A nemrégiben megjelent májusi GameStar hasábjain olvashattok egy részletes beszámolót a Grand Finals 2015-ről, és egy interjút Wargaming európai részlegének igazgatójával. Ugyanakkor Max Chuvalov, a World of Tanks termékmenedzsere is jelen volt a rendezvényen, és nem bírtuk megállni, hogy őt ne faggassuk ki a játékról, a jövőbeli tervekről, arról, hogy mit gondol az esportról, és hogyan befolyásolja a World of Tanks világbajnokság az egész ágazat jövőjét.
GS: Meg tudnál velünk osztani néhány még be nem jelentett, exkluzív információt a World of Tanks bármely verziójával kapcsolatban? Persze amiről szabad beszélned.
Max Chuvalov: Ha általánosságban érdekelnek a dolgok, fussunk át a WoT jelenlegi helyzetén. A legújabb frissítés a játékhoz a 9.7-es verzió, ami a Grand Finals után vált elérhetővé Európában is. Az egyik legfontosabb újítás ebben a frissítésben a Team Battle Mode-ba hozott változásokat. Bevezettük a Ladder Systemet, a játékosok most már létrehozhatják saját csapataikat, saját logójukat és mottójukat, emblémájukat, és haladhatnak felfelé a ranglétrán, elérve különböző juttatásokat és előnyöket a divízióban, amiben szerepelnek, miután az idény véget ért. Ez egyszerűvé teszi a játékosainknak, hogy gyakoroljanak, és megkönnyíti az egyedüli játékosoknak, hogy csapatot találjanak maguknak.
Továbbá akár csapatok is kereshetnek embert egy hiányzó helyre, de teljesen a nulláról is létre lehet hozni csapatot. Így bárki kipróbálhatja milyen is társakkal együtt játszani és könnyebben haladhat előre az esportolók szintje felé. Ezzel lebontjuk a korlátokat a játékosok előtt, fejlődhetnek, előre léphetnek és jutalmakat oldhatnak fel; ez nagyon fontos. Továbbá a Ladder Systemmel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy nagyon jól ki lett egyensúlyozva. A rangjuk, tudásuk alapján osztja be a csapatokat. Nem fognak kezdők szembetalálkozni profi csapatokkal, azonos tudású és tapasztalatú ellenfelekkel csapnak össze a játékosok, és ahogy haladnak előre, úgy mérhetik össze tudásukat egyre erősödő és más stratégiákat alkalmazó játékosokkal. Ez egy olyan tanulási folyamat, aminek a végén a legjobbak eljuthatnak az esportolók szintjére.
GS: Az említett Ladder System szerintem nem csak a játék szempontjából nagy fejlődés, hanem segíti magának az esportnak a fejlődését is. A sajtótájékoztatón beszéltek róla, hogy milyen fontos befektetni az esport jövőjébe, tudnál pár szót mondani, hogy milyen terveitek vannak az esportok fejlesztésére, népszerűsítésére?
MC: Van egy nagyon nagy dokumentumunk arról, hogyan szeretnénk továbbhaladni az esport világában, hogyan szeretnénk fejleszteni azt. Jelen pillanatban olyan helyzetben vagyunk, más fejlesztőkkel egyetemben, mint például a Riot Games vagy a Valve, hogy nagyon sokat teszünk az esportért, hogy fejlesszük ezt az iparágat. Egy olyan dologról beszélünk, ami elég új, és robbanásszerű fejlődésbe kezdett az orrunk előtt. Megfigyelhetjük, hogy 5-10 évvel ezelőtt egy igen szűk réteg foglalkozott az esportokkal, de most már egyre népszerűbb és egyre nagyobb tömegeket érdekel, egyre több csatornán érhetőek el. Ilyen például a Twitch, vagy akár a YouTube, ahol az emberek nyomon követhetik kedvenc csapataikat, eseményeiket.
Ennek az iparnak is infrastruktúrára van szüksége, amiből mindenki előnyösen jön ki, amiből mindenki részesül. Egy olyan szisztémára, mint amilyen a filmiparban, a zeneiparban, vagy akár az általános játékiparban van. Mi pont ezt az ökoszisztémát szeretnénk megteremteni, aminek több tartóoszlopa van. Ezek a játékosok, a kiadók, a szponzorok, mint például nekünk az Intel és a Razer, és mindegyik résztvevőnek valamilyenfajta hasznot kell elérni, hogy befektessenek. Ez a befektetés lehet az idejük, a pénzük vagy bármi más, és ha egy ilyen szisztéma létrejön, akkor ez az ipar virágozni fog.
Mi együtt dolgozunk magukkal a játékosokkal, próbáljuk megmutatni, megtanítani nekik, hogy az esport egy hatalmas üzlet és ők így üzletemberek lehetnek, ugyanúgy, mint a profi sportolók. Fontos hogy fizetést tudjunk biztosítani a játékosoknak, ezzel nem csak biztonságot nyújtva nekik, de megmutathatják barátaiknak, szüleiknek és az egész a társadalomnak, hogy ez egy munka és ezért rengeteget kell gyakorolniuk, együtt lenniük a csapattársaikkal. Ez nem csak szórakozás számukra, hanem egyben a foglalkozásuk is. Segítünk nekik, hogyan találhatnak szponzorokat magunknak, hogyan hozhatják létre a saját brandjüket, hogyan alakíthatják ki a logójukat, PR rendszerüket, hogyan blogoljanak.
Ez az első lépés. Próbáljuk összehozni őket partnerekkel, mert sok olyan partner van, akik nem vettek részt eddig ebben az iparban, és szeretnének ők is pár első lépést megtenni. Ők sem tudják, milyen hasznuk lehet ebből, melyik csapattal kéne társulniuk, milyen nézettségeket szerezhetnek a különböző csatornákon. Ez egy új platform sokak számára. Ezért próbáljuk minél tisztábbá és érthetőbbé tenni a dolgot mind a két oldalnak, hogy egyértelmű célokat állíthassanak fel maguk elé, és hogy megfelelő energiát fektessenek a dologba. A játékosok az idejüket, a cégek a pénzüket vagy termékeiket, míg a fejlesztők, mint mi is magukat a játékokat biztosítjuk ehhez. Ez egy hatalmas iparág, több különböző érdekkel, és segítünk ezt megtanulni a játékosoknak, hogy tudják, kikkel éri meg nekik a legjobban társulni.
GS: Említetted a jelenlegi profi sportolókat, és hogy az esportok elérik más sportok rangját. El tudod képzelni, hogy egyszer legyen egy esport olimpia? Ugyan úgy, mint a jelenlegi olimpia felépítése, hogy a legfontosabbak, vagy akár az összes esport képviseli magát, és 3-4 hétig tart egy előre meghatározott helyszínen?
MC: Igen. Véleményem szerint ez mindenképpen be fog következni valamikor a jövőben. Már most is van ehhez hasonló világbajnokság, a WCG, de úgy, gondolom először meg kell változnia az emberek hozzáállásának. 5 évvel ezelőtt, de akár még ma is rengeteg régimódi ember van, aki úgy gondolja, hogy egy videojáték nem más, mint időpocsékolás, de nem kritizálják így a filmeket vagy a zenét. Ugyan úgy időt töltesz azzal, hogy megnézel egy filmet, egy sorozatot vagy hogy játszol egy játékkal. Mindegyik arról szól, hogy az emberek olyan dolgot csinálnak, amit élveznek. Ezek az emberek magát az esportot is kritizálják, hogy nem igazi sport, mert a játékosok ülnek és nem végeznek testmozgást; de vegyük a sakkot, az egy sport és ezzel nem vitázik senki. Itt ugyanúgy az emberek az elméjüket használják, nem pedig futnak vagy ugranak.
Tehát az emberek hozzáállását, gondolkodásmódját kéne megváltoztatni, és az nem egy egyszerű feladat, de úgy érzem jó úton haladunk. Vegyük ezt az eseményt például, több ezer ember áll kint kígyózó sorokban, hogy bejussanak, és már több ezer ember van bent a csarnokban. Tavaly végül a két napos döntőt 1,7 millió ember követte nyomon. Úgy gondolom, épp a határán vagyunk, hogy az esport egy igazi nagy durranássá váljon, és nagyon boldog lennék, ha mondjuk öt év múlva esportolók részt vennének az Olimpiai Játékokon. Nagyon jó volt látni, hogy a legutóbbi téli olimpián, Szocsiban egy Need For Speed-játékos vitte az egyik ország zászlaját más sportolók között.
GS: Egy kis mókázás a végére. Már mindenki játszhat a World of Tanksszel és a World of Warplanes-szel, készülőben van a World of Warships is. Számíthatunk esetleg egy totális hadviseléses játékra, ami egybegyúrja ezt a három hadviselést?
MC: (nevet) Ez egy nagyon gyakori kérdés, szinte mindenki a médiától és maguk a játékosok is felteszik valamilyen formában. Az biztos, hogy olyan, ahol ezt a három játékot összemossuk nem lesz, hiszen a játékmenet eltér ezekben a címekben, és a pályák méretei is drasztikusan különböznek. Például egy World of Tanks pálya körülbelül 1 négyzetkilométer nagyságú, míg egy pálya a World of Warshipsben akár 25 négyzetkilométer is lehet, és a hajók akár 20 kilométer messzire is ellőhetnek és szétbombáznának egy tankot a semmiből. Szóval nagyon nehéz lenne összeolvasztani ezt a három játékot, de nem mondtunk soha nemet egy olyan játékra, ahol a hadviselés több fajtája is megjelenik, nem csak egy aspektusa. Még nem döntöttük el, hová haladunk tovább, miután véget ér ez az úgynevezett trilógia, de ha csak a trilógiáról beszélünk, lehetetlen ezeket jól kiegyensúlyozva összemosni.
GS: Köszönöm a válaszokat!
Magáról a két napos Grand Finals eseményről már olvashattatok egy élménybeszámolót itt a GSO-n, és ha tényleg mindent tudni akartok a Wargaming nagyszabású rendezvényéről, akkor mint említettem, mindent megtaláltok májusi lapszámunkban.