Sic parvis magna - az Uncharted sorozat legismertebb latin idézetével talán maga a Naughty Dog jellemezte legtalálóbban saját sorozatát: "minden nagy kicsiként indul." Ez egy jó hónao. Az elmúlt hetekben volt szerencsém egyszerre négy olyan játékot tesztelni, amelyek valamilyen formában kapcsolódnak személyes toplistám első helyezettjeihez. Az Uncharted trilógia PlayStation 4-es verziója mellett megérkezett a The Neverhood szellemi utódja, az Armikrog is; de most foglalkozzunk azzal a trilógiával, ami egy teljes generációt győzött meg arról, hogy nem is olyan drága a PlayStation 3. Pedig az volt. Szóban már elmondtam, de maradjon nyoma írásban is: köszönettel tartozom mazurnak, aki még megrögzött PC-s játékos-koromban bemutatta nekem az Uncharted sorozatot és a Naughty Dogot. Amikor megérkezett hozzánk az egyébként gyönyörű, sajtónak szánt kiadás, természetesen azonnal felhívtam, hogy mit gondol, és pár perc beszélgetés után megegyeztünk, hogy őszintén és szívből irigylünk mindenkit, aki most, PlayStation 4-en találkozik először az Uncharteddel. A Nathan Drake Collection minden tekintetben méltó újrakeverése a PlayStation egyik legjobb franchise-ának, és a legjobb módja annak, hogy felvezessük a hamarosan érkező Uncharted 4-et.
Uncharted: Drake's Fortune
A Jak and Daxter sorozat sikere után a Sony már megbízott annyira a Naughty Dogban, hogy belevághassanak egy nagyobb projektbe. Az Uncharted: Drake's Fortune - indokolatlanul béna alcímétől eltekintve - olyan játék lett, amilyennek a Tomb Raidernek is lennie kellene már hosszú évek óta. Az első epizódon még nagyon érződik, hogy a fejlesztők még csak próbálgatták a határaikat; a Drake's Fortune egy kiemelkedően jól összerakott főszereplővel és platformerelemekkel súlyosbított akciójáték volt. A legnagyobb látványbeli és játékmenetbeli fejlődés ennek felújításán érződik: a képkockák számának és a felbontásnak növelése mellett a Bluepoint csapata újratextúrázta a játékot, és az irányítást is teljes egészében átdolgozta. Nagyon szép munkát végeztek a srácok, de persze az is látszik, hogy ez egy 2007-es játék, ami nem öregedett különösebben szépen. A fejlesztők mindent megtettek azért, hogy az Uncharted első része még az új generáción se szúrja a szemünket, és egészen addig nem is nagyon zavaró, hogy ennyire régi a játék, amíg el nem indítjuk a második epizódot.
Uncharted 2: Among Thieves
Az egyetlen elfogadható alcímmel rendelkező Uncharted 2 sokak szerint a sorozat legjobb része, és ezzel nehéz is vitatkozni. A Naughty Dog ebben az epizódban már sokkal bátrabban kísérletezett Drake karakterével, és természetesen a Sony pénzben manifesztálódó bizalma is érezhető a folytatáson. Az Among Thieves már PlayStation 3-on is gyönyörű volt, de a Bluepoint utómunkáival simán elmegy PlayStation 4-es címnek is (abban a világban, amelyben egy borzalmas Tony Hawk Pro Skater 5-öt maga Tony Hawk komoly arccal mutat be a tévében, nem is érdemes grafikáról beszélni). A végtelen aprólékossággal kidolgozott, sokkal nyitottabb környezet mellett talán ennek a játéknak teszi a legjobbat az 1080p-60 fps kombó, ami az akciófilmes jelenetek közben a leglátványosabb. A Bluepoint a hírek szerint egyesítette a három játék harcrendszerét, de az Uncharted 2 lövöldözős jelenetei valahogy mégis folyamatosabbnak és izgalmasabbnak hatnak, mint az első részé.
Uncharted 3: Drake's Deception
Az Uncharted 3: Drake's Deception volt a legfontosabb lépés a The Last of Us felé vezető, sárga köves úton. Mind dramaturgiában, mind pedig karakterábrázolásban sokat fejlődött a sorozat, ami a franchise-ban pontosan ugyanannyira fontos, mint az okos logikai feladványok, a platformerelemek, illetve a harcrendszer, hiszen ez az, amiben az Uncharted valóban újat tudott mutatni a játékvilágnak. A Drake's Deception Remastered átdolgozott textúrái, modelljei, a felturbózott felbontás és frame rate talán nem annyira látványos, mint a korábbi epizódokban, de mindenképpen segít megteremteni azt a filmes élményt, amit a Naughty Dog már PS3-on is olyan mesterien prezentált. Számomra ez a legjobb a trilógia epizódjai közül, mert a fejlesztők ebben találták el a legjobban az akció, a felfedezés, a platformer és a narratíva közötti egyensúlyt.
Érkezik az Uncharted 4! Felkészültél?
Azért szeretem annyira a Naughty Dogot, mert minden játékukban érezhető egyfajta tudatos fejlődés, ami a fejlesztőknél nagyon ritka. Ez nem az a stúdió, amelyik kicserél két dolgot a játékában, és "falura jó lesz" alapon kiadja a folytatást. Nem. Ez a csapat aprólékosan építi fel a játékait, feszegetve a maguk, illetve a rendelkezésükre álló hardver határait. Ez a fejlődés nagyon szépen végigkövethető az Uncharted sorozat egymást követő epizódjain, és még látványosabb a The Last of Us-ban, amivel az évek során összegyűjtött tapasztalat egy szinte tökéletes játékban tetőzött.
A Bluepoint remek munkát végzett. Ugyan a többjátékos módok és a PS Vita-exkluzív Golden Abyss kimaradtak ebből a gyűjteményből, illetve a hasonló kiadásoknál már-már tradicionális "így készült" videós rongyrázás sincs meg, helyette kapunk egy csomó feloldható skint, a szokásos fotómódot, egy kicsit feleslegesnek tűnő időmérős végigjátszás-módot, meg persze egy új nehézségi szintet az igazán hardcore játékosok örömére. Nem titok, hogy a Sony elsősorban az Uncharted 4 - A Thief's End népszerűsítése miatt készítette el a The Nathan Drake Collectiont, de az átlátszó marketingfogás ellenére is: ez a gyűjtemény tökéletes alkalom arra, hogy újra átéljük - vagy épp megismerjük - Nathan Drake kalandját a nagy finálé előtt. Ha van PlayStation 4-ed, ne hagyd ki!