Azt hiszem John Romerót nem sok embernek kell bemutatni. Tudjátok, DOOM, id Software, meg ilyenek.
Az id legendás ex-dizájnere a GamesIndustrynak adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte a PC felemelkedése nem csak a konzolokkal szembeni egyértelmű technológiai fölényének, hanem a free-to-play játékok elterjedésének és a brutális Steames leárazásoknak tudható be. A free-to-play modellel kapcsolatban ő nem látja olyan sötéten a jövőt, mint a játékostársadalom nagy része.
A "free-to-play" szó sok játékosnál egyfajta kellemetlen szájízt hagy maga után, de ez nagyrészt annak tudható be, hogy sok fejlesztő az ingyenesség leple alatt agresszív mikrotranzakciókkal igyekszik pénzt szerezni. Romero szerint a probléma nem a modellel van, hanem azzal, hogy egyes fejlesztők "piszkos módon" használják.
"A PC-vel ott vannak neked a free-to-play játékok és a Steames játékok öt dollárért" - mondta Romero, majd hozzátette, hogy a F2P nem olyan, mint amit ők csináltak a DOOM-mal, a Wolfensteinnel, vagy a Quake-kel. "A teljes első fejezete ingyenes volt [shareware]- nem kell fizetned, játszd csak végig az egészet. Ha tetszik és akarsz még, akkor fizess. Számomra ez tűnt a leginkább fair megoldásnak. Nem húztalak le. Nem csonkítottam meg a játékot dizájnoldalról" - fejezte be Romero.
Romero szerint a stúdiók egyre jobban kezelik a "freemium dizájnt" és ezzel segítik, hogy elterjedhessen ez a modell. Véleménye szerint ez a legfontosabb - és ezen is dolgozik az összes fejlesztő -, hogy úgy csinálják meg a játékot, hogy a felhasználók akarjanak fizetni és ne kelljen fizetniük. "Ez a játékdizájnerek Szent Grálja" - mondta Romero.
Persze azt sem tagadta, hogy a technológia is nagy szerepet játszik abban, hogy a PC erősebb lett a konzoloknál. A hosszabb életciklusuk és a zárt rendszerük miatt a konzolok nem képesek felvenni a versenyt a "folyamatosan fejlődő" PC-kkel.
Ti mit gondoltok?