Hirdetés

Ezek a játékok ünnepelnek fontos évfordulót 2024-ben – ha nem érezted ma még öregnek magad, segítünk

|

Milyen játékokat pörgettünk 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40 vagy 45 évvel ezelőtt? Emlékezzünk vissza együtt!

Hirdetés

20 év - Far Cry, World of Warcraft, GTA: San Andreas, Half-Life 2, Nintendo DS, PSP

2004-re sem mondhatja senki, hogy olyan év volt, amelyben nem volt mivel játszani, elsősorban már jól bejáratott franchise-ok bővültek új, kiváló részekkel. Még mielőtt azonban a kiadók biztosra mentek volna, a Ubisoft kockázatot vállalt egy fiatal csapat első játékának kiadásával.

A Yerli testvérek által alapított Crytek először egy techdemóval, az X-Isle: Dinosaur Islanddel hívta fel magára egyebek mellett az Nvidia figyelmét, majd a Ubisoft kérte meg őket arra, hogy ebből készítsenek teljes értékű játékot. Az általuk összerakott CryEngine-re építkezve négy év altt megszületett a Far Cry,  egy történetvezérelt FPS, amiben egy exkatona, Jack Carver trópusi szigeteken harcolt zsoldosokkal és szörnyetegekkel. Bár bizonyos mértékben szabadon be lehetett járni a területet, ennek sok értelme nem volt, viszont az alapokat, amikre még a Far Cry 6 is építkezett, itt fektették le.

Tíz évvel azután, hogy az első Warcraftban részt vehettünk az emberek és orkok harcában, a Blizzard univerzuma már jóval kidolgozottabb volt: olyannyira, hogy simán lehetett egy MMO-t építeni rá. Hosszas tesztelés után épp a széria 10. évfordulóján indult el a WoW, ami nagyon hamar minden idők legnépszerűbb MMORPG-jévé vált, és ezen pozícióját az elmúlt 20 évben semmi nem fenyegette. A játékosok kitartanak mellette, a fejlesztők még legalább három kiegészítővel terveznek, melyek közül a The War Within jövőre jelenik meg; a nosztalgiázni vágyóknak ott a World of Warcraft Classic is. Egy Warcraft 4-et igazán nem bánnánk, de addig is örömmel térünk vissza Azerothba.

A 2000-es évek elején nagyot ment a Rockstar, a Grand Theft Auto III sikerét gyorsan meglovagolva úgy adta ki az újabb GTA játékokat, mintha szorította volna az idő: 2002-ben a Vice Cityt, majd 2004-ben a San Andreast. Erős váltás volt ez mind helyszín, mind téma tekintetében, nem is nyerte el mindenki tetszését, de a fejlődés azonnal látható volt: egy sokkal nagyobb térkép, repülők, biciklik, edzés és gyorskaja, fodrászat és tetoválószalon, rengeteg új ötlet, rendszer, megoldás várt ránk. Joggal tartják minden idők egyik legjobb PS2-es játékának.

 

Nem ez volt az egyetlen klasszikus a felhozatalban: megjelent végre a Half-Life 2, installáltuk is gyorsan. A Valve sokkal hamarabb szeretett volna elkészülni vele, mert az 1998-as eredeti után egyértelmű volt, hogy Gordon Freeman kalandjait zabálja a nép: be is jelentették, hogy 2023 szeptemberében kiadják, aztán amikor ez nem valósult meg, egy hacker kiszivárogtatott egy félkész változatot, ami erősen odavágott a morálnak. Végül 2004 novemberében mégis csak ellátogathattunk a headcrabekkel, földönkívüliekkel teli, erősen egykori szovjet városokat idéző City 17-be, és hálásak voltunk az élményért. Remélhetőleg erről a jeles évfordulóról a Valve is méltó módon fog megemlékezni, nem mondjuk ki, milyen bejelentéssel.

Mint feljebb olvashattátok, ünnepel a Game Boy is, de most lesz kerek évfordulója (sőt, a Game Boyénál kerekebb) a Nintendo DS-nek, valamint a PSP-nek is. Előbbi minden idők második legtöbb példányban eladott konzolja (kevesebb mint egymillió választja el a vezető PS2-től), utóbbiból nagyjából feleannyi ment el, de kreatív, ötletes játékok születtek rá, és továbbra is azt kívánjuk, bárcsak a PlayStation Vita is annyira fontos lett volna a Sonynak.

Említést érdemel még: The Sims 2, Star Wars Battlefront, Killzone, FlatOut, Painkiller, Need for Speed: Underground 2

15 év - Plants vs. Zombies, Batman: Arkham Asylum, Borderlands, League of Legends

Igen, már közel tizenöt év eltelt azóta, hogy a StarCraft és Warcraft modokból kinőtt MOBA műfaj önállósodott, elkezdtek megjelenni olyan játékok, amik az Aeon of Strife és a Defense of the Ancients (röviden DotA) alapjaira építkeztek. Nem tudjuk, a League of Legends vagy a Dota 2-e a sikeresebb, de kétségtelen, hogy előbbi az öregebb. A Riot Games folyamatosan bővítette, új hősökkel dobta fel, és igyekezett gondoskodni arról, hogy az a kiemelt e-sport játék maradjon, ami még ma is egyre több érdeklődőt vonz - nem csak játszani élvezet, nézni is, mint azt milliók tanúsították a Worlds világbajnokság során.

Tizenöt éve volt az is, hogy a Rocksteady megmutatta, lehet jó szuperhősös játékot csinálni, hanem csak a bevétel, az épp aktuálisan mozikban futó alkotások hullámainak meglovagolása a lényeg. A Batman: Arkham Asylum egyebek mellett folytonos harcrendszerével emelkedett ki, de erős sztorija, atmoszférája is segített sikerében. Ma is ugyanannyira élvezetes, mint akkor volt, ha újra elővennétek, a remastert érdemes.

A Gearbox sokszor okozott nekünk csalódást az elmúlt években, ezt most nem is emlegetnénk fel inkább, viszont a Borderlands szériában legalább mindig bízhattunk (és egyébként ennek spin-offja, a Tiny Tina's Wonderlands is egész jó lett). Már a kooperatív lövöldözést előtérbe helyező alapjáték is jó volt, játékmenete és egyedi stílusa egyaránt magával ragadott minket, aztán ömlöttek a DLC-k, folytatások, minden, ami ahhoz kellett, hogy visszaugorjunk a lepusztult világba.

Végül pedig ne feledkezzünk meg a fantasztikus, könnyed játékokat gyártó PopCapről sem, ami a tower defense műfajon csavaró Plants vs. Zombies-zal annyira betalált, hogy az Electronic Arts gyorsan fel is vásárolta (és ezzel egy sötét kor köszöntött be, a régi PopCap örökre eltűnt a múltban, de szomorkodtunk már ezen eleget). A játékban mi a növények oldalán álltunk, a kertet kellett megvédenünk a nem kifejezetten okos, ám meglepően jól felszerelt élőholtaktól. Mindig volt biztosan nyerő taktika, de ez az élvezeti értékéből semmit nem vett el.

 

Említést érdemel még: GTA IV: The Lost and Damned, GTA: Chinatown Wars, Infamous, Prototype, Brütal Legend

10 év - South Park: The Stick of Truth, Hearthstone, Goat Simulator, Watch Dogs

Végül pedig vegyük sorra 2014 nagy újdonságait; mint a cikk végén láthatjátok, sűrű év volt emlékezetes játékokkal és eseményekkel, de mi ezekből most csak négyet emeltünk ki. 

Kezdjük a South Park: The Stick of Truth-szal, a valaha volt legjobb South Park játékkal, aminek midnen tekintetben sikerült kiválóan megragadnia a sorozat esszenciáját. Gyakorlatilag olyan élményt adott, mintha a széria egy epizódját játszottuk volna, amihez Trey Parker és Matt Stone közreműködése is hozzájárult. Játékmenetét, humorát, sztoriját ugyanannyira szerettük. Sajnos folytatása, a Fractured but Whole már messze nem volt olyan erős, de ezt nem is az Obsidian, hanem a Ubisoft egyik belsős csapata csinálta. 

Tízéves a Hearthstone, a Warcraft világából merítő kártyajáték, ami ma már nem annyira népszerű, mint a csúcson volt, de a Blizzard még mindig frissen tartja, e-sport versenyek is feltűnnek olykor-olykor. Pörgősebb, mint a hagyományos, valódi lapokkal játszott TCG-k, hangulatos, könnyű kitanulni, de ha profivá akarunk válni, ismernünk kell a kártyákat. Aki ma kezd bele, készüljön arra, hogy úgy érezheti, le van maradva.

Áprilisi tréfának indult, aztán kész játék lett (már amennyire), és stílusosan április 1-jén jelent meg a Goat Simulator, ami a maga hibás, bugos, tökéletelen, kidolgozatlan játékmenetével lett milliók menedéke, akik nem komoly, történetvezérelt játékokra vágytak, hanem egy gondolkodást mérsékelten igénylő valamire. A fejlesztők szándékosan hagytak benne számos hibát, mert ezektől még viccesebb lett a játék, és erősen rájátszottak arra, hogy ez egy paródia.

Végül pedig beszéljünk a Watch Dogsról, amit nem azért tartottunk fontosnak kiemelni, mert kiemelkedő játéknak gondoljuk, hanem azért, mert ennek megjelenése után a Ubisoft fontos átalakuláson ment át. Mind emlékszünk még arra, hogyan nézett ki a játék a 2012-as E3-on bemutatott demóban, és mennyire nem olyan lett végül a látványa. Ebből akkoriban nagy botrány kerekedett, akkora, hogy a kiadó utána már nem merte megint megjátszani, azóta nagyjából őszinte előzetesekkel reklámozza játékait, és néhány kivételtől eltekintve másoknál is azt látjuk, tanultak ebből az esetből. Egyébként nem volt rossz, nem véletlenül jött két folytatása is azóta. 

Említést érdemel még: Titanfall, Need for Speed film, The Elder Scrolls Online, Divinity: Original Sin, Five Nights at Freddy's, P.T, a GamerGate-botrány, Destiny, The Vanishing of Ethan Carter, Alien: Isolation, a Microsoft felvásárolta a Mojanget, Dragon Age: Inquisition, The Crew, Elite: Dangerous

Oldalak: 1 2 3

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)