Hirdetés

10 film, amiről azt gondolnád, hogy hatalmas bukás volt, pedig nem maradt teljes szégyenben

|

Most olyan alkotások közül válogattunk, amiket sokan csúfos kudarcnak tartanak, pedig nem mindegyik lett anyagi csőd.

Hirdetés

A filmipar kiszámíthatatlan, így nem meglepő, hogy tucatjával készülnek olyan toplisták, amik Hollywood anomáliáira fókuszálnak. Nálunk is olvashattatok például 10 rossz filmről, amikre mégis rengetegen váltottak jegyet, de készítettünk válogatást olyan alkotásokból is, amik a bemutatásuk idején megbuktak, manapság azonban már imádják őket a nézők, hovatovább kultikussá váltak.

Mindebből jól látszik, hogy egyrészt piszkosul nehéz az elemzők dolga, másrészt rengeteg mindenen múlhat egy produkció sorsa, és attól, hogy kezdetben nem hozza vissza az árát, még nem jelenti azt, hogy eltűnik a süllyesztőben, nagyon sokat számít ugyanis egy film utóélete is (legyen szó akár a streaminges pályafutásról, a merchandise-ról, vagy a VOD-os, tévés és lemezes eladásokról).

Az alábbiakban olyan filmekről olvashattok, amelyekről az az elterjedt nézet, hogy megbuktak, a valóság viszont az, hogy ha nem is lettek sikeresek, és nem is teljesítették azokat az elvárásokat, amiket a stúdiók és producerek támasztottak feléjük, nem szerepeltek olyan rosszul, mint ahogyan azt a közvélemény gondolja.

Fontos azonban már az elején leszögezni, hogy Hollywoodban nem egyszerű a matek: annyival nem lehet elintézni, hogyha egy film összbevétele (amiben benne vannak a hazai, valamint a nemzetközi eredmények is) nagyobb, mint a kiadásai, akkor mindenki boldog, ha kisebb, akkor meg szomorú. Tudniillik a költségvetésben nincs benne a nem elhanyagolható marketingköltség, másrészt nem a bevételek 100 százaléka vándorol vissza a stúdiókhoz, mivel a mozik is komoly részesedést kapnak a filmek után, aminek mértéke sok mindentől függ.

Hirdetés

Mivel ezek meglehetősen képlékeny számok, és a filmek pályafutásában rengeteg a változó, ezért meg sem próbáltunk dollárra lebontva belemenni a képletekbe. A listán található alkotások teljesítményei - a különféle forrásokból és a Box Office Mojo adataiból merítve - pusztán kalkulációk, a cél nem a tévedhetetlenség volt, csak a hozzávetőleges számolás, amivel a lényegi következtetést le lehet vonni. Röviden: diplomamunkára ne ebből készüljetek fel, de érdekességnek megteszi. Megjegyzendő, hogy előfordulhatnak a listán azért bukások is, elvégre a koncepció az volt, hogy a közvéleményhez képest vizsgáljuk meg a filmeket, így ha valami hatalmas lebőgésként él az emberek fejében, de a gyakorlatban csak szimplán gyengébben teljesített, azt is felvettük a túlélők közé. Mert jó a szívünk.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Következzen hát 10 film ábécé-sorrendben, amiről sokan azt gondolják, hogy bukás volt, pedig nem:

A majmok bolygója (2001)

Mielőtt Rupert Wyatt 2011-ben rebootolta A majmok bolygója szériát (aztán a Matt Reeves által folytatott és befejezett trilógiát nemrég Wes Ball bővítette egy új kvázi szellemi örökössel), Tim Burton is megpróbálkozott tíz évvel korábban egy remake-kel, amelyhez olyan színészeket verbuvált össze, mint Mark Wahlberg, Tim Roth, Helena Bonham Carter és Michael Clarke Duncan. A későbbi kiváló trilógia árnyékában és a negatív kritikai, valamint nézői fogadtatás miatt könnyű azt gondolni, hogy Burton remake-je kudarcot vallott, de igazából bárhogy is számoljuk, az, hogy a 100 millió dolláros költségvetéséből 362 millió dollárt termelt globálisan (amiből 180 millió dollárt az Egyesült Államokban szedett össze), semmiképpen sem nevezhető szégyenfoltnak.

A múmia (2017)

A Brendan Fraser nevével fémjelzett 1999-es A múmia a kalandfilmek Szent Grálja, noha már jóval előtte létezett a lény, hiszen 1932-ben Boris Karloff bújt a bőrébe, és ezzel a Universal Pictures legendás szörnyetegeinek egyikévé vált. A vállalat a 2010-es években szerette volna összehozni a saját szörny-univerzumát, amelynek egyik állomása lett volna az Alex Kurtzman által rendezett, 2017-es A múmia, amelyben Sofia Boutella lett a bestia és Tom Cruise futott előle, míg Russell Crowe Dr. Henry Jekyll-ként örjöngött. Akárcsak Burton-féle A majmok bolygóját, ezt is megtaposták a kritikusok és nézők egyaránt, a negatív szájhagyomány pedig közrejátszott abban, hogy az állítólag 125 millió dollárból készült szörnyfilm Amerikában mindösszesen 80 milliót gyűjtött, a világ többi részén viszont jobban muzsikált, 409 millió dollárt keresett, szóval a nemzetközi pályafutása mentette meg. Tom Cruise mércéjével mérve persze ez alacsonynak számít, és a Universal szörnyes univerzuma is kifújt a sorozatos csalódások miatt, de ez legalább nem lett anyagi csőd.

Eragon

Christopher Paolini Eragon-regénysorozata kihagyhatatlan minden fantasy rajongó számára, a 20th Century Fox pedig meglátta benne a potenciált, hogy akkora siker válhat belőle, mint a Harry Potterből vagy a Narnia Krónikáiból, ezért megszavazott neki egy 100 millió dolláros költségvetést, és rábízta a Terminátor 2, a Jurassic Park és A maszk filmek vizualitásán dolgozó Stefen Fangmeierre, akinek ez volt a rendezői debütálása. Az adaptáció 2006-ban mutatkozott be Ed Speleers, Jeremy Irons és Rachel Weisz főszereplésével, és nem teljesített túl acélosan: összesen 250 millió dollár bevételre tett szert, a negatív kritikák mellett pedig nagymértékben rányomták a bélyegüket a hasonló fantasy-mozik sikerei, mint a Harry Potter és a Narnia Krónikái. Bár az Eragon nem volt ilyen franchise-indító blockbuster, de nem volt akkora vesztes sem, mint amekkorának sokan gondolják.  

Freddy vs. Jason

Elég kockázatos összeereszteni két ikonikus filmes karaktert, hiszen könnyen bazári látványosság kerekedhet a végeredményből, ami sérti mindkét franchise autonómiáját, de néha azért megpróbálkoznak vele Hollywoodban a szórakoztatás és a még több pénz kedvéért. Így tettek 2003-ban is, amikor összeboronálták a horror műfaj két legendás képviselőjét, Freddy Kruegert és Jason Voorhees-t, hogy visszatérjenek terrorizálni a tiniket, csak közben egymást is levadásszák. Az álmokban portyázó rém és a machétés gyilkos duójának 30 millió dolláros büdzsét szavazott meg a New Line Cinema, amelyből aztán az Egyesült Államokban 82 millió dollárt fialt a közös horror, míg a globális piac további 34 milliót adott hozzá. A Chucky menyasszonyát jegyző Ronny Yu filmje azonban nem örvendhetett pozitív nézői és kritikusi pontszámoknak, és kialakult róla egy olyan közvélemény, hogy DVD-re gyártott trash, így nem meglepő, hogy sokan kudarcnak hiszik. 

A cikk még nem ért véget, lapozz a 2. oldalra!

Oldalak: 1 2

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)