Idén év elején, az Uncharted mozi farvizén érkezett meg PlayStation 5 konzolokra az Uncharted: Legacy of Thieves Collection, amibe a Naughty Dog összecsomagolta a hatéves Uncharted 4-et, és az annak kiegészítőjéből önálló játékká kinövő Lost Legacy-t, amit az alapjátékokat birtoklók az 50 dolláros kikiáltási ár helyett 3000 forintért zsákolhattak be. Ezért viszont olyan izgalmas extrákat kaptak, mint a 120 fps-es mód, vagy a nemrég egy frissítéssel bekerülő VRR támogatás és fix 40 fps-es Fidelity mód.
Augusztus elején volt szerencsém néhány órát lengedezni Manhattanben, hála a Spider-Man Remastered PC-s kiadásának, amivel elképesztő munkát végzett a Nixxes: ray tracing, 21:9-es és 32:9-es képarányok támogatása, a legkülönfélébb felskálázási algoritmusok, és összességében egy remekül optimalizált játék fogadta a rajongókat. Valami ilyesmi volt a terv ezúttal is, de a portolást végző Iron Galaxy nem végzett kifogástalan munkát.
Erős kezdés után...
Persze grafikai beállításoknak itt sem vagyunk híján. Külön meghatározhatjuk a megjelenített és a GPU által renderelt felbontást, a fényerőt, valamint a képarányt is, hiszen itt is megkapjuk a 21:9 és 32:9-es módok támogatását. Ugyancsak megszabhatjuk a modellek minőségét, a textúrákat, az árnyékokat, az ambient occlusiont, a tükröződéseket és az anizotropikus szűrést is. A menüben egy kis csúszka jelzi azt is, hogy állunk VRAM-mal, a játék pedig az fps értékeket is kiírja, ehhez nem kell külső programot használnunk. Ha valaki beéri kevesebbel, zárolhatja 30-ra az fps-t (ezt mondjuk senkinek nem ajánlom, aki folyamatos mozgáshoz szokott), ha pedig a legtöbbet akarjuk kihozni a kártyánkból, többszintű DLSS és AMD FSR 2 áll rendelkezésünkre, ráadásul azt is beállíthatjuk, mennyire akarjuk megdolgoztatni ezeken belül az élesítést.
A furcsaságok már ott kezdődnek, hogy nincs full screen mód (csak windowed és borderless windowed), de ezen túltettük magunkat. Bár a tesztgép nem felelt meg a 4K Ultra minőséghez ajánlott szintnek (Ryzen 7 3800x, RTX 3070, 32 GB DDR4), magas grafikai beállítások mellett egy kis segítséget kellett csak kérnünk a DLSS-től, hogy elérjük a 60 fps-t. Minden jól ment a Thief's End és a Lost Legacy első fél órájában, aztán egyszer csak eltört valami.
... komoly visszaesés
A teljesítmény teljesen hullámzó, egy nagy nyílt térre kiérve vagy egy romos házba befordulva is képes a képkockaszám egyik pillanatról a másikra megfeleződni. A stabil 70-ről látszólag ok nélkül bezuhan 30 környékére, ezeken a helyeken pedig mintha egy elektromágneses mezőbe kerültünk volna, a világ összes kincséért sem hajlandó helyreállni. Mindegy, hogy 1080p-s felbontás és a legalacsonyabb grafikai beállítások mellett maximumra tekerjük a DLSS-t és gyakorlatilag a Commodore 64 szintjén rendereljük a képet, vagy natív 4K Ultrával próbáljuk-e öngyulladásra késztetni a videokártyát, minimális (10-15 fps) lesz a különbség. Aztán újraindítjuk a játékot, és mintha mi sem történt volna, egy röccenés nélkül átjutunk a szóban forgó szakaszon.
A játékot sajnos a tervezettnél jóval többször kellett egyébként újraindítani, köszönhetően a váratlan crasheknek, amikbe 10-15 alkalommal belefutottunk néhány óra alatt. Volt, hogy már a főmenü játékválasztója kiakasztotta a programot, és egy hibaüzenettel lettünk visszazavarva a Windowsba, máskor egy akciójelenet közepén történt ugyanez. Egyszer olyan is előfordult, hogy az átvezető hangja már a töltőképernyő alatt elindult, a kép viszont ehhez képest csak késve érkezett meg, így Chloe néhány másodperces csúszással mondta a magáét némán, miközben a monológ már véget ért.
A DLSS és az FSR egyébként teszi a dolgát, bár előbbi azért szült néhány kifejezetten furcsa artifactot még akkor is, ha csak 'Quality' módra kapcsoltuk. Furcsa hálós textúrák, indokolatlanul csillogó kerítések. Hogy mennyire félmunkát végeztek a fejlesztők, azt jól jelzik az olyan apróságok is, mint hogy a játékot az Nvidia Shadowplay Olympic néven ismeri fel, még ezt sem sikerült átírni időben. Reméltük, hogy a megjelenés előtt még érkezik majd egy javítócsomag, ami ezeket helyre teszi, de ez a cikk írásának pillanatáig nem futott be.
Többet érdemelt volna
Az irányítás egyébként egész korrekt egérrel és billentyűzettel, rengeteg az állítható csúszka, a gombokat pedig testre is szabhatjuk, de a legjobb élmény érdekében aki teheti, használjon DualSense kontrollert, hiszen a haptikus visszajelzés és az egyedi ravasz-effektek is immerzívebbé teszik az élményt. Kár, hogy ezek PC-n továbbra is csak vezetékkel működnek: ha hagyományos Bluetoothon nem megoldható a technológia, simán megvennénk egy adaptert, hogy zsinór nélkül is kihozhassuk a legtöbbet a kontrollerből PC-n. Egyébként a játék támogatja a Razer Chroma RGB-profilokat, de a Logitech és a Corsair billentyűzetek is egyedi színekben és mintákban villognak. Igaz, ez kevés a boldogságunkhoz.
Ha valaki korábban már végigjátszotta ezeket a játékokat, akkor véleményem szerint a PC-s extrák nem érnek 16 990 forintot. Aki teheti, pörgesse a Legacy of Thieves Collectiont inkább PS5-ön, aki pedig mindenképp PC-n szeretné átélni Nathan Drake és a lányok kalandjait, annak azt tanácsolom, hogy várja meg legalább az első javítócsomagot. Még akkor is, ha az Epic Games Store-ban most Fortnite repülőgép skint adnak a pakk mellé.