Fable 3 - The Game
A rebootolásra előtt álló Fable széria sosem tartozott a magukat túl komolyan vevő RPG-k közé, hiszen a sorozat mindhárom részét meseszerű környezet és egy jó adag humor jellemzi, még ha maguk a történetek a játékos döntéseitől függően akár kifejezetten sötét fordulatokat is vehetnek. Így aztán a vicceskedő hangvételét tekintve a Fable 3 "The Game" című küldetése sem üt el a többitől, a témájában viszont már annál inkább.
Ez a misszió ugyanis gyakorlatilag a Dungeons & Dragons című asztali szerepjáték paródiája, amelyben három "mágus" játékfigura méretűre zsugorítja a főhősünket, majd az általuk épített terepasztalon kell megmentenünk egy hercegnőt. A játékot itt persze nem D&D-nek, hanem Hollows and Hobbesnak hívják, de elég egyértelmű a párhuzam, annál is inkább, mert az egyik kamuvarázsló még a tiszteletbeli Master of Dungeons címet is nekünk ajándékozza, félreérthetetlen utalással a Dungeon Masterekre.
Far Cry széria - az összes drogos küldetés
Ha szigorúan vesszük, a Far Cry sorozat gyakorlatilag a mai napig a 2012-es harmadik epizóddal lefektetett receptből él, azt pedig játékosa válogatja, hogy ezt elegendőnek találjuk-e a szórakozáshoz. Aki végig kitartott a franchise mellett, annak feltűnhetett, hogy a bázisfoglalós open world és a karizmatikus főgonoszok mellett az olyan küldetések is visszatérő elemnek számítanak a franchise-ban, amelyekben hallucinogén anyagok hatása alatt kell boldogulnunk.
A formulát még a Far Cry 3 varázsgombás missziója vezette be, majd a későbbi részekből sem maradt ki, beleértve a mellékszálnak tekinthető Primalt és New Dawnt is. Habár a hallucinációkat kiváltó anyagok folyamatosan változnak, a lényeg mindig ugyanaz: valamilyen szer hatására a játék környezetét kifordító, vagy azoktól erősen elütő világokban találjuk magunkat, összemosva a valóságot a drogoktól ködös elme látomásaival. Habár a fejlesztők többnyire egész kreatívan oldották meg ezeket a bevetéseket, a fórumos hozzászólások alapján nem minden játékos díjazza az immerzióból kiszakító élményt, aminek lehetett némi szerepe abban, hogy a Far Cry 6 már csak minimális formában sütötte el a megoldást.
Saints Row IV - A Pleasant Day
A Saints Row széria két évvel ezelőtti rebootolása sajnos olyan elfuseráltra sikeredett, hogy a tulajdonos rögtön sírba is küldte a fejlesztő Volitiont, a rossz szájízű finálé azonban nem akadályozza meg, hogy ismét elővegyük a régi gyöngyszemeket. A GTA-klónként indult, majd a teljes őrület irányába átlendült nyílt világú akció széria egyik legjobban sikerült darabja a 2013-as negyedik epizód, aminek egyben minden idők talán legegyedibb Saints Row-küldetését is köszönhetjük.
Az "A Pleasant Day" című bevetés során ugyanis egy szimulációban találjuk magunkat, ami az ötvenes évek sitcomjait másolja, kötelező gépi nevetéssel és a káromkodás kisípolásával. A retro képi szűrővel ékesített idilli kitérő már csak azért is éles váltás, mert nem sokkal korábban még megszálló földönkívüliekre lövöldözünk a Fehér Házban, de hát a Saint's Row már csak ilyen (volt), végül pedig persze itt is elszabadul a pokol.
The Witcher 3: Blood and Wine - Equine Phantoms
Már a 2015-ös The Witcher 3 - Wild Hunt is ékes példája volt annak, hogy a jól megírt mellékküldetések akár a fő sztorit is felülmúlhatják, a rákövetkező évben kiadott Blood and Wine DLC pedig nagyobb kivitelben bizonyította ugyanezt. A vámpíros kiegészítő nem csak a fő kampányát tekintve sikeredett emlékezetesre, hiszen itt is erősek voltak a másodlagos kalandok, melyek sorában kiemelkedik az Equine Phantoms című szál.
Ebben ugyanis az Arkham Asylumhoz és a Far Cryokhoz hasonlóan egy hallucinogén anyag miatt csöppenünk rendhagyó helyzetbe: hirtelen beszélni tudunk hű hátasunkkal, Keszeggel és más állatokkal is, ami bizony még Ríviai Geralt szörnyekben és mágiában bővelkedő világában sem mindennapos jelenség. Ahogy az a küldetés során kiderül, az egyébként hallgatag lovunknak remek humora van, így kifejezetten élvezetes vele a sztoriban tálalt rejtély végére járni.
Alan Wake 2: We Sing
A tavaly megjelent Alan Wake 2 három díjat is bezsebelt a 2023-as The Game Awardson, köztük a legjobb történetért, a legjobb rendezésért és a legjobb látványvilágért járó trófeákkal, az ezekre rászolgáló érdemek pedig egyszerre mutatkoznak meg a We Sing című küldetésben, ahol a horrorból kiszakadva egy videoklipszerű szekvencia gördíti tovább a szövevényes cselekményt, a játékossal, jobban mondva az általa terelgetett főhőssel a középpontban.
A küldetés lényegében egy beszélgetős tévéműsor keretében lepörgő musical, ami Alan Wake életpályáját foglalja össze, az Old Gods of Asgard nevű együttes és maga a főszereplő előadásában. A karakter kezét viszont eközben sem engedjük el, végigjárva vele az előadásnak helyt adó stúdiót és a főhős múltjának különböző állomásait, némi akcióval is fűszerezve a jelenetsort. Az összhatás a játékoktól meglehetősen szokatlan, az egyike azoknak a pillanatoknak, ami miatt annyira különleges élményt nyújt a Remedy produkciója.
Te milyen küldetésekkel bővítenéd a listát?