Könnycseppeket morzsolgatunk a szerkesztőségben azóta, hogy megtudtuk, valószínűleg nem lesz Days Gone 2. Mi a legtöbben egyetértünk abban, hogy kiváló volt a hangulata és a története, a technikai problémái elhanyagolhatók ahhoz képest, amilyen élményt ad. Sajnos azonban a PlayStationnek vannak erősebb (avagy jobb kritikusi pontszámokat kapó, hiszen a Days Gone pénzügyileg nem lett bukás) sorozatai, és ezek mellett a jelek szerint nincs helye Deaconék kalandjainak.
Persze nem ez az első alkalom, hogy a Sony elenged valamit, és néha érthető is a döntés. Alább összegyűjtöttük azokat a szériákat, amik egykor sikeresek voltak, de vagy egy rosszabbul sikerült rész miatt, vagy valami más okból pihenőre mentek - kommentben írjátok meg, ti melyikhez látnátok egy folytatást szívesen!
Syphon Filter
Legfrissebb játék: Syphon Filter: Logan's Shadow, 2007
Az egyik leghosszabb ideje pihenő sorozatot pont az a Bend Studio (korábban Eidetic) vitte, ami kézikonzolos játékok után a Days Gone-nal tért vissza a nagyok közé. Az első Syphon Filter 1999-ben jelent meg PlayStationre, és a platform erős húzócíme, a lopakodós műfaj egyik kiválósága volt - pedig a fejlesztése során többször is el akarták kaszálni, mert nem tudtak miből inspirálódni, és nem volt elég tapasztalatuk a fejlesztésben.
A játék izgalmas történetének középpontjában titkosügynökök álltak, akik az amerikai kormány megbízásából terroristák és egy rejtélyes biofegyver nyomába erednek, nekünk pedig lopakodva kellett teljesítenünk a fejtörőkkel színesített küldetéseket. Az első PlayStationre két, PS2-re pedig további két folytatása jelent meg. A széria jelenleg utolsó része a PSP-re kiadott Logan's Shadow, ami egyébként szintén remek lett, de a csapat úgy érezte, mással szeretne foglalkozni a továbbiakban, így előbb a listánkon szintén szereplő Resistance, majd Uncharted franchise-ok felé fordult.
Jak & Daxter
Legfrissebb játék: Jak and Daxter: The Lost Frontier, 2009
A Naughty Dog a Crash Bandicoot sorozattal vált igazán ismertté és sikeressé, de három rész és egy karting játék után, azt követően, hogy a Sony felvásárolta őket, 2001-ben a csapat belefogott valami újba. A Jak and Daxter: The Precursor Legacy a PlayStation 2 egyik első játéka volt, a franchise pedig kiemelten fontossá vált abban a generációban.
Jak és Daxter egy sci-fi, fantasy, steampunk és cyberpunk elemeket ötvöző világban próbáltak rájönni annak titkaira, illetve kitalálni, hogyan változhatna vissza Daxter vidra-menyét keverékből újra emberré - aztán inkább nyilván önfeláldozó módon megmentették az univerzumot. 2003-ban és 2004-ben is jött egy-egy folytatás, majd 2005-ben a versenyzős Jak X: Combat Racing, és 2006-ban a PSP-exkluzív Daxter, amit a Ready at Dawn készített. Végül a Naughty Dog átengedte a szériát a High Impact Gamesnek, mert az Uncharted: Drake's Fortune-hoz kellett minden erőforrás, így az utolsó nagy játék nem az ND-nél készült el - nem is voltak vele elégedettek, és nem tudta hozni az elődök szintjét. Utoljára a PS3-as Jak and Daxter Collection remastergyűjtemény formájában adott életjelet a sorozat 2012-ben, illetve 2019-ben jótékonysági céllal megjelent egy limitált, dobozos kiadás, benne a PS2-es játékok PS4-kompatibilis változataival.
SOCOM U.S. Navy SEALs
Legfrissebb játék: SOCOM 4 U.S. Navy SEALs, 2011
A 2000-es években nagyot ment a SOCOM-sorozat, majdnem minden évben jött új rész, volt, hogy kettő is, kiszolgálva mind az otthon játszókat, mind a kézikonzolok kedvelőit. A Zipper Interactive 2002-es játéka, a SOCOM U.S. Navy SEALs volt az egyik első olyan cím, amivel online lehetett játszani, és konkrétan az első, ami támogatta a PS2 USB-s headsetjét. Tartalmazott még 12 egyjátékos missziót is, de a multi tette igazán érdekessé és meghatározóvá.
A modern hadviselést középpontba állító TPS-széria egyes részei többnyire pozitív fogadtatásban részesültek, azonban a PS3-as Confrontation és a SOCOM 4 már nem hozták az elvárt minőséget, nem arattak sikert, így a Sony nem sokkal később bezárta a Zippert. Évek óta pletykálják, hogy a sorozat visszatérhet PlayStation 5-ön, és a Guerrilla Games egyik csapata dolgozhat rajta, de nem tudni, mennyire hihetünk ennek.
Ape Escape
Legfrissebb játék: PlayStation Move Ape Escape, 2011
Valószínűleg nem sokan sírják vissza az Ape Escape sorozatot, pedig a PlayStation-történelemben fontos szerepet tölt be: az 1999-ben megjelent első játék volt az első, amiben kötelező volt analógos kontrollert (DualShockot vagy Dual Analogot) használni, emiatt kiemelt szerepet játszott a konzolos irányítás megreformálásában. A korabeli kritikusok dicsérték az újfajta irányítást, és a játékosok is szerették, így aztán még jó néhány évig (összesen négy fő részben, valamint számos spin-offban) kergethettük az elszökött majmokat.
Némi szünetet követően utoljára a PlayStation Move megjelenése után nem sokkal rángatták elő, a PlayStation Move Ape Escape azonban egy rail shooter volt, nem egy platformer, és annak sem igazán jó: negatív értékeléseket kapott, a változatosság hiánya miatt sokan ekézték. Valószínűleg nem ez okozta a széria halálát, de a jövője megalapozásában sem segített.
MotorStorm
Legfrissebb játék: MotorStorm RC, 2012
Aki komolyabb versenyzős élményre vágyott, az már az előző generációkban is a Gran Turismo sorozatban találhatta meg, amit keresett, de a lazább, akciódúsabb, extrémebb száguldozás kedvelőinek a MotorStorm sorozat szólt. A 2006-os első részben az Egyesült Államokban hajthattunk egyebek mellett kétkerekű motorokat, quadokat, buggykat, raliautókat és kamionokat, melyek mindegyike más vezetési stílushoz illett. Folytatása, a Pacific Rift tengerparti környezetbe, a PSP-re és PS2-re megjelent harmadik rész fagyos tájakra, az Apocalypse pedig lepusztult területekre utaztatott minket, amiket földrengések és tornádók erodáltak tovább.
A széria sajnos nem fejlődött eléggé, így el is halt, és végül egy PlayStation Vitára és PS3-ra megjelent, kisebb léptékű kvázi spin-off, a MotorStorm: RC zárta le. Az Evolution Studios ezt követően a DriveClubra tért át, majd miután az nem hozta a várt sikert, a Sony 2016-ban lehúzta a rolót a csapatnál. A Codemasters azonban átvette őket, és az OnRush után tavaly egy tényleg jó játékkal, a DiRT 5-tel bizonyíthatták, hogy tudnak valamit. Azért egy újabb MotorStormnak is lenne helye, látványos árkád versenyjátékokból hiány van mostanság.
A cikk a következő oldalon folytatódik!