Játékvilágok cikksorozatunkban a legérdekesebb, fantázia szülte világokat mutatjuk be, amelyek különböző médiumok (könyvek, filmek stb.) mellett számos videojátéknak is otthont adtak.
Túlzás nélkül a Magic: The Gathering nevezhető minden idők legnépszerűbb gyűjtögetős kalandjátékának, amelyet képzeletbeli trónjáról még egyetlen riválisának sem sikerült letaszítania. A játékot 1993-ban találta fel egy matematikus, Richard Garfield, jelenlegi játékosbázisa pedig nagyjából 20 milliósra becsülhető. A Magic: The Gathering (MTG) csatatérré változtatja a konyhaasztalt, két játékos előre összeállított és utána természetesen jó alaposan megkevert kártyapaklijából húz fel lapokat, majd ezeket kijátszva megpróbálja ellenfele életerejét nullára csökkenteni. A lények és varázslatok megadott számú és színű (fehér, kék, fekete, piros, zöld) mana megfizetése után kerülhetnek az asztalra, ezt a kvázi valutát pedig az előttünk sorakozó föld kártyák elforgatásával nyerhetjük ki. Körönként alapesetben egy új földet (síkság, sziget, mocsár, hegység, erdő) rakhatunk le (ezt az alapszabályt is módosíthatják egyes lapok, ahogy rengeteg más részletét is a játéknak), így a meccs elején még csak olcsóbb - ezáltal gyengébb - lapokat fogunk aktiválni, az igazán combos kártyák pedig a végjátékra maradnak.
Az MTG alapjai percek alatt elsajátíthatók, a mai napig folyamatosan érkező temérdek új kártya miatt azonban kiadásonként bukkannak fel olyan kombinációk, amelyek az egymásra ható lapokkal hoznak össze váratlan meglepetéseket. A legprofibb játékosok paklijai akár több ezer dollár értékű lapokat is rejthetnek, így a Magic nemcsak a taktika és az előre megtervezett lépések, hanem könnyen a pénztárcák csatájává is válhat. A hazai versenyekre ennek ellenére érdemes a kezdőknek is ellátogatniuk, sőt kifejezetten az új játékosoknak is rendeznek tematikus tornákat. A kártyajáték első kiadása óta természetesen nem csak a kézzel fogható lapokat forgathatták a Magic rajongói, más médiumokat is megjárt Richard Garfield legfőbb műve.
Síkok vándorai
Az MTG jelenleg nagyjából háromhavonta kap egy új kiadást, a legújabb rendszer szerint két ilyen szettet foglal magában egy blokk. Már egy jó ideje komoly hangsúlyt fektetnek a készítők a történeti háttérre is; kezdetben ez még komplett regényeket jelentett, amelyekből néhány magyar fordításban is megjelent. Később azonban már a novellák és képregények irányába tolódott a mesélés, 2013-ban pedig végleg úgy döntött a Magicet kiadó Wizards of the Coast, hogy a történetet teljes egészében magukon a kártyákon és online ingyenesen elérhető írásokon keresztül adják át. Talán ennek köszönhető, hogy egyre izgalmasabb blokkokat kapunk, amelyek mindig új világokat mutatnak be. Legutóbb Dominaria síkján járunk a sztori szerint, ami a Magic otthonának is tekinthető, innen indultunk el annyi évvel ezelőtt. Korábban vámpíros-vérfarkasos, nomád hordás, ókori görög és egyiptomi ihletésű, sőt kalózos-dinód létsíkokat is bejárhattunk. A nem külön síkokra koncentráló, úgynevezett alapkiadásokat (core set) pár éve elengedték, de most júliusban visszatértek ehhez a megoldáshoz is, és megjelent a Core Set 2019.
A Magic univerzumának központi karakterei a planeswalkerek, vagyis a síkjárók - maga a játékos is egy ilyen karaktert személyesít meg. Ezek a nagy hatalmú lények, akik szabadon közlekedhetnek a különböző világok között jó pár éve külön laptípusként is képviselik magukat a játékban. Léteznek közöttük elvetemült gonosztevők is, de legtöbbjük inkább védelmezni próbálja az ismert univerzumot, ennek érdekében pedig nemcsak saját létsíkjában, hanem a síkok végtelen sorának bármelyikén hajlandó felvenni a harcot a gonosszal.
Mágikus mozik
Elég furcsa, hogy egy ilyen népszerű és mára már történetekkel bőségesen megtöltött világ, mint a Magic univerzuma, ezidáig nem kapott valódi filmes adaptációt. Még 2014 januárjában jelentette be a 20th Century Fox és a Hasbro (a Wizards of the Coast anyacége), hogy közös erővel elkezdik lefektetni a Magic mozifilmek alapjait. A készülő filmekért elvileg Simon Kinberg felel, aki az X-Men: Az eljövendő múlt napjaival már bizonyított a közönség előtt. Sajnos azóta teljes csend honol az egész projekt körül. Korábban a Universal Pictures is készíteni akart egy Magic mozit, de végül abból (sem) lett semmi.
Érdekes viszont, hogy A varázslótanonc című Disney mozinak van némi Magic: The Gathering vonatkozása. A film egyik karakterét, Drake Stone-t (a történet szerint) a Wizards of the Coast szponzorálja. A varázslótanonc világában Stone még a Magic-lapok illusztrációi között is felbukkan, sőt saját planeswalkerkártyát is kapott.
Digitális lapok és társaik
Videojátékok terén szerencsére már nem ilyen szegényes a Magic kánon. A könyvekkel és képregényekkel ellentétben a korai MTG játékok nem a háttértörténetet építgették, hanem inkább más irányokba indultak el. Az első két Magic videojáték nagyjából egyszerre érkezett 1997-ben. Közülük a jobban sikerült, nemes egyszerűséggel Magic: The Gathering címmel megjelent MicroProse alkotásra emlékezünk szívesebben, amelyet maga Sid Meier tervezett. Gyakran Shandalarként is emlegetik ezt a játékot, mivel a Shandalar síkon folyik a cselekmény. A játékosnak véletlenszerű ellenfelek hosszú sorát kellett felülmúlnia, hogy tőlük kártyákat szerezzen és legyőzhesse az öt varázslót, akik a Magic öt színét képviselték. Végül pedig egy Arzakon nevezetű síkjáróval is meg kellett küzdenie, akinek paklija mind az öt szín kártyáit tartalmazta. A kártyás összecsapások nem azonnal következtek egymás után, kaland- és szerepjátékelemekkel vegyített játékmenetet kaptunk, ahol egy kellemesen megrajzolt térképen bolyongott karakterünk új lapok reményében. A MicroProse játékának doboza egy nagyméretű Aswan Jaguar kártyalapot is magában rejtett, így különösen nagy értéket képviselt a gyűjtők számára.
Az Acclaim által fejlesztett, szintén 1997-es Magic: The Gathering - BattleMage-et már elkerülte a kritikai siker, sztorija viszont fontos előzményeket tartalmazott a modern Magic történetek előtti időkhöz kapcsolódóan. Maga a játék egy merész húzással dobta a kártyákkal beterített asztalt, és valós időbe helyezte át a harcot. A megidézett lények itt tényleg rárontottak a pálya másik felén ácsorgó ellenséges síkjáróra. Magic: The Gathering - Armageddon néven egy borzasztóan ritka árkádgépet is piacra dobott az Acclaim, de ezzel csak a kiválasztott kevesek találkozhattak. A Sega is készített egy saját MTG játékot 2001-ben, amely kizárólag Japánban jelent meg Dreamcastre.
2002 fontos év volt a Magic-játékosok számára, hiszen ekkor élesedet a Magic: The Gathering Online első verziója. Az interneten keresztül játszható digitális Magic máig teljes értékű alternatíva a kézzel fogható változat mellett. Ebben is vásárolhatunk kártyákat rejtő boostercsomagokat, sőt versenyeken is elindulhatunk, ahol újabb pakkokat nyerhetünk. Maga a játék ingyenes, de (ahogy az életben is) minden új csomagért fizetnünk kell. A játékosok szabadon cserélgethetnek egymás között, a valutát a versenyeken való induláshoz szükséges ticket jelenti.
Alig egy évvel később futott be az Atari Magic: The Gathering - Battlegrounds játéka, de az igazán nagy durranásra egészen 2009-ig várnunk kellett. Ekkorra jelent meg ugyanis az első Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers, amelyet 2011-től kezdve évente új rész követett. Gyönyörű grafika mellett élhettük át a valódi Magic élményt, itt azonban a Magic: The Gathering Online-nal ellentétben csak csekély mennyiségű kártyát szerezhettünk be.
Furcsa, hogy az egyértelműen MTG alapokra felhúzott Hearthstone modelljét átvéve újított a Duels széria, és 2015-ben áttértek a Magic Duels játékra, amelyhez az Origins kiadás óta mindig megékeznek a fizikai verzió legújabb szettjei, ezáltal folyamatosan bővül a lapkészlet. Remek döntésnek bizonyult az új fizetési mechanika, a digitális Magic pedig még sosem volt ilyen népszerű, mint napjainkban.
A legújabb Magic játék, vagyis a Magic: The Gathering Arena egyelőre még zárt tesztfázisnál tart, de abban a legtöbb aktív Magic-játékos egyetért, hogy nagyon biztatónak tűnik. Meglehetősen játékosbarát jutalmazási rendszerének köszönhetően minden megnyert meccs után kapunk valamiféle ajándékot, legyen az kártyacsomagokra költhető aranytallér, konkrét kártya, vagy kibontható booster. A felnyitott kártyacsomagokból ráadásul nem csak lapokat, hanem "wild cardokat" is bonthatunk, amit a ritkaságának megfelelő kártyára lehet beváltani. Ha tehát van a birtokunkban egy Mythic wild card, akkor azt bármelyik Mythic kártyára elcserélhettük. Az előre összeállított paklikkal vívott meccsek mellett draftban is részt lehet venni, ahol az alkalmi paklinkba összeválogatott kártyák később bekerülnek a gyűjteményünkbe. Az utolsó hat szett lapjai kerültek bele a játékba, a felhozatal pedig folyamatosan frissül majd. Jelenleg ez a legszórakoztatóbb digitális Magic élmény, ami elérhető - feltéve persze, ha az ember bekerül a tesztelők közé.
Perfect World Entertainment és a Cryptic Studios együttműködésében készül egy Magic MMO is, amiről ezidáig nem sok minden derült ki, de a Neverwinter után mi kíváncsian várjuk, ezúttal mire lesznek képesek a fejlesztők. A Magic: The Gathering számtalan létsíkja közel végtelen lehetőséget kínál, ebből bizony egy remek MMO-játékot ki lehetne hozni.