a Disney újabb céget akar bekebelezni, múlt hét csütörtökön pedig végre megérkezett a hivatalos bejelentés is, amely értelmében összesen nagyjából 66 milliárd dollárért felvásárolta a 21st Century Foxot. Ez a horribilis összeg az 52 milliárdos vételárból és 14 milliárdos tartozásátvállalásból állt össze. Ahogy az várható ilyenkor, egyből mindenkinek megvolt a saját markáns véleménye a Hollywood térképét átszabó üzletről, rengetegen egyből Alien Disney-hercegnőket és felvizezett Family Guyt vizionáltak, de a valóság természetesen ennél jóval árnyaltabb.
Nagyjából ugyanezeket a köröket futották le a rajongók akkor is, mikor a Marvelt vagy éppen a Lucasfilmet szerezte meg magának a Disney. Szerencsére azóta sem kaptunk egérfüles Pókembert és fénykardot forgató Donald kacsát, szóval most sem kell attól tartani, hogy a széles körben elsősorban rajzfilmekről ismert cég kiherélné a felnőttebb közönségnek készült Fox tartalmakat. Nekik sem ment el az eszük, pontosan tudják, hogy a szóban forgó filmek és sorozatok azért váltak sikeressé, amilyen hangvételben elkészültek. Érdemes felidézni a Miramax esetét, amely 17 éven át volt Disney-tulajdonban, mégis sorra érkeztek az olyan mozik, mint a Sikoly, a Ponyvaregény, a Kill Bill, vagy éppen a Sin City. Egyiket sem mutatnánk meg a kistesónak, mégis mind felett a Disney tulajdonában lévő stúdió bábáskodott. Ugyanilyen példa lehetne a Hollywood Pictures és a Touchstone is. Vannak viszont fontos kérdések, amelyek mentén érdemi vita alakulhat ki arról, hogy mennyit fogunk nyerni, és emellett mennyit veszíthetünk azzal, hogy még hatalmasabbra nőtt Miki egér birodalma. Kezdjük a pozitívumokkal.
1. Új kapuk nyílnak a Marvel filmes univerzumában
Azt már most is tudjuk, hogy a Marvel pontos tervekkel rendelkezik az elkövetkező tíz év képregényes mozijainak tekintetében, ezeket azonban komolyan átszabhatja a frissen kialakult helyzet. Viszonylag kevés információval bírunk a Marvel filmes univerzum (MCU) negyedik fázisának pontos menetrendjéről, eddig egy Pókember és egy A galaxis őrzői mozi tűnik biztosnak. A többi film kapcsán azonban csak annyit árultak el nekünk az alkotók, hogy teljesen új irányba indul majd a filmes Marvel világ.
Vészesen közel vagyunk ahhoz, hogy a legnagyobb képregényhősök megformálóinak lejárjon a szerződése, ideje megbarátkozni azzal, hogy Robert Downey Jr., Chris Evans és Chris Hemsworth nem akar élete végéig páncélt viselni, pajzsot és kalapácsot forgatni.
A vérfrissítés megoldható egyszerű színészcserével, vagy a karakterek átszabásával (a képregényekben is viselte már más Amerika Kapitány és Vasember gúnyáját, sőt a női Thorról sem szabad elfeledkezni), de a jövő Avengers filmjei az eddig Foxnál csücsült filmes jogokból is meríthetnek.
Rozsomák a képregényekben jó ideje tagja a Bosszúállóknak, de Bestia is többször megfordult már a csapatban; a legtöbb X-Men tagról elmondható ugyanez. Hugh Jackman elmondta, nem fog többé visszatérni Wolverine-ként, így adná magát a helyzet, hogy egy új színész alakítsa az immár az MCU-ban felbukkanó új Rozsomákot (bár kicsi rá az esély, de lehet, hogy itt végre meg mernék lépni a szörnyű "Farkas" félrefordítás korrigálását). Az első képregényes család, vagyis a Fantasztikus Négyes szempontjából is megváltás lehet a Disney érkezése. A filmes jogok itt kicsit bonyolultabbak: egy Constantin Film nevű kisebb cégnél vannak, a Fox csak forgalmazta az eddigi Fantasztikus Négyes filmeket. Ez persze nem feltétlenül akadály, a Disney előbb veszi meg zsebből az egész Constantin Filmet, mint hogy tovább várjon a Fantastic Four tisztességes adaptálására.
2. Érdemes lesz befizetni a Disney saját streaming szolgáltatására
Korábban elég merész vállalkozásnak tűnt, hogy 2019-től a Disney saját streaming szolgáltatást akar indítani, és ezzel párhuzamosan elvileg ki is veszi saját filmjeit a Netflix kínálatából. A Fox felvásárlásával azonban nem csak egy halom film, hanem rengeteg sorozat is a Disney-hez került, az X-aktáktól egészen a Simpson családig. Ilyen óriási portfólióval már bőven érdemes belecsapni a lecsóba, sőt a friss üzletnek köszönhetően a Hulu streaming szolgáltatásban (ami jelenleg csak az Egyesült Államokban és Japánban elérhető) is többségi tulajdonos lett a Disney, mivel megszerezte a Fox eddig birtokolt részesedését is. Simán elképzelhető, hogy az új, Disney-féle megoldás indításáig ide fogja majd átcsoportosítani a tartalmait a banda. Jelenleg a Hulu 60%-a van a Disney-nél. Nem ördögtől való ötlet, hogy a maradék 40%-ot is megveszik, amit most a Comcast és a Time Warner birtokol. A matekból a sportos vonal sem maradhat ki, hamarosan az ESPN (ami szintén a Disney-é) is megkapja saját streaming felületét.
Egy-két éven belül tehát eljuthatunk odáig, hogy a Disney felkínál nekünk egy sporttal foglalkozó (ESPN), egy felnőtt, prémium tartalmakat nyújtó (Hulu) és egy családbarát műsorokkal teletömött (ez lenne a Disney saját, 2019-ben induló felülete) streaming szolgáltatást.
Ha erre a háromra egyetlen csomagban, kedvező áron lehet előfizetni, akkor az Amazon, a Netflix és az HBO alaposan felkötheti a gatyáját.
3. Ez lehet a felnőtt Disney-filmek kora
Fentebb már szóba került, hogy a Disney nevét még mindig a családbarát tartalomgyártással kötik össze a legtöbben, pedig nem kell messzire menni azért, hogy belefussunk elég komoly filmekbe is, amelyek ugyancsak a cég pénzéből készültek. Mint említettük, 1993 és 2010 között az ő kezében volt például a Miramax. Ezen időszak alatt történek fura döntések is (ekkor adták el például A Gyűrűk Ura és A Hobbit jogait a New Line Cinemának), de a mi emlékeinkben leginkább az olyan filmek élnek, mint a Shop-stop, A holló, a Sikoly, a Good Will Hunting, vagy éppen a Kill Bill. Kevin Smith és Quentin Tarantino legendás filmjei mögött bizony az a stúdió állt, amelyet ekkor a Disney birtokolt. A Touchstone Pictures hasonlóan komoly alkotásokkal ajándékozta meg a rajongókat, az utóbbi pár évben viszont talán csak a Lincolnra emlékezünk vissza pozitívan. A Need for Speed mozit például akár kínzóeszközként is lehetne alkalmazni.
A most megvásárolt Fox brandek közül a Fox Searchlight tűnik a legalkalmasabbnak arra, hogy annak égisze alatt jelenhessenek meg a felnőtteknek szóló, komolyabb témákat boncolgató Disney-mozik.
A Fox Searchlight most is a Birdman és a Fekete hattyú színvonalú remek filmek kapcsán jut egyből az ember eszébe, Oscar-esélyes alkotások tömegét lehetne így legyártani a Disney egyre vastagabb pénztárcájából finanszírozva.
A felnőttesebb vonal egyébként a Marvel filmek kapcsán is szóba került már. Eddig csak a Netflix kapott véres, esetenként már kifejezetten brutális adaptációkat. Aki belenézett akár csak pár percre is a The Punisher sorozatba, azt pontosan tudja, hogy mire gondolok. A Deadpool és a Logan sikere nem kerülte el a filmgyártók figyelmét sem, de azért azt sem szabad elfelejteni, hogy a Deadpool mozi is csak azért készülhetett el végül, mert kikerült egy tesztfelvétel, amitől megőrültek a rajongók. Még így is csupán 58 millió dolláros költségvetéssel mertek belevágni Wade Wilson történetének elmesélésébe. Ehhez képes mondjuk az X-Men: Apokalipszis 178 millióból, a 2006-os, szinte mindenki szerint pocsék X-Men: Az ellenállás vége pedig 210 millióból készült. Nehéz kérdés tehát a korhatáros képregényfilmek témaköre, nyilvánvalóan az esetükben kiesik egy hatalmas nézőréteg. A Disney vezérigazgatója, Bob Iger nemrég maga is elmondta, hogy látnak potenciált az R-besorolású Marvel filmekben. Remélhetőleg ez azt jelenti, hogy a jövőben nem csak korhatáros mutánsokkal futhatunk össze a moziban.
4. Az eredeti Star Wars is hazatért
Végre az összes Star Wars jog újra egy kézben összpontosul. Az eredeti trilógia (tehát nem a bővített, CGI extrákkal ellátott változat) eddig a Foxnál csücsült, most viszont már ezek a filmek is a Disneynél vannak. A Star Wars rajongók régóta követelik, hogy a tiszta, mindenféle felesleges dúsításoktól mentes trilógiát is megkaparinthassák a mai kor igényeinek megfelelően, vagyis Blu-ray lemezen, vagy netán 4K felbontásban egy streaming szolgáltatáson keresztül. Én is azonnal a bolt felé venném az irányt, ha megvásárolhatnám azt a három filmet, amelyeket annyira rongyosra néztem VHS-en, hogy már használhatatlanok a kazetták.
Remélem a fentiek fényében már tisztult a kép, és sikerült eloszlatni a csípőből ellőtt rémképet nagy részét. Ahogy azonban a legtöbb esetben, úgy most is az a helyzet, hogy semmi sem fekete-fehér. A teljes igazsághoz pedig az is hozzátartozik, hogy bizonyos szempontokból veszélyes, sőt a filmszeretők számára negatív hatású is lehet a nagy Fox-Disney üzlet.
A cikk még nem ért véget! Alul, a kettesre kattintva tudtok a folytatásra lapozni, ahol megtalálhattok négy fontos tényezőt, amelyek fényében mi nézők akár rosszul is járhatunk a megállapodás miatt.