Másodikra azonban egyértelműen igazolja, hogy a free-to-play, illetve a freemium modellek igencsak működő és életképesek.
A NewZoo piackutató cég szerint ilyen, ingyenesen játszható mmokra 2011-ben 1,2 milliárd dollárt költenek majd az Egyesült Államokban.
Az összes mmo-kra költött pénz 47%-a került a free-to-play címekre az USÁban (szemben a tavalyi 39%-al). Ezek az adatok Európában 53%, Ázsiában 51% és a feltörekvő piacokon 59%.
"Az mmo piac nagyon gyorsan válik globálissá" - mondta Peter Warman, a NewZoo igazgatója - "nagyon fontossá vált a kiadók és fejlesztők számára melyik játékuk milyen területeken jelenik meg, illetve hogyan adaptálható a helyi viszonyokhoz - ebben a fizetési modellek helyi igényekre alakítása is benne van."
"Az aktuális elbocsájtások és a LEGO Universe halála komoly figyelmeztetés az mmo iparágnak. A siker most már azon is múlik, hogy a cégek az egyedi játékmeneteket hogyan tudják kiterjeszteni új platformokra - mobilra például."
A beszámoló szerint az Egyesült Államok mmo játékosai napi 26 millió órát mmoznak - a régióban az mmokra kiadott pénz mennyisége 2,5 milliárd dollárról 2,6 milliárdra nőtt - szóval nem kis üzletről van szó.
A beszámoló szerint az USA mmo játékosok 84%-a böngésző alapú játékokkal játszik, de ennek a csoportnak a fele ugyanakkor kliens alapúakkal is.