Az AMD a hét közepén rántotta le a leplet legújabb alaplapi lapkakészletéről, mely - követve az eddigi terminológiát - a 790GX nevet kapta. A GX utótag tökéletesen jelzi, mivel is állunk tulajdonképpen szemben. A G utal az integrált grafikus egységre, míg az X a felsőkategóriás felszereltséget jelenti, azaz ennél jobb egy ideig biztos nem fog készülni. Leegyszerűsítve akár azt is mondhatnánk, hogy a 790FX IGP-vel felszerelt utódját köszönthetjük a GX személyében, ám butaság lenne a részleteket elhallgatva rögtön rátérni a teljesített eredményekre, számokra.
Jól látható evolúciós folyamaton keresztül fejlődtek az AMD - korábban ATI - grafikus lapkakészletei, kezdve az Xpress szériáktól, át a 690G-n, egészen a 780G variánsokig. Már a 6-os sorozatnál érezni lehetett, hogy a gyártó valóban komolyan számol az integrált vonallal is, és nem kíván éveken át ülni a fejlesztéseken, remélve, hogy a kispénzű felhasználóknak úgy sincs szükségük többre. A 780-as IGP-re ez hatványozottan igaz lett, és bár az NVIDIA megpróbált lépést tartani az AMD-vel, integrált GeForce készleteiről mégis igen keveset hallani, ha meg netán előkerülne némi hírérték velük kapcsolatban, az leginkább túlmelegedésről, hibás lapkákról szól. A legújabb AMD-s harcosra pedig jelenleg nem létezik megfelelő válasz, igaz, az Intel nagyon fogadkozik a G45-ös készlettel kapcsolatban, kár, hogy anno a GMA950-esnél is ezt tették, a valóság mégis keserédes lett.
Nehéz tehát felvenni a iramot olyan paraméterekkel, mint az 55 nm-es gyártástechnológia - ergo alacsony fogyasztás és jobb kihozatal -, a DirectX 10 támogatás, a Hybrid CrossFire vagy épp a SidePort memória. Ez utóbbi ráadásul ezúttal nemcsak egy-két gyártó kiváltsága lesz, hanem végre a nagyok is belátták, hogy ez kifejezetten vonzóvá teszi a terméket. Továbbá az északi híd több PCI Express sávot tartalmaz, mely révén akár két tizenhatszoros bővítőhely is ráfér a nyomtatott áramkörre. Az IGP-t tehát akár brutális CrossFire rendszerre is leválthatjuk, feltéve, ha győzzük pénzzel a befektetést. A déli híd is átment némi frissülésen, igaz ebből kívülről semmi sem látható. A tech. doksikat böngészve azonban kiderült, hogy a felhasználók számára innentől fogva elérhető a RAID 5 tömbök támogatása is, valamint a túlhajtók örömére jobb, könnyebb órajelemelést garantál a processzor és az SB750 között futó Advanced Clock Calibrator összeköttetés.
Nagyon szerettük volna mi is kipróbálni a feljavult tuningot, ám a tesztre kapott Gigabyte MA-790GP-DS4H alaplap 0.2-es revíziója nem mutatott túl nagy hajlandóságot a 9950-es Phenom túlhúzására. Sebaj, a lényeg amúgyis a HD 3300-as integrált grafikus mag képességeinek feltérképezése, illetve összehasonlítása házon belüli ellenfelekkel. Így kerülhetett a tesztbe egy 780G-s alaplap - szintén a Gigabyte műhelyéből - és egy Asus HD 3450-es videokártya. A szerkesztőségi fogadások túlnyomó részt még mindig a diszkrét kártya győzelmét jelezték, ám nem is kellett sokat várni az első koppanásra.
Meglepő fölénynek lehettünk szemtanúi. A 256 megabájtnyi memóriával felszerelt HD 3450-es grafikus vezérlőt szépen legyűrte az alaplapi HD 3300-as lapka, igaz memóriából jóval többet használhatott, a 128 megabájt Sideport memória mellé további fél gigányi rendszermemóriát engedélyeztünk. A kapott számokat az alábbi információk tudatában tessék kezelni:
- FEAR: 1024×768, Medium beállítás
- Devil May Cry 4: 1024×768, Low beállítás
- Unreal Tournament 3: 1024×768, High beállítás, Shangri-La pálya flyby
- 3DMark Vantage: Entry beállítás
Az abszolút győztes természetesen a Hybrid CrossFire rendszer lett.
Befejezésként arra is kíváncsiak voltunk, hogy mérhető-e vajon változás a 780G-hez képest. Mivel a 780G-s lapunkon nincs dedikált memóriája a HD 3200-es IGP-nek, ezért a 790GX-en is kikapcsoltuk ezt a segédtárat. A rendszermemóriából kihasított fél gigabájtot természetesen meghagytuk és így figyeltük az előd és az utód párharcát.
Nos, láthatóan szépen megmutatkozott a 200 megahertznyi órajeltöbblet a HD 3300 oldalán. Sajnos a legtöbb esetben még így sem sikerült elérni a játszhatóság alsó határát, ám régebbi játékokra tökéletesen elegendőnek bizonyulhat, feltéve, ha hajlandóak vagyunk kompromisszumokat kötni a felbontás és a részletesség terén.