Nagyon újszerű élmény nyújtott 2001-ben az első Max Payne. Alacsony költségvetése ellenére a Remedy Entertainment olyan játékot tett le az asztalra, amely idővel klasszikussá vált. Ebben nagy szerepet játszott, hogy bemutatott egy, a maga idejében forradalminak számító mechanikát is: ez volt a Bullet Time.
Két évvel később, 2003-ban befutott a Max Payne 2: The Fall of Max Payne, amit legalább annyira szeretett a közösség, mint az első epizódot, ennél a résznél pedig már a Remedynek is több pénz állt a rendelkezésére a fejlesztés során. A Rockstar által megjelentetett folytatásban ott vettük fel a fonalat, ahol az első rész véget ért, és Mona Sax is visszatért, hogy segítsen felgöngyölíteni az összeesküvéssel és gyilkosságokkal teli eseményeket.
Az első két rész között mindössze 2 év telt el, a harmadik, és mindeddig utolsó epizódra azonban túlságosan sokat kellett várni, csak 2012 májusában jelent meg. A Max Payne 3, amelyet már a Remedy nélkül fejlesztett a Rockstar, ma tízéves, ennek apropóján gyűjtöttünk össze tíz érdekességet a játékkal kapcsolatban.
1. Max Payne külseje folyton változott, a harmadik részben is majdnem teljesen más fizimiskát kapott
A családja halála miatt bosszúra szomjazó Max Payne mind a három részben másképp nézett ki. Az elsőben Sam Lake-ről, a játék egyik atyjáról mintázták meg, a második felvonásban pedig egy színész, Timothy Gibbs arca köszönt vissza, ha tükörbe néztünk.
A harmadik rész előkészületei során a Rockstar Games többféle fizimiskát is elképzelt Max Payne-nek, végül azonban mindet kukázták, és az a James McCaffrey kölcsönözhette a főhős arcát, aki mindhárom játékban a karakter hangja volt.
2. Egyes helyszínek teljesen megváltoztak az eredeti tervekhez képest
Nem ritka, hogy egy játék fejlesztése során a projekt előrehaladtával egyes helyszínek másképp kezdenek kinézni, mint ahogy az eredeti látványterveken szerepeltek, azonban a Max Payne 3 elhúzódó munkálatai alatt ez különösen sokszor előfordult.
Az interneten böngészve ugyan nehezen, de még mindig fellelhető néhány grafikus portfóliója, amiben helyet kaptak egyes helyszínek korai változatai. Akik játszottak a kampánnyal, valószínűleg felismerik az alábbi területeket, de azt is észreveszik, hogy egészen másképp festenek, mint a játékban.
3. Bizonyos területeket pedig teljesen kivágtak
Ugyan a Max Payne 3 lineáris jellege ellenére is elég tartalmas volt, így is szép számmal akadnak tervek, amelyek valamilyen oknál fogva végül kimaradtak a végleges játékból. Szintén grafikusok munkái közül került elő például az alábbi tervezet, amin egy hatalmas villa látható. A Drug Lord Level valószínűleg a játék fináléjának adott volna otthont, végül még csak textúrákat sem kapott.
4. Brazília helyett majdnem Oroszországban játszódott a sztori
A Max Payne 3-at a megjelenése előtt több alkalommal is újragondolták. Az egyik korai verziót az azóta megszűnt Rockstar Games Vienna csapata készítette, az ottani srácok Oroszországba álmodták meg a kalandot. Ehhez már tervek is készültek, a sztoriban több mini főellenséggel kellett volna megküzdenünk, a csapat felszámolásával azonban a Rockstar North-hoz került a játék, ez a gárda pedig teljesen átalakította az addigi koncepciót.
5. Számos modell örökre a játék kódjában porosodik
Sok más Rockstar játékhoz hasonlóan a Max Payne 3 alapját is a RAGE motor képezi. Ez a technológia hajtja többek között a GTA V-öt és a Red Dead Redemptiont is, így az arra specializálódott gamerek már pontosan tudják, hogy nyúljanak hozzá. Nyilván elkerülhetetlen volt, hogy a Max Payne 3 kódját is darabokra szedjék, az így megszerzett fájlok között pedig több olyan karaktermodellt is találtak, amelyek végül sosem kerültek elő a végleges verzióban.
Érdekesség, hogy egy másik Max Payne is van a fájlok között, akit nyilvánvalóan a második rész főhőse ihletett.
6. Fejlesztés közben inget cserélt Max
Apróságnak tűnhet, de akiben élénken élnek az első Max Payne emlékek, felidézheti, a 2001-ben megjelent epizódban is viselt egy Hawaii mintás inget a főhős. A szerelés a Rockstar által készített játékban is visszatért, az előzetesekben egy piros alapon fehér mintás inget adta Max Payne-re, a végleges verzióban viszont már egy sokkal tarkább ruhadarab látható.
A csere konkrét okára sosem derült fény, egyesek szerint a játékkal kapcsolatos merchandise termékek miatt lehetett szükség a módosításra.
7. Nyolc szerencsés rajongó bekerülhetett a játékba, hogy ott meghalhassanak
Hatalmas felhajtást csinált annak idején a Max Payne 3 körül a Rockstar Games, aminek a része volt egy rendhagyó meghallgatás. Ide nem profi színészeket, hanem a sorozat rajongóit várták, a legszerencsésebbek avatárjai pedig végül bekerültek a játék multiplayer részébe. Ennél menőbb relikviát aligha tudnánk elképzelni.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!
8. A Rockstar majdnem lekoptatta James McCaffrey-t, végül ő lett az aduász
Fentebb már elárultuk, hogy a Max Payne 3-ban végül James McCaffrey kölcsönözte a külsejét a főhősnek, eredetileg azonban nem ez volt a terv. A Rockstar Games a projekt korai szakaszában nem is akarta McCaffrey-t újra elővenni, ez azonban annyira kiverte a rajongóknál a biztosítékot, hogy végül nemcsak szinkronhangnak szerződtették, hanem arcmodellnek is, sőt még a mozgását is rögzítették, hogy teljes legyen az élmény.
9. Brazil környezethez brazil zene dukál(t volna)
A Rockstar Games hivatalosan is elismerte, hogy az Elit halálosztók inspirációként szolgált a Max Payne 3 sztorijának, ennek megfelelően pedig terveztek is együtt dolgozni a film zenei felelősével, Pedro Bromfmannel. Bromfman, aki egyébként Brazíliában születtett és nőtt fel, el is kezdte a munkát a fejlesztőcsapattal, végül azonban a sávjait nem használták fel a játékban.
Azt nehéz lenne megítélni, hogy jó döntés volt-e kaszálni Bromfman anyagait, hiszen a HEALTH produkciója is elképesztően erős, ha valakit érdekel, itt belehallgathat, milyen lett volna a másik hangzásvilág.
10. Soha nem publikált reklámanyagok
Amint azt fentebb is írtuk, a Rockstar igazán kitett magáért a Max Payne 3 megjelenése előtt, kőkeményen ráfeküdt a játék reklámozására. Egy ilyen folyamat során természetes, hogy olyan anyagok is készülnek, amik végül sosem kerülnek a nyilvánosság elé, az internet csodálatos világában azonban lehetőségünk van ilyen plakáttervek böngészésére is. Sajnos nem sok elérhető, amik viszont fennmaradtak, tökéletesen visszaadják a játék hangulatát.
Szépen lezárta Max Payne 3 a bosszúszomjas rendőr történetét, hiszen a játék végén elégedett arccal sétál el a naplementében, de távolról sem elképzelhetetlen, hogy a Rockstar idővel újra előveszi a franchise-t. Sok múlhat az első két rész remake-jének a fogadtatásán, amin az eredeti alkotógárda, vagyis a Remedy dolgozik.
Nektek mi a kedvenc Max Payne-es emléketek?