Hirdetés

Ezek a játékok ünnepelnek fontos évfordulót 2024-ben – ha nem érezted ma még öregnek magad, segítünk

|

Milyen játékokat pörgettünk 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40 vagy 45 évvel ezelőtt? Emlékezzünk vissza együtt!

Hirdetés

Tíz év múlva remélhetőleg még írhatunk majd arról, hogy tizedik születésnapját ünnepli a Baldur's Gate 3 és az Alan Wake II, és húsz év eltelt a Grand Theft Auto V debütálása óta, de most még ne ugorjunk ennyire előre az időben, inkább ugorjunk vissza a múltba, nosztalgiázzunk, és keseregjünk együtt azon, mennyire rohan az idő.

Mert hát rohan, és mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy 2024-ben már ötéves lesz a Red Dead Redemption 2, a Death Stranding, a Disco Elysium és az Apex Legends, pedig mintha tegnap lett volna, hogy bosszankodva próbáltunk nekik helyet csinálni konzoljainkon.

Az alábbiakban még távolabbra megyünk, egészen 1979-ig, majd ötösével lépegetve eljutunk 2014-ig. Készüljetek, lesz pár "úristen, ez már ilyen régi?"-pillanat. Ha tavalyi és két évvel ezelőtti összefoglalónkról lemaradtál, a linkekre kattintva pótolhatod őket.

Hirdetés

45 év - Asteroids

1979-ben a videojáték-ipar még nagyon fiatal volt, de a játéktermekben már nyelték az aprókat a gépek. A legtöbbet a 1978-as Space Invaders fogyasztotta el, viszont nem sokkal ezt követően debütált az Asteroids, amiben az űrben (ez láthatóan népszerű helyszínválasztás volt akkoriban, igazodva a technológiai korlátokhoz, hiszen a feketeségnek nem kellett erőforrás) mindenféle azonosítatlan repülő tárgyakra, meg hát aszteroidákra lövöldöztünk. Igazán a '80-as években futott fel, nagy hatást gyakorolt a fejlesztőkre és a játékosokra egyaránt.

40 év - Naughty Dog és Karateka

Nem gondoltad, hogy napjaink egyik legjobban megbecsült fejlesztőcsapata, a Naughty Dog már a negyvenedik születésnapját ünnepli 2024-ben, ugye? 1984-ben JAM Software néven hozta létre Andy Gavin és Jason Rubin (a JAM a Jason and Andy's Magic rövidítése), majd 1989-ben nevezték át Naughty Dogra, és 2001-ben került a Sony kötelékébe. Első megjelent játékukat 1985-ben láthatta a közönség: a Math Jam egy matekoktató program volt, amit iskolákban próbáltak terjeszteni. Aztán idővel jött a Crash Bandicoot, a Jak and Daxter, az Uncharted, majd a The Last of Us-széria, és bár épp most kaszálták el ez utóbbi multis mellékágát, így sem kell a bezárástól félniük. Érdemes megtekinteni a 30. évfordulóra készült, 2014-ben kiadott videót, ami addig foglalja össze a csapat múltját.

A másik fontos szülinapos a Karateka, a főleg a Prince of Persia miatt ismert Jordan Mechner első játéka, amiben nyilván a karate került előtérbe, az egyik első olyan játék volt, amiben a harcművészet kiemelt szerepet kapott. Idén ősszel jelent meg a The Making of Karateka, ami egyszerre tartalmazza a játék különböző változatait (például egy remastert is), illetve dokumentumfilmes betéteket - 90-es Metacritic-átlaga is arról árulkodik, hogy aki szeretne a múltba utazni és többet megtudni a játéktörténelem ezen fontos eleméről, ezzel nem lőhet mellé.

35 év - Golden Axe, SimCity, Game Boy és Prince of Persia

Ha már az előbb a Karatekáról volt szó, jöjjön előbb a Prince of Persia, Mechner legendás sorozata, aminek új része januárban fog megjelenni. Az első még 1989-ben mutatkozott be Apple II-n, majd több platformra is átportolták, így a kritikai siker után anyagilag is jól teljesített. Csapdákat kellett kerülgetnünk, őrökkel és csontvázakkal vívnunk, a rotoszkópos eljárásnak köszönhetően pedig - a maga korában - lenyűgözően valósághű animációkat láthattunk.

Will Wright az 1984-es Raid on Bungeling Bay után öt évvel találta meg hivatását: ekkor jelent meg az első Sim játék, a SimCity. Feladatunk egy működő város felépítése volt, lakó- és ipari területekkel, élhető infrastruktúrával, boldog polgárokkal. Eleinte gyengén fogyott, de a játéksajtó hírét vitte annak, mennyire élvezetes, így talpra állt - segített azért az SNES-es változat megjelenése is, amiből közel hétszer annyi fogyott, mint a PC-sből. Sajnos ma már a sorozat sehol nincs, helyét a Cities: Skylines vette át.

1989-ben az otthoni játékkonzolok már széles körben elterjdedtek voltak, a negyedik generáció tartott épp, amiben a Sega a Mega Drive-val, az SNK a Neo Geóval, a Philips a CD-i-vel, a Nintendo pedig az SNES-sel igyekezett érvényesülni - na meg minden idők egyik legsikeresebb kézi konzoljával, a Game Boy-jal. Sikerének nem állta útját, hogy a korabeli konkurensekhez képest (Game Gear, Lynx, TurboExpress) technikailag elmaradottnak ítélték a kritikusok, egyszerűen olyan játékok jöttek rá, amik garantálták, hogy több keljen el belőle, mint bármi másból. Eladások tekintetében a Nintendo Switch, a DS és a PS2 előzte be, a PS4-nek csak megközelítenie sikerült.

Szintén 35 éves lett a Golden Axe, a Sega játéktermekből induló, de később a nappalikba is ellátogató, Conan ihlette játéka, amiben három harcos egyikével kell felszabadítanunk egy fantasy világot. Számos folytatása készült, de a 2008-as Beast Rider annyira rossz lett, hogy azóta nem merték elővenni a franchise-t. Aki elmélyülne ennek múltjában, annak a Checkpoint vonatkozó adását tudjuk ajánlani.

A folytatáshoz lapozz a következő oldalra!

Oldalak: 1 2 3

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)