Nagyon sok időnek kellett eltelnie, mire rájöttem, hogy a The Simset lehet, sőt, néha jobb úgy játszani, hogy nem írom be először negyvenkétezerszer a CTRL+SHIFT+C-vel előhúzható konzolba a "klapaucius" szót. Eleve úgy kaptam meg kb. 15 évvel ezelőtt az egyedi borítós, TDK-lemezes különleges kiadást, hogy járt mellé a cheatek listája, amikkel jelentősen megkönnyíthettem simjeim életét, arra fókuszálhattam, amit igazán szerettem: a házépítésre, a dőzsölésre, a medencéből kivezető létra eltörlésére. Persze nem ez volt az első játék, amiben csalni lehetett.
Amióta játék van, cheat is van
Cheatek a nyolcvanas évek óta léteznek, és nyilván nem azért, hogy a játékosok áthághassák a szabályokat, megkönnyíthessék a saját dolgukat; a fejlesztők nem azért dolgoztak ki összetett előrehaladási rendszereket, hogy azokat pár betű leütésével semmissé lehessen tenni. A kódok eredeti célja az volt, hogy a tesztelés során egyszerűen, gyorsan ki lehessen próbálni, mi hogyan működik, és ne legyen muszáj mindig végigjátszani egy játékot, ha a tesztelők egy a közepén, végén lévő hiba javításának sikerességét akarták ellenőrizni. Eltávolíthatták volna őket a megjelenés előtt, de sok fejlesztő inkább nem akarta már az utolsó pillanatban a működő játék kódját piszkálni, mert nem volt szükség új bugokra. Anno a patchelést sem lehetett olyan könnyen megoldani (már amikor lehetett egyáltalán), mint napjainkban.
Valahogy aztán mindig kitudódott, milyen kódok léteznek és mit csinálnak, elkezdtek terjedni a játékosok között, magazinok külön rovatokat szenteltek nekik.
Az egész aztán odáig eszkalálódott, hogy már direkt a felhasználók örömére építettek be cheateket, hirtelen reklámértékük lett mind a kiadók, mind az újságírók számára. Sokkal szórakoztatóbb volt olyan játékot játszani, ami titkokat rejtett. Alap volt az örök élet, ingyen lőszer, de az Age of Empiresben például sportautót oldhattunk fel, más játékokban meg bónusz módok bújtak meg.
Amióta cheat van, valaki jól jár
A cheateken sokan kerestek is. Hamar megjelentek a trainerek, illetve talán rémlik még néhányatoknak a '90-es évekből a Codemasters által tervezett Game Genie, melyet a Nintendo és a SEGA gépeihez csatlakoztatva módosíthattuk a játékok egyes adatait. A Nintendo ezt nagyon ellenezte, perelt is (elbukott), viszont a SEGA támogatta azzal a feltétellel, hogy azoknál a játékoknál nem működik, amiknél lehet menteni. A Code Breaker és a GameShark eszközök is hasonló szerepet töltöttek be valamivel később, de a CD-ROM elterjedésével és a folyamatos rendszer- valamint játékfrissítésekkel szép lassan megszűntek működni, vagy fölöslegessé váltak. Az internethasználók számának növekedése egyébként szép lassan kinyírta a magazinok cheatrovatait is, mert minden kód csak egy keresésnyire volt - és végül maguknak a cheateknek is sírt ásott.
Az internet ezt is megölte
A konzolok egyre több online funkcióval bővültek, többjátékos módok, ranglisták, achievementek és trophyk kerültek a játékokba, és ezek mindegyikének ártottak a csalások. Vicces extra funkcióból hatalmas problémává változtak hirtelen, ami ellen az egész gyakorlat beszüntetésével lehetett a legegyszerűbben tenni. Eredeti céljukat is elvesztették, mivel a fejlesztői eszközök is jelentősen fejlődtek: vagy nem volt szükség ilyen trükkökre, vagy egy kattintással ki lehetett venni a konzolt és az egész tesztelői rendszert. Manapság aki a szabályokat áthágva akar tökölődni egy játékkal, az javarészt modokhoz kénytelen nyúlni. Nagyon ritkán lehet manapság cheatekkel találkozni. A Grand Theft Auto V-ben például vannak, de alig pár játékba építik be, és nem feltétlenül kóddal teszik elérhetővé az extra módokat, lehetőségeket, hanem feladatok teljesítésével tudjuk feloldani azokat.
Melyik volt a kedvenc cheatetek? Melyiket használtátok legtöbbször?