Az E3 alatt egész sok új információt kaptunk arról, mit rejt az Xbox jövője hardveres szempontból és a játékfelhozatal tekintetében, de nem érdemes megfeledkezni a Microsoft játékos részlegének harmadik fontos pilléréről, az Xboxhoz kapcsolódó szolgáltatásokról sem. A felturbózott Game Pass mellett szó esett Los Angelesben arról, hogy a névválasztás könnyebb lett az Xbox Live-on, viszont a Kotakunak adott interjújában Phil Spencer fontosabb újításokról is szót ejtett, amiknek az a célja, hogy egy befogadóbb közösséget segítsenek létrehozni. Ennek pedig ára van.
Az Xbox divízió főnöke korábban egy hosszabb blogposztban előrebocsátotta, hogy a jövőben olyan eszközöket fognak bevezetni, amik segítenek kiszűrni a civilizált viselkedésre képtelen felhasználókat, amint pedig a későbbi interjúban elárulta, a poszt célja elsősorban az volt, hogy előre jelezzék a csapat által kijelölt irányt annak teljes tudatában, hogy lesznek, akik cenzúrát kiáltva szembeszállnak majd az Xbox Live-ra érkező új feature-ökkel.
"A fő ok az volt, hogy haladunk előre a Gaming For Everyone programunkkal, meg fogjuk erősíteni a szülői felügyeleti eszközeinket, és be fogunk vezetni néhány új szolgáltatást, és tudjuk, hogy lesz egy szélsőséges csoport, akiknek nem fog tetszeni az irány, amit választottunk."
Spencer úgy gondolja, hogy ennek az öntisztulásnak az érdekében konfliktust kell vállalni.
Ezt már korábban is kimondtam nyilvánosan: az Xbox Live nem egy olyan platform, ahol a szólásszabadság elsőbbséget élvez. Nem egy olyan hely, ahová bárki odajöhet és bármit mondhat. És azon dolgozunk, hogy biztonságos és befogadó környezet legyen mindenki számára, ennek kapcsán nem szeretnék kétértelműen fogalmazni".
Ami a konkrét intézkedéseket tekinti, az Xbox-főnök még a blogposztban utalt rá, hogy elsősorban nem a szolgáltatás üzemeltetői, hanem a közösség tagjai kapnak új eszközöket. Egyfelől a saját fiókjukon is bevezethetnek olyan korlátozásokat, amik korábban a szülői felügyelet részei voltak, így a saját digitális eszközhasználatukat egészségesebbé tehetik például egy költési plafon, vagy napi képernyő-használati időkorlát beállításával.
Másfelől pedig az Xbox Live egyik közösségi funkciója, a Clubs bővül új kritériumokkal: eddig alapvetően játékbeli szempontok alapján állíthattuk be, hogy kiket látunk szívesen a klubunkban, de mostantól olyan viselkedésbeli normákat is meghatározhatunk, mint például a káromkodásmentes játékra való törekvés. A klubok ráadásul saját moderátorokat is kijelölhetnek majd, akik betartatják a meghatározott szabályokat.
Amellett pedig, hogy a Microsoft munkatársai maguk is egy normálisabb, kevésbé toxikus térben játszanának szívesen, Spencer elmondása szerint részben felelősségérzetből is építik be az új funkciókat.
"Az egyik dolog: a mi tulajdonunkban van a Minecraft. Ez nem csak a Minecraftról szól, de eszünkbe jutott a felelősség, ami azzal jár, hogy egy ilyen széles korcsoportot felölelő játékunk van. Rengeteg gyerek első játékélménye egy szülő telefonján történik, egy kocsi hátsó ülésén. Amikor ők belépnek az online játékok világába, lehetőségünk van meghatározni - ha konkrét szabályoknak nem is nevezném őket - egy közös viselkedési kódot és így fel tudjuk őket készíteni arra, hogy mi vár majd rájuk."
Spencer hozzátette, hogy reményei szerint az Xbox Live-on meglévő játékaik, barátaik és achievemntjeik miatt a játékosaik nagyobb értéket tulajdonítanak majd a fiókjuknak, mint például egy a Twitteren, vagy a Twitchen és így jobb esélyük van, hogy a banhammer meglengetése helyett ténylegesen jobb viselkedésre bírják a felhasználóikat.