Nathan Drake karaktere elválaszthatatlanul összenőtt a Naughty Dog franchise-ával, éppen ezért tűnt merész lépésnek, hogy a negyedik rész kiegészítőjéből önállóan futó spinoffá terebélyesedett The Lost Legacy főszerepére valaki mást szemeltek ki a fejlesztők. Mielőtt végleg elkötelezték volna magukat Chloe Frazer mellett, még eljátszottak az ötlettel, hogy mi lenne, ha a bátyus (Sam) és Sully kalandjait gyúrnák játékká. Csakhogy meglátásuk szerint az öreg már nem bírná a tempót, és az sem lett volna jó megoldás, ha fiatalkori kicsapongásait veszik alapul. Maradt tehát az Uncharted 4-ből kihagyott Chloe, aki tettestársat is kapott maga mellé Nadine Ross, a Shoreline zsoldoskompánia hajdani parancsnoka személyében.
Indiai nyár
Kettejük közös kincsvadászata a páratlanul gazdag kulturális örökséggel rendelkező indiai szubkontinensen veszi kezdetét, és ott is ér véget, vagyis játszóterünk ez alkalommal egyetlen régióra korlátozódik. Nekem hiányzott az a fajta változatosság, amit a világ számos pontját érintő számozott epizódok nyújtottak, ennek dacára sem éreztem unalmasnak a The Lost Legacy kulisszáit. Kíváncsian bámészkodtam a nyüzsgő piac tarka forgatagában, elszorult torokkal szemléltem a lázadók kezén lévő városrész romjai között menedéket remélő civilek küszködését, fülig érő vigyorral nyomtam tövig a gázpedált a széria eddigi legnagyobb nyitott helyszínén, a Nyugati-Ghátok folyókkal szabdalt hegyvonulatai és buja őserdei rejtekében megbújó több száz éves romok után kutatva, valamint őszinte áhítattal csodálkoztam rá a hajdan volt Hojszala dinasztia hagyatékára.
Chloe és Nadine célja Ganésa agyara, egy felbecsülhetetlen értékű ereklye megszerzése. Míg előbbi apja nyomdokaiban jár (egyike a számos párhuzamnak, amit felfedezhetünk az indiai-ausztrál kincsvadász és Lara Croft között), míg utóbbit a pénz motiválja, és a konok elszántság, hogy visszaszerezze elorzott zsoldoscsapatát. Velük szemben egy helyi hadúr, bizonyos Asav áll, akiről sok jót nem tudok elmondani. Míg Chloe egy többé-kevésbé kiforrott karakter benyomását kelti már a kezdetek kezdetén, és előbb-utóbb Nadine is átmegy ellenszenvesből tűrhetőbe, majd kedvelhetőbe, addig Asav zavarbaejtően semmilyen. Durva, erőszakos, de nincs benne semmi, ami megkülönböztetné az egy kaptafára készült főgonoszoktól, pláne semmi olyasmi, ami fölébük emelné. Ezek után csoda, hogy egy pillanatig sem érdekelt a sorsa? Ellenben Chloé és főleg Nadine jellemfejlődése, valamint a kettejük között fokozatosan javuló kémia arra enged következtetni, hogy a későbbiekben még viszontláthatjuk őket, és talán másokat is a széria szereplőgárdájából.
A cselekményről pedig tényleg csak szőrmentén érdemes beszélni, mert senkit sem kívánok megfosztani a felfedezés örömétől. Érződik rajta, hogy ezúttal kevesebb idejük volt az íróknak, több a máshol és máskor már felhasznált, emiatt ismerős fordulat, ellenben a dialógusok változatlanul szellemesek. Bár néha túlzásba viszik a szereplők a tréfálkozást.
Született sírrabló
Aligha várhatta bárki is, hogy a Naughty Dog radikális változtatásokat eszközöl a jól bevált Uncharted-recepten. A széria jellegzetes játékmechanikái egytől-egyig visszaköszönnek a korábbi részekből, beleértve a derékig érő aljnövényzetben való rejtőzködést, a fedezékrendszeres lövöldözést, az ökölharcot, a fejtörőket és a kötélen történő lengedezéssel (à la Tarzan) kiegészített platformer részeket, valamint a "csőben" való és újabban kötetlen száguldozást. Mivel a fotózásnak különösebb értelme nincs, lényegi újdonságot kizárólag Chloe hajcsatja jelent, amivel pillanatok alatt feltör bármilyen zárat. A pofonegyszerű művelet során a bal analóggal körözünk, mígnem diszkrét rezgés jelzi, hogy jó helyen keresgélünk. Ekkor ütközésig toljuk a kart és várjuk a zár nyelvének kattanását. Érdemes kifosztani az Asav emberei által hátrahagyott ládákat, mert tartalmuk (speciális fegyverek, muníció, robbanószer stb.) jól jön, amikor harcra kerül sor. Tapasztalataim szerint Chloe kevésbé bírja a gyűrődést, mint Nate, ezért többnyire nesztelenül megritkítottam a nyájat, mielőtt eldördülhetett volna az első lövés. Igencsak megkönnyítette a dolgom, hogy az ellenséges MI érthetetlenül nagyvonalúan bánik a játékossal. Ha valamelyik fegyveres felfedezett egy holttestet, netán engem vett észre, akkor riadót fújt és mindenki a nyakamba zuhant. Ám ha sikerült megpucolnom a szemük elől és elrejtőznöm, akkor rövid keresgélés után feladták és visszatértek a helyükre.
Mellesleg jól érzékeltették a srácok a verekedések alkalmával is, hogy nőt irányítunk, aki bár szívós és erős, mégsem tud akkorát ütni, mint egy megtermett férfi. Adok-kapok helyett jobb volt elhajolni a parasztlengők elől, és mindig hála melengette szívem tájékát, amikor Nadine a segítségemre sietett. Nem is maradtam adósa sokáig.
Folytatása következik?
Bár kétségtelenül rövidebb (nagyjából 8-10 óra játékidőre számítsatok) mint a számozott részek, pontosan azt tudja és nyújtja, amit egy Uncharted epizódtól várna az ember. Káprázatosan néz ki mind a természetes, mind az épített környezet, legyen nappal vagy éjszaka, süssön hétágra a nap, vagy záporozzék a monszuneső. Nyilván előnyt élvez a PS4 Pro, de az sem fog panaszkodni, aki sima PS4-en játszik vele. Nem először mondom, iparági sztenderd kellene, hogy legyen az igényességnek az a foka, amit a Naughty Dog képvisel. Technikailag kifogástalan, a játékmenet pedig a megszokott (kényelmes tempójú felfedezések, parázs tűzharcok és szkriptelt nagyjelenetek váltogatják egymást), noha egy csipetnyivel több újdonság és merészség igazán elfért volna, akárcsak összetettebb és változatosabb fejtörők.
Mindenesetre kíváncsi vagyok, hogy a feladatok tetszőleges végrehajtását lehetővé tevő, sőt opcionális mellékküldetést is tartalmazó (jutalmunk egy ékszer, ami segít az elrejtett kincsek felkutatásában) nyitott szakasz az immár Nathan nélkül is boldoguló széria új irányát vetíti előre, vagy csupán egyszeri alkalom. Mert szívesen folytatnám a jövőben akár Chloéval, akár mással az ujjbegyeim alatt, ugyanakkor azt semmiképp sem szeretném, hogy érdemi újítások hiányában a franchise kifáradjon és uram bocsá' unalmassá váljon.