Mielőtt 2019-ben bemutatták a mozik a Joaquin Phoenix nevével fémjelzett Joker filmet, sokan kételkedtek abban, hogy a vígjátékokban utazó Todd Phillips (Másnaposok 1-3, Terhes társaság) meg tudja állni a helyét egy komolyabb darab esetében is, amely ráadásul Batman legendás ellenfelére fókuszál, azonban a nézők végül imádták, ami nemcsak a felhasználói pontozásokon látszódott meg, hanem a bevételeken is (a film 55 millió dolláros büdzséből több mint 1 milliárdot varázsolt), míg a kritikusok körében megosztóbb volt a film. A konszenzus viszont inkább a pozitív felé hajlott.
A siker hatására zöld utat kapott a Joker: Kétszemélyes téboly, amit újfent Phillips rendezett, és a főszerepben visszatérő Phoenix játékát megtámogatták Lady Gaga jelenlétével, aki többek között a Csillag születikben már bizonyította, hogy mennyire jól áll neki a színészkedés. Gaga ezúttal Harley Quinnként tűnt fel, és passzolt is hozzá a szerep, ugyanis a rendező ismételten csavart egyet a koncepción, és zenei betétekkel szórta meg a filmet, ami így egy még kockázatosabb folytatás lett.
Bár a filmet csak októberben mutatják be világszerte a mozik (nálunk 3-tól lehet megtekinteni), a világpremierjét már megtartották a Velencei Filmfesztiválon, ahol a vetítés végén Phillipset, Phoenixet és Gagát egy 12 perces vastaps fogadta - a beszámolók alapján Phoenix nem is várta meg, amíg abbahagyja a közönség, egy idő után egyszerűen kiment. A taps azonbna inkább az alkotóknak és az alkotás részleteinek szólhatott, mintsem a végeredmény minőségének, mivel a sorokban helyet foglaló újságírók nem túlságosan pozitív kritikákat fogalmaztak meg a folytatásról.
Az amerikai IGN munkatársa például dicséri Phoenix és Gaga teljesítményét, valamint az Arkham Asylumban játszódó jeleneteket, ugyanakkor úgy érzi, hogy a film elpazarolja a lehetőségeit musicalként, bírósági drámaként és folytatásként is, mivel semmi érdemlegeset nem tud hozzátenni az első részhez. A Variety szerint a Kétszemélyes téboly ambíciózus ugyan, de csak felszínesen felháborító és alapjában véve túlságosan is óvatoskodó, míg a Vanity Fair kritikusa keményebben fogalmazva azt mondja, hogy a folytatás lényegében egy középső ujj mindenkinek, aki bármiféle értelmet keresett ebben a sagában. A Total Film ítésze is inkább a negatív felé hajlott, mikor azt írta, hogy egy rendhagyó zenei folytatást kapunk, amely nem képes megütni a magasabb hangokat.
De születtek azért pozitívabb cikkek is. Az Empire kritikusa például azzal zárta az értékelését, hogy a Kétszemélyes téboly pont annyira édes és elbűvölő zenei románc, mint amennyire az lehetséges két gyilkos pszichopata között, és bár nem minden képregényrajongónak fog tetszeni, mégis van egy furcsa, reménytelen, egyedi íze. A Discussing Film szerint a folytatás pont annyira zakkant és izgalmas, mint amennyire reméltük, az Independent egy zseniális és mélyen felkavaró alkotásnak tartja, míg a Deadline úgy véli, hogy ha az Oscar-díjas Joker minőségét nem is múlja felül a folytatás, de legalább megtalálja a módját, hogy más, teljesen meglepő irányba terelje azt.
A pozitív hangokat erősítik a Velencei Filmfesztiválon részt vevő magyar kritikusok is, Tóth Csaba a VOX-tól/NLC-től például úgy fogalmazott, hogy a "a Joker folytatása szembe megy a rajongókkal, de ez teszi különlegessé", míg a Népszava írója, Csákvári Géza pedig kijelentette, hogy a Joker: Kétszemélyes téboly volt a leginnovatívabb film a fesztivál felhozatalából. A film TomatoMetere egyébként a hír írásának pillanatában, 43 kritika alapján 60 százalékon áll a RottenTomatoes-on (6,4/10 az átlaga), a MetaCriticen lévő pontszáma pedig 54, amit 23 kritika adott össze.
Ti meg fogjátok nézni moziban?