Hirdetés

Kötelező olvasmány? Én inkább végigjátszom

|

A játékok és filmek kapcsolatáról elég gyakran hallani, de mi a helyzet az irodalmi művekkel? Tudtátok, hogy A nyomorultak egy verekedős játék, és hogy még a Bibliából is készült adaptáció?

Hirdetés

Emlékszem, egyszer a gimiben hat és fél perccel az óra után kaptam egyest, amikor kiderült, hogy nem olvastam a Bűn és bűnhődést, és fogalmam sem volt Raszkolnyikov morális katarzisáról. Ezzel tartottam a szünetben szerzett elégtelen időrekordját, és bár utólag pótoltam a lemaradást, azért felmerült bennem, hogy ha már arról fecsegünk, hogyan lesz okosabb az ember a játékoktól, akkor mi a helyzet a művészeti formák ötvözésével? Hogyan lehet elérni a játékon keresztül, hogy a gamerek érdeklődni kezdjenek egy könyv vagy műfaj iránt? Lehetne kötelező olvasmányokat videojáték formájában vonzóbbá tenni a fiatalság számára?

A Buzzfeed össze is gyűjtött pár izgalmas irodalmi videojátékot, ezek közül nem sok maradt emlékezetes, mivel az alkotók túlságosan formabontó vagy röhejesen béna stílusban nyúltak nagy művekhez, de azért sikerült pár olyan címet is találnunk mellé, amelyek komolyabb figyelmet érdemelnek. Szóval a teljesség igénye nélkül most mutatnánk néhány érdekes irodalmi videojátékot, szemezgessetek, tegyétek színesebbé az irodalomórákat vagy a korábbi könyvélményeket.

Dante’s Inferno

Kezdjük az egyik legismertebb alkotással. A Visceral Games alkotása 2010-ben hatalmas port kavart, hiszen senki sem gondolta volna, hogy Dante epikus történetét a szintén neves God of War alapjaira fogják ráhúzni, de az eredmény egyébként sokkal monumentálisabb lett, mint azt sejteni lehetett. Ennek ellére kicsit akciódúsabb, mint Dante Alighieri száz énekből álló Isteni színjáték című elbeszélő költeményének első színe, de talán ez bocsánatos bűn.

Bible Adventures

Egészen groteszk, de ilyen is van. A keresztény Wisdom Tree által kiadott játék 3 kalanddal (Noé bárkája, a fiatal Mózes, Dávid és Góliát) lepi meg a témára nyitott játékosokat. „A világ legrosszabb játékai” lista örökös tagja ez az 1990-es alkotás, mégis több százezer eladott példánnyal büszkélkedhet (Amerikában a keresztény témájú műveknek elképesztő piaca van, nem meglepő tehát, hogy ezen a fronton is érdemes volt nyitni, azért ne erre alapozzuk a Biblia ismeretét). Szörnyetegek, egyiptomi katonák és válogatott bűnösök itteni ellenfeleink, játékmenet alább csodálható meg:

American McGee's Alice 

Nem teszek különbséget most egy szokatlan feldolgozás, illetve egy irodalmi mű továbbgondolása között, ezért az American McGee féle Alíz csodaországban agymenésről is mindenképpen ejtenem kell pár szót. Az Electronic Arts 2000-es játéka annak idején sok PC-s kolléga szívét rabul ejtette, nem véletlenül: a Doom II, vagy a Quake világát tervező McGee szabad kezet kapott, hogy Alízból egy pszichiátrián kezelt felnőttet csináljon, aki Csodaországba tévedve sokkal keményebb kalandokba keveredik, mint azt eddig megszoktuk. Aztán jött a 2011-es Alice: Madness Returns (a Spicy Horse fejlesztésében), és lehet, hogy lesz egy harmadik rész is immár független projektként.

Ever, Jane

A Second Life egyik fejlesztője, Judy L Tryer gondolt egyet és Kickstarteren meghirdette online szerepjátékának tervét, amihez Jane Austen regényeinek világát vette alapul. A projektnek 100 ezer dollárt sikerült eddig összeszednie, ezért csak egy prototípust láthattunk a játékból. Egyvalamit azonban biztosra vehetünk: csatáink helyszíneit különböző bálok és vacsorapartik fogják szolgáltatni, és természetesen ügyes beszélőkével, a pletyka erejével győzhetünk. Lehetőségünk lesz szövetségek kötésére, a társadalmi ranglétra megmászására, de még a tánctudásunkra is szükségünk lehet, ha valóban eredményesek akarunk lenni. 

Arm Joe (Les Misérables)

Az 1998-as Takase (a Dot Fighters készítője) által ASCII alatt fejlesztett Arm Joe című játéka A nyomorultak musical világát építi magába valami elképesztően groteszk módon, így Victor Hugo történetét egészen újszerűen, 2D-s verekedős játék formájában élhetjük újra. Többet nem is tudok elmondani róla, elakadt a szavam a gameplay videókat nézve...

Tom Sawyer

Mark Twain 1876-ban megjelent A Tom Sawyer kalandjai című regénye két ponton is nyomot hagyott a játéktörténelemben, mindkét alkotás elég meghökkentő formában dolgozza fel a nagy klasszikust. A Square által 1989-ben kiadott Square No Tom Sawyer NES játék a Final Fantasy sorozat jegyeit hordozza magán, de sokban eltér a klasszikus JRPG-ktől, kis ízelítő alább (sajnos csak végigjátszást találtam, amelyre rádumálnak):

És akkor ott van a szintén 1989-es (valami nagyon megihlette akkoriban a Twain rajongókat) Winky Soft féle The Adventures of Tom Sawyer, ami sokkal inkább egy Super Mario-szerű platformer, valahogy így:

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Szintén egy NES klasszikusról beszélünk, amely először Jekyll Hakase no Hōma ga Toki címen jelent meg Japánban 1988-ban, egy évvel később érkezett el Amerikába. Egy oldalnézetes platform-akciójátékot kell elképzelni (sőt, ha lusták vagytok elképzelni, akkor tessék ide kattintani, böngészőben ki is próbálható), amelyben Dr. Jekyll éppen az esküvőjére tart, de London lakosai valamiért úton-útfélen feltartják őt. Ha eléggé felbosszantják, előjön Mr. Hyde és az előbb említett békés lakosok démonokként és szörnyekként azonnal ránk vetik magukat. Oké, hát szabadon értelmezett feldolgozás, de attól még az.

Fahrenheit 451 

Ray Bradbury 1953-as sci-fi regénye sokakat megihletett, az utópisztikus világkép mindig jó kiindulópont - egy videojáték esetében is. Stílusosan az Orwell által is nagyra tartott 1984-ben jelent meg a Trillium égisze alatt a játékadaptáció C64-re. A főként szöveges kalandjátékként üzemelő Fahrenheit 451 öt évvel a regény után játszódik. Főhősünk Guy Montag most is többnyire nagyszerű könyvek idézeteit mondja vissza, de a küldetése más: be kell törnie a New York-i közkönyvárba, és átmásolni az illegális könyveket mikrokazettákra. A játék pedig így festett akkoriban (pont a végéről sikerült videót találni, ezért kicsi spoiler veszély van, ha valaki lemaradt volna az elmúlt 30 évben):

The Great Gatsby

F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby című 1925-ös regénye nemrég egy igen kellemes filmként éledt újra, de a játékosok sem maradhatnak ki a mókából (mint „öreg harcosok" ugyebár). Semmi nagyra nem kell gondolni, inkább csak amolyan tisztelgésre a NES-korszak nagyjai előtt, így Charlie Hoey és Pete Smith 8-bites online platformere ki is próbálható ide kattintva böngészős játékként - persze ingyen.

Volt még egy casual (később iPades) Classic Adventures: The Great Gatsby című keresgélős cím is még 2010-ben, itt látható:

Dune

Muszáj megemlíteni Frank Herbert klasszikusát, a Dűne elképesztő hatást gyakorolt a játékiparra, és akkor a filmekről ne beszéljünk (tényleg ne, mert állandó vita, hogy David Lynch mit művelt vele, én mondjuk nagyon szeretem). Szóval a legemlékezetesebb játékadaptációk között kártyás-, táblás- és szerepjáték is akad, de a Cryo/Virgin Interactive féle 1992-es PC-s és SEGA Mega-CD-re is kiadott Dune nagy klasszikus, illetve a nem sokkal később érkező Dune II: The Building of a Dynasty a modern RTS-ek atyjaként is aposztrofálható, zseniális darab (nekem sok álmatlan éjszakát okozott annak idején).

Franz Kafka

Tényleg, nem viccelek, lesz ilyen, hogy The Franz Kafka Videogame. Nem csak egy műalkotás, egy író, egy korszellem is érdemelhet saját adaptációt, ez most meg is történik. A Laughing Squid egy abszurd alkotást tesz le az asztalra, amelyben K. (vajon ki lehet?) egy különleges utazásra indul, ahol a szürreális dolgok lesznek útitársaink, mivel „a logika ugyan rendíthetetlen, de nem tud ellenállni annak, aki élni akar". Bocsánat, nem szeretnék többet írni, nehogy hirtelen féreggé változzak...

The Novelist

Végül kicsit elrugaszkodnék a klasszikus irodalmi kötődéstől, a The Novelist ugyanis egy önálló alkotás, de egy regényíróról szól. Az Orthogonal Games gondozásában megjelent játékban egy író, Dan Kaplan a főhős, de nem vele vagyunk, mi pusztán szellemként vigyázzuk életét. Hogyan lehet valaki sikeres író egy családdal, sok gonddal, a hétköznapok terheivel? Ez a játék igyekszik rá választ adni, miközben arra is inspirál minket, hogy jobban figyeljünk oda arra, ami körülöttünk történik, azokra, akik hozzánk kapcsolódnak.

Vége az irodalomórának mára. Kicsengettek. Hat és fél percem van, hogy átgondoljam, mire is jutott Raszkolnyikov és Szonya Marmeladova egymással.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)