Will Wright neve mára egyet jelent a számítógépes játékok történelmét alapvetően meghatározó, tucatnyi designer-guru egyikével, akik zseniális és olykor meghökkentő ötleteikkel formálták az alapokat egészen a virtuális szórakoztatás hajnalától kezdve. Ezen az emelkedett hangvételű jellemzésen az a tény sem változtat, hogy a forradalminak várt, de végül korántsem akkorát durranó Spore kiadása után Will (sokak, elsősorban az EA nagy bánatára) kissé távolabbra evezett a játékipartól.
A hír apropója, hogy New York-ban - azon belül is Rochester-ben - létezik egy "The Strong National Museum of Play" nevű múzeum, melynek része az International Center for the History of Electronic Games" (Elektronikus Játéktörténelem Nemzetközi Központja) elnevezésű szervezet. Ez utóbbi természetesen, ahogyan a neve is mutatja, nem kizárólag a mai értelemben vett videó-játékokkal foglalkozik, hanem ezek előfutáraival (kvarcjátékok, játéktermi gépek stb.) is. Ez az intézmény rendelkezik az USA legnagyobb tárgyi gyűjteményével, mely az elektronikus szórakoztatás fejlődését és tudományát mutatja be a látogatóknak.
Nos, Will Wright nemrég ünnepélyes keretek között ennek a szervezetnek a rendelkezésére bocsátotta kilenc darab hagyományos, papír alapú jegyzetfüzetét. Ezekben azonban nem Will kedvenc receptjei rejtőznek, hanem saját kezű leírásai olyan klasszisok dokumentálása kapcsán, mint a The Sims, a SimCopter, a SimCity 2000 vagy a búcsúprojekt Spore. Ezek a noteszek tulajdonképpen a fejlesztő-zseni ötleteinek, rajzainak, jegyzeteléseinek esszenciáját tartalmazzák, melyek az említett játékok fejlesztésének kreatív folyamata során pattantak ki az elméjéből és vezettek végül a puszta ötlettől a master-copy megszületéséig. Az átadott iratok emellett üzleti témájú feljegyzéseket és a Maxis
prezentációira vonatkozó vázlatokat is tartalmaztak.
Az "International Center for the History of Electronic Games" igazgatója nagy büszkén így nyilatkozott: "A játékok nem kész állapotukban pattannak ki a tervezők elméjéből, mint Athén Zeus fejéből. Ezek a dokumentumok bemutatják mindazokat a kreatív folyamatokat, melyek korunk talán legfontosabb játékainak hátterében állnak. Ezek a játékok még a társadalmunkra is kihatással voltak. Ezért örülünk neki, hogy megőrizhetjük azokat a feljegyzéseket, amelyek bemutatják, hogy Will Wright hogyan is alkotta meg ezeket a játékokat."
Will így reagált: "Büszke vagyok rá, hogy ily módon támogathatom az Elektronikus Játéktörténelem Nemzetközi Központjának tevékenységét. Kultúránk egy fontos részével, az elektronikus játékfejlesztés történelmével foglalkoznak ők, mely területet a többségi társadalom gyakran figyelmen kívül hagyja, pedig alapvető befolyása van arra, hogy kik is vagyunk. Nem ismerek még egy olyan, intézményes keretek között működő szervezetet, mely olyan átfogóan foglalkozna ezzel a témával, mint ők."
Szerintetek egy ilyen esemény csak a szakma figyelmét keltheti fel, vagy a játékokat a felhasználói oldalról megközelítő gamerek fiatalabb generációit is érdekelheti? Vagy nekik az intellektuel Will Wright helyett már inkább Cliff Bleszinski típusú macsó fenegyerekek kellenek? Persze mélyenszántó gondolatok nélkül az utóbbi sem lenne ennyire sikeres, csak azokat (tudatosan) nem feltétlenül a prezentációira tartogatja...