Ugyan még mindig akadnak konzervatívabb kivételek, de a mai játékok körében már-már kötelező elemnek számít a nyílt világú megközelítés számos tetszőleges sorrendben teljesíthető melléktevékenységgel, amelyekkel a játékidő hamar felkúszik a 100-200 órás tartományba, a könnyű bővíthetőség miatt pedig az efféle címek akár éveken át friss tartalmakkal szolgálhatják ki a közönséget.
Egy ilyen környezetben szinte fel sem tűnik, ha egy-egy küldetés erősen elüt a többitől, de azért így is akadnak példák erre, nem is beszélve a lineárisabb alkotásokról, ahol a fejlesztők mindig is szívesen éltek a változatosságot feldobó húzással. A mai listánkban néhány olyan játékot idézünk fel nektek, ahol bele lehet botlani ezekbe a különc, időnként kifejezetten őrült pályákba és missziókba.
EarthBound - Moonside
Az 1994-es EarthBound az USA-ban nagy bukás lett, Európában pedig meg sem jelent, de pár hónapja így is szóba került nálunk azon címek sorában, amelyek az illatok használatával is igyekeztek kitűnni a sorból. Az RPG-s kliséken poénkodó, Super NES-re és Game Boy Advance-re kiadott alkotásban egy kölyköt alakítunk, aki az USA paródiájának szánt Eaglelandben kalandozik, hogy megmentse a bolygót egy idegen inváziótól. A cselekmény nagyrészt kisvárosias környezetben bonyolódik, amivel erősen szembemegy a Moonside nevű helyszín.
Ez ugyanis az alapvetően barátságos városka egy illúzió által létrehozott, pszichedelikus változata, ahol az épületek neonszínben villognak és mindent sötétség ural. A mai közönségnek erről leginkább a Stranger Thingsben látott Upside Down, vagyis magyarul a Tótágas juthat eszébe, itt viszont nem eszik olyan forrón a kását, démoni szörnyek helyett ugyanis összevissza beszélő emberi lakosokkal és néhány bizarr ellenféllel találkozhatunk, mint például az absztrakt festmény vagy a dühös tűzcsap.
Diablo II - The Secret Cow Level
A több mint 26 éve megjelent eredeti Diablo idején sokan hittek abban a városi legendában, mely szerint a Blizzard szerepjátéka tartalmaz egy titkos tehenes pályát is, ami ugyan nem volt igaz, a fejlesztőknek viszont annyira megtetszett az ötlet, hogy az ezredfordulós folytatásba tényleg bepakoltak egy ilyen easter egget. A különleges küldetésben egy seregnyi öntudatra ébredt marhát és a királyukat kell lemészárolnunk, akik Diablo hathatós közbenjárásával próbálják megbosszulni azt a sok-sok abúzust, amit a hősöktől szenvedtek el.
Az alabárdokkal hadonászó, két lábra emelkedett párosujjú patásokkal csak azok találkozhatnak személyesen, akik egyszer már kipörgették a játékot, mégpedig kizárólag azon a nehézségi szinten, amelyen az alapmű vagy a Lord of Destruction kiegészítő fináléját is lezavarták. A jó hír, hogy a Moo Moo Farmként is emlegetett különc küldetés a felújított Diablo II: Resurrectedben is elérhető, így akár korszerűbb látvánnyal is átélheted, amihez a fenti videó mutatja a szükséges lépéseket.
Mafia - Fair Play
A cseh Illusion Softworks még 2002-ben rakta le az asztalra minden idők legjobb maffia-témájú címét a Mafia képében, a játék pedig nemcsak a szabadon bejárható városa és a bűnözésre fókuszáló sztorija miatt hasonlított a GTA-sorozatra, hanem abban is, hogy ebbe is szorult egy sokak által gyűlölt és kőkeménynek tartott küldetés, mint például a Vice City RC-helikopteres bevetése, vagy a San Andreas motoros vonathajkurászása.
A "Fair Play" című misszióban a körülmények szerencsétlen összejátszása miatt egy versenyautó volánja mögött találjuk magunkat, s habár a játékmenetnek egyébként is szerves része a vezetés, a futam jóval nagyobb kihívást jelent a zsaruk vagy a rivális gengszterek lerázásánál, és persze a hangulata is merőben eltér az utcai cirkálástól. A verseny nehézségét mutatja, hogy a YouTube-on még a 2020-as Definitive Edition kapcsán is sorakoznak a különféle segédvideók a győzelemhez.
Half-Life 2 - We Don't Go to Ravenholm
A Half-Life sorozattól ugyan a természeténél fogva sosem volt teljesen idegen a játékosok riogatása, elvégre zombikkal és mindenféle ocsmány idegen lényekkel kell szembenéznünk, a Valve azonban sehol nem járatta annyira csúcsra a receptet, mint a 2004-es Half-Life 2 hatodik pályájával, a We Don't Go To Ravenholmmal, ami már-már horrornak is beillene.
Az egyik pillanatban még önfeledten labdázunk Alyxszel és a robotkutyájával, majd beüt egy támadás, mi pedig kénytelenek vagyunk Ravenholm irányába kereket oldani, ahová épeszű ember nem tenné be a lábát, annyira hemzseg a zombiktól. A vidámabb napokat is látott városka tántorgó hullákká lett lakossága tömött sorokban mászik a nyakunkra, a nyomasztó atmoszférát pedig a sötétség és a mindent ellepő hollók is fokozzák. Kész szerencse, hogy a fűrészlapos kaszabolás a Gravity Gunnal még így is végtelenül szórakoztató, ami kissé emel a hangulaton.
Batman: Arkham Asylum - Scarecrow Nightmares
A nagy sikert arató Batman: Arkham Asylumról sok mindent el lehet mondani, de azt a legkevésbé sem, hogy egy könnyed hangvételű játékról beszélünk, hiszen az egész cselekmény abban az Arkham szanatóriumban játszódik, ahol történetesen a denevérember összes zakkant ellenfele is raboskodik, a Joker machinációinak köszönhetően pedig ottjártunkkor minden lakó kénye-kedve szerint tombol az intézményben. Azonban még ebből a nem túl hívogató környezetből is kilógnak a Madárijesztő keltette rémálmok.
A Scarecrow Nightmares-küldetések a Madárijesztő félelem toxinja által előidézett lidérces látomások. A szer egy semmiben lebegő romos világba kalauzolja a köpenyes igazságosztót, ahol a saját démonai mellett csontvázakkal és Scarecrow óriási másával is meg kell küzdenie. Az Arkham Asylumban összesen három ilyen pálya található, de a formula később az Arkam Knightban és a hatalmasat zakózott Suicide Squad: Kill the Justice League-ben is visszaköszönt.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!