Az Activision egyik taktikája mindig is az volt, hogy ha valami népszerű, abból a maximumot igyekszik kihajtani. Ebbe halt bele a Guitar Hero, viszont emiatt jön minden évben új Call of Duty is. Néha bejön a dolog, néha nem, de a kiadó már közel 40 éve üzemel, és nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben bezárja kapuit. A Tony Hawk's Pro Skater sorozatot idővel sikerült módszeresen kinyírni, de gyönyörű és fura évek voltak azok, amikben tündökölt. A Disney's Extreme Skate Adventure is ennek a kornak a gyermeke.
Mindenki deszkás
A Tony Hawk's Pro Skater sorozat részeiről könnyű azt gondolni, hogy rétegjátékok, de az első néhány óriásit ment a maga idejében. A deszkázás népszerűsége amúgy is a csúcson volt akkor, a játékok pedig új érdeklődőket vonzottak a sportág felé. Mi is ezért mentünk a haverokkal Etnies cipőben és Element pólóban, zsebben láncos Spitfire-pénztárcával, deszkázás címszó alatt sörözni a salgótarjáni sportcsarnok elé, aztán nyilván még ollie-zni sem tanultunk meg rendesen. A játékokból legalább a trükkök nevét sikerült megjegyezni, tudtuk, az a szerencsétlenkedés, amit csinálunk, milyen mozdulathoz hasonlít a leginkább. Ez volt a mi Fortnite-unk.
Az első THPS azonnal sikert aratott a kritikusok és a játékosok körében egyaránt. 2000-ben a harmadik legnagyobb példányszámban eladott játék lett az Egyesült Államokban, és csak a THPS2, valamint a Pokémon Stadium tudta megelőzni. A 2001-ben megjelent THPS3 volt az első PlayStation 2-es cím, ami támogatta az online játékot, és a GTA III-mal holtversenyben áll a Metacritic PS2-es listájának élén. A széria játéktörténelmi és popkulturális jelentősége egyaránt megkérdőjelezhetetlen.
Emlékszel, amikor Pumba beadta a McTwistet?
A negyedik rész megjelenése után a Disney fejeseinek egy fantasztikus ötlete támadt: a THPS sorozat és a deszkázás népszerű, a stúdió karakterei úgyszintén, úgyhogy ezeket össze kell mosni. Ezzel - ahogy azt a megjelenést beharangozó sajtóközleményben az Activision akkori alelnöke, Larry Goldberg nagyon büszkén megfogalmazta - megszületett az első játék, ami lehetőséget adott a játékosoknak, hogy filmek helyszínein deszkázzanak keresztül! Mi több, ez volt az első játék, amiben Buzz, Tarzan és Simba egyszerre szerepeltek! A Neversoft adta a Tony Hawk's Pro Skater 4 motorját, a Disney a filmes jogokat, az akkor már egy 102 kiskutya játékot a háta mögött tudó Toys for Bob meg segített a kettőt összegyúrni. A Toy Story, az Oroszlánkirály és a Tarzan főszereplői (akik közül 12 volt irányítható és még néhány NPC) mellé bekerült még tíz gyermek, az Extreme Skate Crew tagjai (mert akkor minden, aminek a nevében szerepelt, hogy extrém, automatikusan tízszer menőbb volt), akiket egy válogatás során kiválasztott tíz, 6 és 14 év közti amerikai fiatalról mintáztak. Ez amúgy önmagában érdekes: a nevezők első feladata az volt, hogy küldjenek egy képet magukról, valamint egy videokazettát, amin látható, mennyire királyul deszkáznak, majd a legjobb 10-ből közönségszavazással emeltek ki még kettőt, akik aztán kiemelt szerepet kaphattak a játékban. Láthatóan nem pihent a marketing.
Amúgy díjat adnék annak, aki a "Deszkázz, mint egy profi - Disney-stílusban" (Skate Like a Pro - Disney Style) szlogent sajtóközleménybe írta vagy íratta.
A játékmenet maga persze automatikusan jó lett, nem sokat tekertek a Tony Hawk's Pro Skater 4 által lefektetett alapokon, ezen felül pedig tényleg csak azon múlt az egész, hogy ki mennyire tudta befogadni a gördeszkázó (vagyis hát igazából valamiféle deszkaszerűségen álló) Simbát meg Timont és Pumbát. A célközönségnek nagy élmény lehetett a franchise-ok helyszínein gurulni, és még speciális trükkök is készültek mókás, a hozzájuk tartozó karakterre utaló elnevezésekkel. Azon túl, hogy a gördeszkázásból és a rajzfilmekből akartak valamit gyúrni, a koncepció és a megvalósítás sem volt kimondottan rossz, csak olyan licencelt játékosan erőtlen.
És hát nincs jó deszkás játék jó zene nélkül, a kiadó erről sem feledkezett meg. Vagyis hát próbált nem megfeledkezni. Mégis csak egy gyerekeknek szánt játékról volt szó, nem lehetett nagyon zúzós dalokat berakni, úgyhogy bár a Simple Plantől, a Smash Mouthtól és a Basement Jaxx-től is válogattak, nem lett túl erős a kínálat. Ami meg zúzósabb dal volt, az nagyon nem illett a képen látottakhoz. Ez például a felhozatal egyik, kimondottan nem odacsapós tagja, ami mondjuk jobban illett a játékhoz, mint a fenti, Pumbás videóban is hallható Downfall:
Nem tudni, mennyire fogyott jól, hozta-e az Activision és a Disney által elvárt számokat (a VGChartz megkérdőjelezhető adatai alapján világszerte 320 000 példány kelt el belőle), de az biztos, hogy a sikeres dolgok összemosásának fantasztikus torzszülött példája lett.