Mindig nagyon izgalmasak azok a címek, amelyek rögtön a mély vízbe dobják az embert, és a játékosnak meg kell tanulnia, mit és hogyan tehet meg az adott játék univerzumában. Az X4: Foundations is ilyen darab, amely abból a szempontból nem egyedi, hogy egy közel húszéves sorozat legújabb része, viszont mégis előrelépés a franchise legutóbbi játékához, az X Rebirthhöz képest.
Űrkalandorok
Az Egosoft fejlesztőcsapat először 1999-ben jelent meg a piacon az X sorozat első darabjával, amely a Beyond the Frontier címet kapta. Az akkoriban már jó néhány részt megélt és roppant népszerűségnek örvendő, 1984 óta futó Elite űrszimulátor-franchise legnagyobb riválisának kiáltották ki a német stúdió játékát, de az X mégis egy más stílust képviselt és képvisel a mai napig. Az első X főszereplője, Kyle William Brennan kapitány még a sorozat alapján írt 2005-ös regényben, a Farnnham's Legends sci-fi-kötetben is központi szerepet tölt be. A széria két számozott folytatás mellett több kiegészítőt is megélt, de a 2011-ben kiadott utolsó X3-epizód, vagyis az Albion Prelude óta egészen 2018-ig kellett várni a folytatásra. Az X4: Foundations a sorozat többi részéhez képest sokkal gyengébben sikerült X Rebirth eseményei után tíz évvel vág bele a sztoriba, de abból sajnos vajmi keveset fogunk megérteni, mert ez nem egy kimondottan történetvezért alkotás. Inkább úgy érdemes rá tekinteni, mint egy hatalmas űrbeli játszótérre, ahol gyakorlatilag azt csinálhatunk a játék keretein belül, amihez kedvünk van. Űrkalóz szeretnél lenni, vagy tiszteletreméltó kereskedő? Megteheted. Pacifista űrfelfedező válhat belőled, de akár fel is szerelkezhetsz egy rakás fegyverrel, és beleköthetsz mindenbe és mindenkibe, ami és aki mozog. A lehetőségek tárháza gyakorlatilag határtalan, viszont ahhoz, hogy önfeledten élvezni tudjuk a játékot, rengeteg tanulnivalónk van az X4 alapmechanikáitól kezdve az univerzum gazdasági összefüggésein keresztül a különböző frakciók kapcsolatrendszerének megismeréséig.
Honnan jöttem, hová tartok?
A Foundations gyakorlatilag független címnek tekinthető a sorozat többi epizódjához képest abból a szempontból, hogy egyáltalán nem szükséges ismernünk sem a korábbi részek történetét, sem pedig az irányítást vagy éppen magát az űrszimulátorok műfaját. Bátran bele lehet vágni a kalandba, viszont aki vakon kezd neki az X4-nek, az ne számítson arra, hogy pár óra elteltével már az univerzum legrettegettebb űrkalózává válik. Nagyon lassan ismerhetjük meg a játékot, és a fejlesztők egyáltalán nem kívánták szájbarágósan elmagyarázni, milyen lehetőségeink vannak. Alapvetően három, teljesen különböző háttértörténettel rendelkező főhős szerepébe bújva kezdhetjük el a játékot.
A Young Gun lehetőséggel Val Selton kalandorként kezdjük karrierünket a Black Hole Sunon (sajnos itt nem csendül fel a Soundgarden azonos című dala) Elite Vanguard űrhajónkkal és 10 ezer kredittel a számlánkon. A második opció az Amankalat nevű figura, a Dedicated Warrior, vagyis a harcedzett egykori katona, aki 5 ezer kredittel kezd Pontifex's Claimen Perseus nevű hajójával. Végül választhatjuk még Selaia Tarrent, aki a Sacred Relicről indul felfedezőútra stílusosan Discoverer nevű űrhajójával, ugyancsak 5 ezer kredittel a zsebében. Selaia képviseli az Untested Explorer kategóriát, vagyis a harcossal ellentétben ezt a lehetőséget választva nem az űrcsaták, hanem inkább a világ megismerése és a kereskedelem lesz a legfőbb célunk. Első körben javasolt Val Selton karakterét választani, mert amellett, hogy a háttértörténetének köszönhetően rugalmasan bármilyen karrier felé vehetjük az utunkat, kizárólag ebben az esetben van lehetőségünk a tutorialfeladatok teljesítésére. Ez erősen ajánlott minden, a sorozattal vagy a műfajjal ismerkedő játékos számára, de még azoknak is érdemes lehet felfrissíteni emlékeiket, akik már évek óta röpködnek az X sorozat univerzumában.
Sajnos a tutorial rendszerét eléggé elhanyagolták a fejlesztők. Összesen tizennégy fejezeten keresztül ismerkedhetünk meg a játékkal, de kissé átláthatatlan az egész, és esetenként azt sem tudjuk, hogy jól csináltunk-e valamit, és továbbléphetünk-e a következő leckére, vagy csak véletlenszerűen kattintgatunk, ahogy haladunk előre a sötétségbe űrhajónkkal. Aki ténylegesen nulláról kezdi a játékot, ne bízzon kizárólag a beépített oktatómódban és abban, hogy majd magától felfedezi az összes bonyolult játékmechanikát. Nem szégyen tapasztaltabb játékosok edukációs videói segítségével tanulni, ha teljes valójában kívánjuk élvezni az X4: Foundationst.
Csak egy pont a nagyvilágban
A kaland kezdetén, miután sikerült elsajátítanod az űrhajó irányítását, és végre van fogalmad arról, hogy mi is történik a játék hatalmas univerzumában, ne lépődj meg, ha teljesen elveszettnek érzed magad. Az X4 világa gigantikus, tele van rengeteg felfedezni valóval, számos, különböző érdeket képviselő és nézeteket valló frakcióval és olyan mesterséges intelligenciával, amely nem arra hagyatkozik, hogy minden egyes apróságot maga a játékos végezzen el. Az NPC-k teszik a dolgukat beleszólás nélkül is, a kereskedőknek, rendőröknek, katonáknak és még számos más karakternek megvannak a maguk teendői, nem minden történés függ a játékos döntéseitől. Sokszor az a benyomásunk, mintha céltalanul utaznánk egyik állomásról a másikra, ám érdemes időt szánni a felfedezésre, hogy különböző feladatokat és missziókat teljesíthessünk a jobb felszerelések beszerzése, kreditjeink halmozása és nem utolsósorban reputációnk növelése céljából. Persze egyedül roppant nehéz érvényesülni, inkább szerződtess munkásokat, bővítsd kapcsolatrendszeredet, hogy minél többre vidd.
A játék gazdasági rendszere néhány bugtól eltekintve jól működik, zavarba ejtően sok számadat és statisztikai kimutatás alapján tájékozódhatunk. Az X4 részletes naplót vezet a történtekről, aprólékos menürendszerben követheted nyomon a frakciókkal ápolt kapcsolataid természetét és tetteid következményeit, továbbá szinte az összes elképzelhető információ eltárolódik az enciklopédiában. A stílusra vevő játékosokat könnyen magával ragadhatja az Egosoft alkotásának részletessége és komplexitása, de aki egy kibontakozó történetre vágyik, az lehet, hogy csalódni fog. A sztori gyakorlatilag a különböző küldetések elvállalásával és teljesítésével próbál kibontakozni, de jobban tesszük, ha a saját utunkat járva igyekszünk a lehető legtöbbet kihozni főhősünk karrierjéből. A Foundations univerzuma a mi játszóterünk, és csak rajtunk múlik, hogy melyik irányba indulunk el.
Az űr szépsége
A játék grafikája és optimalizálása kifogástalan. A hajók és a bázisok jól mutatnak, a grafikai motort az Egosoft az X Rebirth VR Edition kiadása után is csiszolgatta, így erre egyáltalán nem lehet panasz. Ami kicsit zavaró, hogy a felhasználói felület sűrű, és kissé átláthatatlan, de idővel ehhez is hozzá lehet szokni. Összességében az X4: Foundations egy roppant részletgazdag űrszimulátor, amely apróbb hibái és néha unalomba fulladó teendői ellenére is szórakoztató. A játékot viszont csak úgy lehet igazán megismerni és élvezni, ha rengeteg időt szánunk rá, ezért a műfajjal ismerkedőknek vagy a pár óra kikapcsolódásra vágyóknak kétszer is meg kell gondolniuk, hogy belevágjanak-e.