Az Electronic Entertainment Research and Design munkatársai vették górcső alá, hogyan is teljesít statisztikailag a Steam Early Access, és vajon mi lehet a program jövője, ha folytatódnak a jelenleg is megfigyelhető trendek. A számok nem éppen hízelgő képet festenek a korai hozzáférésű játékokról úgy általában, sőt, az elemzők szerint a vásárlók el is pártolhatnak a modelltől a közeljövőben.
Először is azt figyelték meg, hogy az Early Access-címek száma folyamatosan növekszik, a tavalyi 103 játékkal szemben idén eddig 255, még fejlesztés alatt lévő játék lett kapható. Ezek legnagyobb része (85%) új IP, de ahogy egyre többeknek jön be a modell, a nagyobb kiadók is használni kezdik a folytatások fejlesztésekor.
Az Eary Access-program eddigi története során viszont csak a játékok negyede érte meg a végleges verzió kiadását, ami egyáltalán nem annak köszönhető, hogy sokkal több játék lépett be újonnan a programba. Például a legelső kilenc korai hozzáférésű cím közül is csupán három készült el teljesen a mai napig.
Patrick Walker szerint ez azért is problémás, mivel más olyan üzleti modellekkel szemben, amik szintén előre kérik el a vásárló pénzét (ő a Kickstartert és a DLC Season Passokat említi) még egy megközelítő dátumot sem kell megadniuk az Early Accessben résztvevő fejlesztőknek, ameddig el kellene készülniük. Ez a vásárlókat eddig viszont úgy tűnik, nem zavarta, sőt, a Steamen kívül is elindultak hasonló kezdeményezések, de ez könnyen megváltozhat.
Végül a korai hozzáférésű játékok műfajonkénti megoszlására vetettek egy pillantást, és itt is akad néhány érdekes adat. Vannak a többieknél jóval népszerűbb műfajok, ilyenek például a shooterek, vagy a stratégiai játékok. Ezek azonban a legkevésbé hálásak, több szempontból is: egyrészt eddig ezek készültek el a legkisebb arányban, ezekre kellett a legtöbbet várni, és ezekért többet is kellett fizetni, mint a kész játékért (bár ennek a kategóriának az RPG-k voltak a királyai).
Ti hogy álltok az Early Access-játékokhoz?