Hirdetés

Embargó - mi is az, és miért olyan fontos?

|

Az utóbbi időkben egyre többet hallhattátok az „embargó” szót. Itt az ideje, hogy beszéljünk egy kicsit arról, hogy mi az, és arról, hogyan használták (ki) ezt az eszközt az utóbbi időben a fejlesztők.

Hirdetés

A Ubisoft a napokban úgy döntött, hogy nem ad ki a megjelenésig egyetlen tesztpéldányt sem a The Crew-ból, ráadásul meg is magyarázta a bizonyítványt. A kiadó arra hivatkozott, hogy MMO-ról lévén szó nem szeretné, ha az újságíróknak az üres világban kellene furikázniuk, ráadásul így a nagyon hamar kiadott tesztek sem lesznek megbízhatóak a túl kevés játékkal töltött idő miatt. Ez a hozzáállás több szempontból érdekes kérdéseket vet fel, és nem biztos, hogy a válasz éppen a vásárlóknak kedvez. Márpedig ha ők elégedetlenek, akkor előbb-utóbb mindenki az lesz.

A jó

Kezdjük azzal, miért is léteznek egyáltalán a tesztek esetében embargók, és ez miért hasznos gyakorlat. A legnagyobb játékmegjelenéseket természetesen, mint láthatjátok, hatalmas érdeklődés övezi, és mindenki a lehető legkorábban szeretné megtudni, jól sikerült-e egy adott játék, melynek okán minden weboldal igyekszik minél hamarabb kiadni a tesztjét.

Ennek nyilván van hatása az adott médium bevételeire is, tehát ha nem lenne semmilyen embargó, összecsapott teszteket olvasnátok, amikből igazán sokat nem is tudhatnátok meg a játékról (most abba ne menjünk bele, hogy mekkora divat lett blogok, vlogok, kisebb médiumok esetében az embargó megszegése, hiszen a nézettségi verseny egyre fokozódik, az élet nem habostorta). Ebből a szempontból helytálló a Ubisoft érvelése. Egy jól meghatározott embargó-időpont egyenlő versenyfeltételeket biztosít és elég időt a tesztelőnek, hogy érdemben beleáshassa magát a játékba. Az más kérdés, hogy az internet korában már a marketinges is szivárogtat, és nincsenek akkora durranások, leleplezések, az információ nem áramlik, hanem ömlik, és tény, hogy nem minden médium egyenlő.

A rossz

Azt, hogy az embargó mikor jár le, természetesen mindig a kiadó szabja meg, és ennek a betartásához szokás kötni a tesztpéldányok kiküldését. Ha valaki megszegi az embargót (tehát az adott dátum előtt publikál véleményt a játékról), a következő címet, címeket a kiadó nem küldi el neki megjelenés előtt, vagy egyáltalán nem is kap belőle példányt. A helyzet viszont az, hogy egy olyan játék esetén, amiről a kiadó sejti, hogy nem fog jó pontszámokat kapni, valószínűsíthető, hogy a lesújtó vélemények erősen rontják majd az eladásokat.

Így egy kevésbé jóindulatú kiadó, ha tudja, hogy a legújabb üdvöskéje nem sikerült olyan jól - teszem azt, mert nem hagytak elég időt, hogy befejezzék a munkát a fejlesztők - egyszerűen a megjelenés utánra teheti az embargó lejártát. Ezt sokan, sokféleképpen eljátszották már, nyilván ilyenkor az egyszeri véleményalkotó farkast kiált akkor is, ha éppen egy MMO kapcsán alakul ki az a helyzet, hogy megjelenés után lehet csak teszteket olvasni.

És a csúf

Mint azt feljebb is említettem, az MMO műfaj sajátosságai és a siettetett tesztek érvelései pusztán logikai alapon hihetőek is lennének. Viszont azzal, hogy nincsenek tesztpéldányok, és így embargó sem, a Ubisoft megsemmisítette a tesztek fix megjelenési idejének előnyeit, a rosszul meghatározott embargó - számunkra - káros hatásai viszont megmaradnak.

Kétélű a fegyver. Egyrészt világos, hogy az új fogyasztói mentalitás (nagyon leegyszerűsítve a végletek: warezolok, fikázok, de még így is nekem áll feljebb ill. teljesen mindegy milyen, megveszem) mellett már nem érvényesek azok a szabályok, amik régen, és amúgy is minden nagy címnél tele a net gameplay videókkal, első napos megmondókkal, kár erőltetni az előzetes tesztelést. Másrészt az Assassin's Creed: Unity tesztjeinek embargója az Egyesült Államokban 12 órával a megjelenés után volt. Tudjuk mindannyian, milyen állapotban jött ki, tehát ne gondoljuk, hogy jól van ez így.

A szintén nem tökéletes, de legalább nagyon is élvezhető Far Cry 4-ről négy nappal a megjelenés előtt olvashattunk kritikákat, a főleg elismerést aratott Dragon Age: Inquisition első értékelései pont egy héttel a rajt előtt jöttek ki. Ezen címek esetében nem merült fel az a kérdés, hogy „készen vannak-e". De emlékezzünk csak AAA játékok megjelenési problémáira, az első napos több GB-os patchekre, a botrányos PC-s portokra (ide mindenki azt a címet képzeli, amelyiket akarja, van bőven), a gyakran hónapokig tartó utómunkákra. Mintha a kész játék már lassan DLC lenne. És ilyenkor jön a kérdés: vajon meddig lehet ezt az információt visszatartani?

A The Crew konzolos béta a napokban mindenki számára elérhető, most legalább lehet személyes tapasztalatok alapján dönteni, hogy bizalmat szavaztok-e a játéknak. Nincs embargó, nem köt titeket a titoktartás, írjátok le, hogy mi az, ami tetszik, vagy ami éppen zavar titeket.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)