Március végén már volt szerencsém e-sportolók, streamerek és újságírók társaságában kipróbálni a Valorantot, beszélgetni egy kicsit a fejlesztőkkel, és első kézből megismerni, pontosan milyennek is álmodták meg a taktikai lövöldét, amit sokáig csak Project A néven emlegettek. A nem sokkal később induló bétában aztán alaposan megismerhettük a játékot, így a június eleji rajtot már elég sok tapasztalattal a hónom alatt vártam, ami kifejezetten fontos egy ennyire célzásközpontú (vagy ahogy a kulturált emberek mondják, "aim-heavy") játéknál, főleg akkor, ha az ember egyébként nem ügyes, és játéktudással kell ellensúlyoznia a tinédzserek villámreflexeit.
Ha valaki lemaradt volna a játékról, ami heteken át maga alá temette a teljes Twitch-et, annak most röviden vázolnám, hogy miről is van szó: a Valorant egy 5v5 taktikai lövölde, amiben speciális képességekkel felvértezett ügynökök esnek egymásnak. Legfeljebb 25, egyenként szűk kétperces kör alatt kerül ki a győztes. A játékmenet magját a már jól ismert formula adja: a támadók megpróbálják lerakni a bombát (jelen esetben spike-ot), a védők pedig igyekeznek ezt megakadályozni. Az ölésekért és megnyert körökért kapott pénzből erősebb fegyvereket vehetünk, amik egy része egyetlen jól irányzott fejlövéssel rövid pihenőre küldi a szerencsétlen ellenfelet. Erre a Counter-Strike alapra jön az Overwatch hab, hiszen az ügynökök különleges képességekkel rendelkeznek (jó néhánnyal egyébként effektíve találkoztunk a Blizzard hero shooterében), amiket vagy pénzért tudunk megvenni, vagy a körök során feltölteni.
Hogyan lesz ez taktikai?
Mivel itt csak fegyvereket és pácélt tudunk venni, gránátokat nem, a hősök ügynökök képességei a legtöbb esetben ezeket hivatottak helyettesíteni. A füstnek, flashnek és molotovnak itt több alternatívája is van: hosszabb, rövidebb, bárhová lerakható, pattintható, falon át eldobható, csapattársakat nem elvakító, és még sorolhatnánk. Ezek mind egyedi effekteket és animációkat kaptak, de a profik kezében pontosan úgy működnek, mint a jól bejáratott társaik. A hangsúly a fegyvereken van, a képességek inkább csak kiegészítők, amikkel helyzetbe hozhatjuk magunkat vagy a csapattársainkat. Ez néhány kivétellel igaz is, és egyelőre úgy tűnik, hogy egész rendben van a balansz, nincsenek túl erős karakterek, akik simán hozzák 1v5-ben a köröket. A tömegből talán csak az egyetlen dedikált support, Sage emelkedik ki, de ő is csak akkor, ha megvannak a megfelelő társak, akiket támogathat. A béta alatt rajta is sokat nerfeltek, és valószínűleg a következő hetekben a megjelenéskor debütáló Reyna képességeit is megnyirbálják majd. Az új duelist elszívja az ellenfelek lelkét, így egy-egy tűzharc után teljes életerővel szaladhat tovább, ami sokak szemében nagyon erős, ugyanakkor tényleg annyira alacsony a TTK (time-to-kill, avagy hogy mennyi ideig kell lőni egy ellenfelet, hogy elhalálozzon), annyira halálos minden fegyver, hogy ez magasabb szinteken aligha jelent majd kihívást. Ez egyébként számomra igazi felüdülés volt sok modern lövöldéhez képest, ahol 2 tárat is bele kell lőni valakibe, mielőtt térdre rogy.
És ha már a szintekről beszélünk: egyelőre csak az unranked játékmód elérhető, a rangsoroltat pihentetik a fejlesztők. Ennek nyilván az az egyik fő oka, hogy nem akartak belefutni valami bődületes fiaskóba, ha az új pálya vagy ügynök nagyon felborítják az egyensúlyt, esetleg felütik a fejüket a bugok, exploitok, vagy a cheaterek. A másik, hogy valami megmagyarázhatatlan okból a legmagasabb fokozat nem a Diamond, a Platinum vagy valami hasonló, hanem "Valorant" volt a bétában, ami csak összezavart mindenkit. Lehet, hogy amíg nem találnak ki egy jobbat, nem is kapjuk meg a ranked módot.
A rangsorolt mód hiánya sajnos érezhető: volt olyan meccs, amiben 4 kört buktunk azért, mert a csapattársaim egyszerűen nem tudták, hogyan kell hatástalanítani a spike-ot. Az elején ezen fölösleges dühöngeni, hiszen egy free-to-play játékról beszélünk, amit jó eséllyel sok olyan ember is kipróbál, aki eddig csak a League of Legendset ismerte. Mivel egy meccs átlagosan 30-40 perc, ilyenkor csúnyán be lehet ragadni az ilyen szituációkba. Ezt ellensúlyozandó készült a Spike Rush mód, ahol mindössze 4 kört kell nyerni a győzelemhez, ráadásul különböző boostokat adó orbokat és minden körben random felszerelést is kapunk. Ezzel kicsit bemelegíthet, vagy épp levezethet az ember.
Ami az Apexnek a ping…
…az a Valorantnak a Buy Menu, már ami a reformot illeti. A fegyvereket sikerült egy kifejezetten átlátható menüben elrendezni, ahol a vásárlásra szánt időn belül el is adhatjuk őket teljes áron, vagy upgrade-elhetjük automatikusan a különbözetet kifizetve. Egy kattintással jelezhetjük, hogy szerintünk spórolni kéne az adott körben, kérhetünk stukkert, vagy vehetünk másoknak. És nem kell beírni, hogy "drop AK pls", amire aztán valaki elhajít egy fegyvert a kezdőn állva (vagy nem), hanem már a preparációk közben, behelyezkedve is vásárolhatunk magunknak vagy egymásnak. Ha nem is kezdi el mindenki azonnal átvenni, mint az Apex Legends kontextusfüggő ping-rendszerét (ami egyébként természetesen itt is megtalálható), az biztos, hogy a jövőben minden kompetitív FPS vásárló-menüjét ehhez hasonlítjuk majd.
Emellett az is izgalmas, hogy a kör elején látjuk, mennyi pénzzel kezd az ellenfél. Azt nem tudjuk, pontosan mire költik, de egyrészt követhetőbbé válik, hogy hogy állnak anyagilag, másrészt extra taktikai mélységet ad az, hogy tudjuk, mik a lehetőségeik. Például ha egyikük sem tudja megvenni a nagy mesterlövész puskát, valószínűleg agresszívebben ki lehet nézni a sarkokon.
Mennyi az annyi?
Mivel egy free-to-play játékról beszélünk, amibe láthatóan nem kevés energiát rakott a Riot, természetesen kérdés, hogy hogyan tervezik ezt visszahozni. A jelenleg elérhető 11 ügynökből mindenki ugyanazt az 5-öt kapja meg induláskor (Sage, Phoenix, Jett, Brimstone, és Sova), és ezek mellé kettőt viszonylag gyorsan feloldhat. Ezek után viszont elkezdhetjük grindolni a küldetéseket, és a jelek szerint nem lesz gyors kirántani egy-egy hőst. Persze elő is vehetjük a bankkártyát, hogy darabonként 10 euróért feloldjuk őket. Ez egyébként egy elég vaskos ár: a League of Legendsben 8, a Rainbow Six: Siege-ben 5 (ez mondjuk nem free-to-play), az Apexben 7,5 eurót kérnek egy karakterért. Sajnos a karakterek személyisége kimerül abban a néhány szemtelen egysorosban, amit elsütnek, közel sem kapunk olyan szerethető és egyedi figurákat, mint amikkel az Overwatchban, vagy akár csak az Apexben találkoztunk. A League of Legends animációs kisfilmjeinek nyomán elindulva ezeket igazán elkezdhetné kibontani a Riot, a közösség biztosan hálás lenne érte.
Természetesen van már Season Pass, ami 50 szintet kínál 10 euróért, ezzel 10 fegyverskint, valamint egy rakás spray-t, kártyát és charmot oldhatunk fel. Loot box nincs, fegyverskinek viszont dögivel, és egy nagyobb pakkot egyben több mint 20 000 forintnyi kreditért adnak. Hogy motiváljanak minket a költésre, minden fegyver ugyanolyan szürke-fekete alapjáraton, ami azért zavaró, mert simán előfordul, hogy a kedvenc Phantomom helyett a közel sem ilyen erős Spectre-t kapom fel a pillanat hevében. Azért a CS-ben viszonylag ritkán hiszi az ember az MP7-re, hogy M4.
Akkor most a CS:GO-nak annyi?
A Valorant nem lett azonnal a kompetitív lövöldék új királya, de már most nyilvánvaló, hogy komoly esélyekkel száll harcba a trónért. A játékmenetet laboratóriumi körülmények közt tökéletesítették, mindent a kompetitív integritásnak rendeltek alá a pályák dizájnjától a képességek erősségén át egészen a fegyverek szórásmintájáig. A cél az volt, hogy a gyengébb képeken is 3 számjegyű fps-sel fusson, emiatt pedig nem olyan részletes és látványos, mint amit egy 2020-as játéktól talán elvárnánk, de a cél jelen esetben szentesíti az eszközt. Attól nem kell tartani, hogy a legnagyobb CS:GO profik feladják a karrierjüket és Valorant csapatot alapítanak, de a másod-harmadvonalbeli játékosok egy része és más profik valószínűleg átpártolnak majd, belőlük és a feltörekvő tehetségekből pedig már össze tudnak rakni a nagyobb szervezetek néhány izgalmas csapatot. Remélhetőleg a Riot nem fogja erőltetni a dolgot (nem úgy, mint a bétakulcs osztást), hanem hagyja, hogy magától talpra álljon, és inkább a játék tökéletesítésével lesznek elfoglalva. A Valorant megjelenésétől csak jobb lehet a CS:GO rajongóknak, hiszen végre tepernie kell a Valve-nek, ha meg akarja tartani a játékosbázist.
A Valorant előtt pedig még hosszú út áll, de néhány éven belül simán kinőheti magát az egyik legnépszerűbb lövöldévé. Ha a Riot folyamatosan frissen tudja tartani a pályákat, bővíteni a karakterlistát (úgy, hogy közben a régiek is használhatóak maradnak), és kijavítani a kisebb-nagyobb hibákat, valamint az anti-cheat rendszerük is olyan jó, mint amilyennek mondják, akkor a következő 10 évben rengeteg cikk fog még megjelenni Valorant témában a GSO hasábjain.