Serious Sam: The First Encounter (2001) - SBC Cannon
Hardcore FPS-rajongóként képtelenség nem imádni a Croteam faék egyszerűségű, mégis végtelenül mókás lövöldéjét. A Serious Samet nem csak az olyan poénos ellenfelek emelték klasszikussá, mint a fej nélkül ordító kamikazék, de tekintélyes fegyverei is. Ezek közül is az ágyú vitte a prímet, vagyis jobban mondva bármit, ami lövedékei útjába került.
Nem szabad szó nélkül hagyni a végső megoldásként alkalmazható Serious Bombot sem, melynek képe a főhős pólóján is ott virít. S ha már a bombáknál tartunk, a 2005-ös Serious Sam 2 Klawdovic papagájait is kötelező anyaggá emelte a GameStar közössége, teljes joggal.
Halo: Combat Evolved (2001) - Type-33 needler
A leginkább csak needler néven emlegetett Type-33 Guided Munitions Launcher a Halo-univerzum idegen lényeinek zseniális gyalogsági fegyvere, ami nem csak látványos, de akció közben is kitesz magáért. A tokozásából kiálló lila kristályai képesek követni az ellenfelet, hogy aztán annak testébe fúródva, némi késleltetéssel egyszerre robbanjanak. Minél kevésbé spórolunk velük, annál szebb lesz a tűzijáték.
Return to Castle Wolfenstein (2001) - Tesla Gun
Valószínűleg rengetegen vannak, akiknek a 2001-es Wolfenstein az "igazi" Wolfenstein, mivel gyerekként ezzel ismerkedtek meg először. A Redneck Rampage kapcsán már említett Gray Matter Studios fordulatos kampánnyal dobta fel az id Software 9 évvel korábbi alapötletét, a háborús kémkalandnak induló történetet fokozatosan szőtte át a misztikum és a tudományos-fantasztikus elemek. Így lépett színre a Tesla Gun is, melynek villámaival akár egyszerre több ellenséget is megcirógathattunk.
Postal 2 - Macskás hangtompító
A BFG 9000 mellett sokak számára a Postal 2 cirmos hangtompítója is alapértelmezett válasz az emlékezetes fegyverek témakörében. Pedig ez valójában csak egy kiegészítő volt, ám annyi játékos lelkében hagyott örök nyomot, hogy nem maradhatott ki a válogatásból.
Doom 3 (2003) - Zseblámpa
Egy külön cikket is meg lehetne tölteni azzal, hogy egyes újrakiadások miként rontották el az alapjátékokat. A jelenség iskolapéldája a Doom 3 all inclusive változata, a BFG Edition, ahol az eredeti játék zseblámpáját sikerült teljesen kiherélni. Az alap Doom 3-ban ugyanis folyton választanunk kellett a csak ütésre használható zseblámpa és a fegyvereink között, ami extra feszültséget adott a jumpscare-ekre építő játékmenetnek.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.
A BFG Edition viszont ezt egy bármikor bekapcsolható, testre rögzített fényforrásra cserélte, melynek ugyan több értelme volt a jövőben játszódó sztoriban, de sajnos sokat elvett az élményből. Még szerencse, hogy a modderek itt is akcióba léptek, áthidalva nekünk a problémát.
Painkiller (2004) - Painkiller
A lengyel People Can Fly legutóbb az Outridersszel lepte meg a közönséget, elsőként viszont a 2004-es Painkillerrel bizonyítottak, aminek címadó alapfegyvere szó szerint vette a darálás fogalmát. Sebesen pörgő pengéi egy pillanat alatt szétkapták a gyengébb ellenfeleket, kilőve pedig távolról is hatékonyan tizedelték a ránk támadó démoni hordákat.
A Painkiller arzenáljából említhető még az elmegyógyintézetes pályán feloldott karóvető is, ami az akkor trendi újdonságnak számító ragdoll fizikának hála igen látványosan szögezte a plafonhoz a megszállott tébolyultakat.
Half-Life 2 (2004) - Zero Point Energy Field Manipulator
A Half-Life 2 Gravity Gunként ismert fegyverét semmiképp sem hagytuk volna ki, hiszen nehéz lenne ennél kreatívabb mordályt említeni az FPS-ek történetéből. A random tárgyak (később ellenfelek) felemelésére és kilövésére alkalmas eszköz valóságos csoda volt egy olyan korban, amikor a legtöbb lövöldében még ajtónyitásokban és kapcsolók aktiválásában merült ki az interakció a minket körülvevő világgal.
Portal (2007) - Aperture Science Handheld Portal Device
A pályafutását a Narbacular Drop című főiskolai projektként kezdő Portal ugyan nem FPS, de vétek lenne említés nélkül hagyni a játék lelkét adó Portal Gunt. A teleportkapukkal operáló szerkezet hamar belopta magát a játékosok szívébe, sikerrel teremtve különálló franchise-t a Half-Life 2-es Source motor alapjain.
Bioshock 2 (2010) - Fúró
A Bioshock első két epizódjából ugyan az előbbi lett emlékezetesebb, de a sorozat legjobb fegyverét bizony a folytatásnak köszönhetjük. Rapture második eljövetelében végre egy Big Daddy bőrébe (búvárruhájába) bújhattunk, elszabadítva a hatalmas fúró pusztító erejét. Kitartó fejlesztésekkel és elegendő üzemanyaggal ez az alap szerszám a sztori végéig elkísérte a játékost, irtózatos bőgéssel és tekintélyes csapásokkal vágva rendet a splicerek soraiban.
Fallout 4 Nuka World (2016) - Paddle ball
A Fallout 4 haramiás DLC-jében megismert pingpongütő kellemes felüdülés a nagy pusztító mordályok között, ami tökéletesen passzolt a Nuka World féktelen hangulatához. A röhejesnek tűnő fegyver egy pillanat alatt cafatokra szaggatta az ellenlábasainkat, de a megfelelő modokkal akár robbanásokat is előidézhettünk vele.
Prey (2017) - Gelifoam Lattice Organism Obstructor
Hiába imádtuk az Arkane Studios Prey rebootját, az utóbbi évek egyik legjobb sci-fije a pénztáraknál sajnos nem teljesített elég jól ahhoz, hogy folytatást kapjon. Ennek ellenére szívesen gondolunk vissza kreatív megoldásaira, amire fegyverei közül a gyorsan száradó ragasztóhabot eregető GLOO Cannon a legjobb példa.
Az eszköz ugyan nem szó szoros értelmében vett mordály, hiszen nem okoz sebzést, de gelifoamnak nevezett lövedéke kiválóan alkalmas az ellenfelek "megfagyasztására", plusz még egy rakás dologra a tűzoltástól az emeletek közti felkapaszkodásig.
Battlefield V - Finger Gun
A Battlefield V ujjpisztolyának megemlítéséért minden olvasónknak hálásak vagyunk, ez egyébként easter eggként került a játékba egy 2019 nyarán kiadott javítással. A "fegyver" sebzésénél csak a hangja röhejesebb, elsütésekor ugyanis maga a karakter kezd heves pjú-pjúzásba, amit a levegőben felvillanó képregényes illusztrációk kísérnek.
Cyberpunk 2077 (2020) - Skippy
A sokat szidott Cyberpunk 2077 indulása ugyan tényleg csúfosra sikeredett, de talán még a legnagyobb ellendrukkerei is egyetérthetnek abban, hogy az egyik mellékküldetésben begyűjthető Skippy kiváló ötlet volt a CDPR részéről. A pisztolyt mesterséges intelligencia vezérli, ezért képes visszabeszélni nekünk, preferenciánk alapján (gyilkolásra, vagy csak a végtagokra utazunk) pedig önállóan is cselekszik, olykor csúnyán megszívatva a játékost.
Szerinted mi hiányzik még a válogatásból? Írd meg kommentben, és csatlakozz a GameStar Party/Chathez a Facebookon, hogy legközelebb ne maradj ki a közös ötletelésből! Mindenkinek köszi, aki hozzátett ehhez a cikkhez!